Vad gör en hästfysioterapeut?
Här får du träffa hästfysioterapeuten Pia Lewerentz som driver företaget Hästhälsan i Norrtälje. Hon arbetar med olika typer av behandlingsformer och rådgivning i sin verksamhet.

Text & Foto: Christina Croneld
Pia berättade att hon behandlar senskador och olika typer av muskelskador såsom bristingar, sträckningar och muskelinflammationer. Hon använder sig av akupunktur, elektroterapi, ultraljud och stretching i sin verksamhet. Men håller även kurser och ger rådgivning.
Principen för de olika typerna av behandlingsform är den samma, de ska: öka genomblödningen och syresätta musklerna och stimulera läkningsprocessen.

"Jag använder olika metoder på olika typer av hästar och olika typer av skador, hästarna svarar olika på behandlingar precis som på oss människor"
Elektroterapin är mycket användbar och är den vanligaste formen när Pia är ute och behandlar hästar. Ultraljudet använder jag där jag har svårt att komma åt med elektroterapi, t.ex. i nacken, säger Pia. Akupunktur fungerar mycket bra vid smärtlindring. All behandling avslutas med stretching.
Jag anlitade Pia för en av mina hästar var halt. Mitt gotlandsruss hade en hög hälta i bogpartiet och Pia misstänkte att det är en muskelbristning eller en sträckning orsakad efter en skada mot staketet. Russet ställdes av och på i omgångar under vintern. Men blev till slut ordentligt halt med en klar rörelsestörning. Veterinären konstaterade att benet var det inget fel på utan hältan satt högre upp. Sedan dess har russet gått i hagen fram till i slutet av juli och vilat, men skadan läkte aldrig ut helt och hållet. Vid den här tidpunkten flyttade ponnyn till oss och Pia kontaktades. På höger sida kändes muskeln inte som den skulle och på vänster sida hade hon ett ödem, troligtvis efter avlastning från den onda sidan.

Russet behandlades med galvanström, ström från pluspol till minuspol körs igenom musklerna i "pickande form". Sen från minuspol till pluspol, för att arbeta igenom hela muskelpartiet ordentligt, på båda sidorna av hästen. Sist i elektroterapibehandlingen användes en masserande ström i pulserande form. Det hela avslutades med stretching av frambenen, ett i taget, genom att Pia långsamt drog i frambenen framåt. Behandlingen pågick en gång i veckan och redan efter första gången var det från början halta russets rörelsemönster bättre och musklerna kändes friskare. Efter den tredje behandlingen var rörelserna fina och ingen smärta påvisades alls. Nu kommer russet att få några behandlingar till med ett par veckors mellanrum, sen är behandlingen avslutad, med ett mycket gott resultat.
Pia säger:
"Svarar inte hästen på behandlingen efter 3-4 ggr så får man fundera på något annat. Ibland så behandlar jag också hästar i kombination med veterinärbehandling. Muskler är en färskvara, ska man sätta igång sin häst efter sommarbetet eller efter en avställning så är det inte bara sätta sig på sin häst glad i hågen och dra iväg. Jag arbetar mycket med rådgivning hur man ska sätta igång sin häst och håller kurser i stretching som är användbar efter ett rid eller ett körpass. Vill du ha en frisk och smidig häst får du anstränga dig lite grand och du får ut så mycket mer av den"
För att bli hästfysioterapeut gick Pia Lewerentz en tvåårig utbildning på
Naturmedicinskt hälsocenter i Göteborg.
Här kan du nå hästterapeuter i Sverige.
Tyvärr har jag ingen digitalkamera så bliderna blir inte alltid så bra. Men mitt "nygamla" russ har inte kvar sin hälta och det är huvudsaken.
Det fungerar jättebra i dom flesta fall på människor, så det är ju helt perfekt till hästar också!
Russet är min Dorina Spin som nu travar runt i hagen med stolt huvud efter helgens premiering.

Den utbildningen har jag också gått. Jag jobbar inte som Hästfysioterapeut nu. Men kunskapen jag fick är ovärderlig.