Ston som inte få ELIT
EFTERLYSNING - Ston som lämnat avkommor med ELIT-poäng.
Håller på med en liten sammanställning över ston som har lämnat så bra avkommor att de kommer upp i 120 poäng (eller mer), men att stoet trots detta inte får ELIT för att hon "bara" har 5 avkommor.
Jag tycker att detta är orättvist och missgynnar ston som har GENOMSNITTLIGT bättre avkommor än många andra ston som belönats med ELIT.
Har (på begäran…) lämnat in en motion till SvRAFs årsmöte ang. ändring av storeglementet. Gällande bestämmelser missgynnar ston med "fel" ägare som
- inte har egen hingst
- inte har egen gård
- vill använda sitt sto i tävlings- eller bruksverksamhet
Vet du något sto som inte får ELIT pga för "få" avkommor, PM:a mig så ska jag lägga till dem i min lista.
Tack på förhand.
Äras den som äras bör!
Jag vet ett sto som har tre avkommor och alla tre har 40 poäng eller mer. Platsar hon?

Tre avkommor låter som ett väldigt litet underlag.
Det är inte meningen att alla skall kunna få Elit och det har inget som helst med att göra om ägaren inte har egen gård eller egen hingst. Stoet kan dessutom gå i avel efter avslutad brukskarriär.
#1. 40p? Hur går det till? Enligt SRAF kan en individ endast ge 10, 20, 30 eller 50 meritpoäng. I alla fall vad jad kan utläsa av reglementet. #2 Var är gränsens för antal avkommor om tre är för lite? Rent teoretiskt kan man ju få ihop 150 p på tre avkommor och 120 p på tre avkommor är väl ingen omöjlighet. Jag tycker nästan att om ett sto får ihop 120 p på endast tre avkommor så är hon väl verkligen värd ELIT. Om fem är gränsen så kan ju de resterande två fölen vara urkassa och är då bara en utfyllnad. Rent teoretiskt.
#3 Hon har tre avkommor med vardera 30 avkommepoäng. #2 Jag håller med dig men jag ville veta om gränsen om 5 avkommor är så mycket bättre än 6 avkommor. Det räcker ju med tre om de håller bra kvalitet.

#3 tycker också 3 avkommor är gör lite för att bedöma på, är de 3 med samma hingst tex eller är de med 3 olika tex. Någonstans måste man sätta gränsen och tycker väl eg att minst 5 avkommor, vi har själva haft hästar som kunnat få elit på under 6 men dom fick det när deras 6:e avkomma var födda
#5 Den märren jag känner till har tre föl med olika hingstar men jag tycker ändå att det är för få. Sex föl säger något om fertiliteten också.

… kan tycka att 5 eller 6 spelar kvitta, om den fått 5 o uppnår ELIT så säger väll det 6 e fölet INGENTING mer om fertiliteten iaf…
3 föl kan jag tycka känns lite, men om den når elitepoäng med dom tre, så är nog stoet värd ELIT ändå kan jag tycka… 3 föl är väll inget "infertilt " sto som får heller…?
Men ni som tycker att tre är för lite, hur ställer ni er då till det fallet att ett sto får ihop 120 p på de tre första fölen (ev med samma hingst) och sedan får ett par, tre föl till som är "skräp". Är det stoet okej för att få ELIT då? Varför/Varför inte?
Personligen tycker jag inte att antalet föl ska ha någon som helst betydelse. Har man uppnått poängen så är det därmed klart i mina ögon.
Vill man se en jämn kvalité så ska man nog i så fall istället ha ett medelvärde som bör uppnås (på t.ex. minst 5 avkommor).

#8. Nej. Ett sådant sto har ingen säker förärvning och är inte värd Elit.

#9 Av vilken anledning tycker du att utmärkelsen ELIT ska delat ut? Fertilitet? Bra avkommor? Många avkommor? Likvärdiga avkommor?
Jag tycker att en kvalitativ russtam är långt mycket mer värdefull än att där finns många individer. Kvalitet före kvantitet!
Och jag anser att ett sto som lämnar avkommor av hög kvalité är mer värd ELIT än en "värphöna" med många halvdana avkommor….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#10 Hur värderar du ett A-premierat sto? Jag tror gränsen för Elit har med A att göra. Där krävs det fem avkommor och för Elit sex stycken.
#9 fast så är ju gällande regler. Idag kan ett sto få just tre bra avkommor för att sedan få 3 dåliga och bli ELIT. ELIT borde vara, som Bea skriver, mer av kvalitet än kvantitet.
Håller helt med dig TeaBea -- ett sto som egentligen inte alls förvärver sig med mer än att fölen är medelmåttor som visas på en utställning kan få ELIT bara hon föder tillräckligt många. Själklart ska det sto som kanske bara har 3-4 avkommor men av toppklass kunna få någon form av utmärkelse. Tycker det ska löna sig att avla på ston vars avkommor fungerar i ridning, körning, bruks, trav osv -- de mentala kvaliteterna är så svåra att framhäva.
#13 Medelmåttor? Antingen 3 30-poängare eller 2 30-poängare och 2 20-poängare. 30-poängare är inga medelmåttor!

Vet att jag var på en föreläsning om just avel där de sa att för att få fram ett stos avels merit så behövs 5 avkommor och helst med olika hingstar just för att kontrollera nedvärderingen, för att stoets avkomma ska kunna bedömas ordentligt så ska alla stoets avkommor visas fram både valacker /hingstar ston mm som 3 åringar, vet ´ju att en del gömmer sina avkommor för att de är för fula som 3 åringar och tom att en del försvinner på vägen .
Så för att få rätt bedömning på så ska ALLA hästens avkommor visas fram som 3 åringar :D

#10. Jag tycker Elit skall delas ut för jämn, god förärvning. Fertiliteten är viktig.
Ett sto som fått 5 avkommor varav 3 bra och 2 skräp som exemplet i #8 har i mitt tycke inte någon jämn förärvning.
Håller med Veronica i det hon skriver.
#15 Ja, det är bra med olika fäder också ur inavelssynpunkt. Ston slår sällan igenom i aveln på samma sätt som hingstar men skulle hon få en radda med söner så är det bättre med olika fäder även av det skälet.

Jag tycker att man ska höja poänggränsen för de olika avelsklasserna. T.ex 120 för A 150 för ELIT och 180 för SUPERELIT. Då krävs det ju ändå ett visst antal avkommor för att komma upp i poäng. Antalet avkommor behöver ju inte betyda att fertiliteten är bättre eller sämre. Får mitt sto Elit redan efter 3 avkommor kanske jag blir mer angelägen att avla vidare på det stoet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Bra med diskussioner och synpunkter som engagerar.
Helt klart är att många tycker att nuvarande regler bör ses över…
Hoppas att SvRAF´s årsmöte också tycke det :-)
#0 Har du med Trulsa 3256? Hon platsar på din lista.

Men om ett sto gått gall eller kastat 4ggr och fått levande föl 6ggr. Är hon då fortfarande ett bra ämne för ELIT? Hennes fertilitet skulle iaf jag ifrågasätta. Men det finns väl ingenting i reglerna som säger att hon inte ska få ELIT?
När man väl fått ELIT på sitt sto, det är väl då man törs testa de nya hingstarna som man inte vet något om. Den avkomman kan ju inte påverka stoet negativt om det inte blev det man hoppades på.
Om ett sto får 3st avkommor som inte visar sig vara särskilt bra och sedan byter ägare och får 3st avkommor, med samma hingst, som är superbra. Då är hon klar för ELIT. På vilket sätt skiljer sig hon mot stoet som fick 3st superbra avkommor först?
Jag kan tycka 3 avkommor för A och 5 för ELIT vore mer rimligt. (Jag hoppade över A eftersom det bara saknades en avkomma) Om man sedan dessutom höjde poängen vore det ännu bättre.
Vi är så få som avlar idag, så att sprida ut avkommor efter ett par/tre av mina ston känns inte riktigt ok. Jag vill ju komma vidare i aveln med deras döttrar. Men att behålla 18 avkommor tills jag vet vilken som blir bäst i slutänden är ohållbart. Jag kan dessutom inte betäcka döttrarna innan stoet är "färdigt" eftersom jag har begränsat utrymme.
Mareld lär platsa på listan över de som aldrig kommer få Elit trots goda avkommor.

# 22 Stämmer… Hon kommer inte ens få A eftersom det inte delas ut postumt. Synd då hon på fyra startande avkommor (av fyra möjliga) Har en under 1.50 och två under 2 min och den sista på god väg.
Snäckan lär heller aldrig få Elit.

Jag håller med om att poänggränsen för elit bör höjas.. Man skulle ju kunna tänka sig att inte räkna enbart 'födda föl' som meriterande, utan att det faktiskt måste finnas minst 6 avkommor där samtliga bidrar med minst 20 poäng. Det är bara ett litet steg, men ändå känns det som att stot visar sitt värde ännu bättre, och fertiliteten ingår ju ändå på så vis.
Bess 4090 lär inte få Elit. Fem avkommor varav fyra gått under två minuter.