Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1188 ggr
StuteriSolo
0

Äntligen!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fått ihop hästarna i par!!! Vi provkörde en sväng idag, och de gick riktigt bra! Mysli är ju bara körd med sulky, men flakvagn och draglinor bekymrade henne inte alls. Så ROLIGT!!!!!!!

Tittut
0

Vad härligt! Jag blir lite avis…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriSolo
0

Inga problem, kom hit får du åka en sväng :)

Russtoka
0

Grattis! Det ser jättetrevligt ut!

Du har selat precis så som jag också tänkte börja med när jag får tag i parvagn.

JuliaS
0

#2 Hur har ni förberett dem inför detta?

divansson
0

Aw, ser mysigt ut ;) va kul :D Grattis.. :) Hästarna ser ut att inte ha ngt imot det iaf ;)  :)

StuteriSolo
0

Förberett? Ja, vi har ju kört dem, Yazzå är körd i flera år och med olika vagnar, medan Mysli är inkörd i vintras och ännu inte provat på ngot annat än sulky. Vi har tömkört dem i par en gång innan, och det var då inga större problem heller. Mysli är litet fånig, och tycker många saker efter vägen är farliiga, så köra i par med tyngre vagnar verkar ju vara en bra lösning :) Däremot är det viktigt att de kan stå STILL och vänta, det kan de båda.

Reko
0

Om Mysli är lite fånig kan hon känna sig trygg när hon har Yazzå bredvid sig. Det är väl ett vedertaget grepp att sätta en unghäst bredvid en gammal stadig?

Det ser härligt ut! Jag skulle också vilja göra det men med bara en sele, ingen parstång till vagnen och båda hästarna utlånade för det vänta ett tag…

StuteriSolo
0

Hihi, det är ju bara det att åldersmässigt är det ju Mysli som är den gamla… Fast utbildningsmässigt är det ju Yazzå som är gammal och van :)

Men det är verkligen bra om man har hästarna körda i par, då kan man jobba med dem på ett helt annat sätt, och så ROLIGT det är att köra par!

Hagelberg
0

Körde in en unghäst i par. Det var Sture J som nu är i Finland. Vi satte fast honom i min körhäst Bajazzo. De känner varann väl. Bajazzo hade en rockad eftersig där vi satt två och Sture J hade en sele och "tömkördes" vid sidan av Bajazzo. Funkade kanon. Bajazzo gav tryggheten men även fostrande då han vill vara seriös när han har vagn på sig, inget tramsande här inte!

Sture J funkar nog bra i Finland. Han har startat tre gånger tror jag med ett rekord på 2.29.

Nu väntar jag på att mina unghästar ska komma upp i körålder, så jag får lite roligt! Vill oxså köra par. Vill tävla i par, har sånna drömar!

Nitro
0

Åå, jag vill också prova sånt roligt!
Köra i skogen med riktig loksele och fyrhjulsvagn, köra par och massa roligt.

Jag äger travselar och speedcarter Fundersam

Får nog önska mig rätt mycket i julklapp!

Asagard
0

Hade man pengar så. :-(

Min mamma hade en jättefin fyrhjulad vagn när jag var yngre som vi körde enbet med. Det gick att sätta på en parstång också och köra par, men vi hade av någon anledning aldrig två hästar i samma storlek…

En dag kanske jag också har pengar och möjlighet att köra par! Längtar dit! *s*

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad trevlig att så många längtar efter att köra på olika sätt, det är ju så kul.

Jag har heller inte så mycket grejor, det är så dyrt, men ett partömmar har jag investerat i, man kan ha mycket kul med sina russ ändå. En har loksele, en har bröstsele, en enkel förbindelse mellan selarna och sen ut, det gick hur bra som helst. Sen har jag köpt till postkandar, hingstar kan ligga på rätt hårt…

Men mest positivt var att Qvanting 3 år som kom till mig helt ovan vid trafik, nätt och jämt ledbar, fick en helt naturlig fostran genom att han fick hänga med Leil Gaist bredvid rockarden. Dels tyckte han det var kul (han beundrar sin ett år äldre kompis nåt enormt), dels lärde han sig snabbt bli van vid bilar och andra fordon. Nu går han fint att köra även enbet, även om jag inte gör det ensam, bara ett år sen han kom hit.

Bild från tömkörning i våras. Lite dålig skärpa, men den fina formen på båda syns.