Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 6279 ggr
SigneK
0

selfrågor

Jag har just köpt en sele till mitt lilla sto, det är en loksele, som jag tycker ser riktigt fin ut. Men nu måste jag fråga, om det ska vara två gjordar på en sådan sele, om det ska vara rätt? På min är det bara en gjord.

Och en annan fråga, om man vill köra med redskap någon gång, då ska man ju ha draglinor, men var ska man sätta dem fast på selen? Det sitter ju spännen på var sida där gjorden går ned om magen, men jag tycker inte de verkar så kraftiga….Men hitter inte riktigt annanstans att sätta linorna?

De är säkert dumma frågor, men bli inte förfärdade, jag kör inte någonting än, jag lär mig först :)

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här selen (som är nästan 30 år gammal) hade bara en bukgjord när den köptes, men ägaren satte själv dit en däckelgjord av ett stigläder. Bekvämaste däckeln för hästen är en s k bågdäckel, men det är mycket svårt att hitta i små storlekar om man inte specialbeställer.

Här ser du var man fäster draglinorna - men olika selar ser ju litet olika ut…

entill
0

Ja, du skall ha två gjordar på selen. Det du antagligen saknar är däckelgjorden. Det är den som håller däckeln på plats. (däckeln är den del av selen som ligger på ryggen och där tömringarna sitter fast i). Nu vet jag ju inte hurdan däckel du har, så det är svårt att tipsa dig om hur du skall sätta dit en däckelgjord. Kan du inte ta en bild av selen så är det lättare att förklara var du skall fästa linorna o.s.v.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SigneK
0

Jo, det ska jag göra. Modellen är samma som den Pernilla visar, men inte helt identisk. Men det ser ut som att de draglinorna var fäst i de ringarna på sidan va?

Ja det är däckelgjorden som saknas.

Tack så här långt.

Jag återkommer med bild i morgon kanske :)

ciklidtrixan
0

Du får inte heller glömma att skaffa en baksele, som bromsar upp tyngden från vagnen/kärran när hästen går i nerfösrbackar. En svanskappa är inte tillräcklig.

MagganS-B
0

Vad jag minns så hade aldrig min morfar baksele på sina parhästar…..är det nödvändigt? Fast ok, vi har ju inte mycket backar på Gotland…..

SigneK
0

Okej….behövs det baksele? Jag har tänkt att hon ska dra redskap mest. Den enda vagnen jag har är en liten rockard, väldigt lätt.

ciklidtrixan
1

Köra på slät mark så funkar det väl med en svanskappa men inte om man ska köra i backar, det blir väldigt tungt för rygg och svans med svanskappa. Om du ska använda draglinor vilket är att rekomendera så se till att det är draglinorna som hästen drar med och inte skaklarna, dom är tillför att svänga vagnen/kärran med.

StuteriSolo
0

baksele behövs när det är tunga lass och nerförsbacke, drar man redskap som t.ex harv behövs den ju inte, för den varken bromsar eller backar man med.

Anna-Uppsala
0

Jag har gjort en körskola på nätet, som du hittar här:
http://www.cliffords.se/korskolan.html

:)

entill
0

Om du vill komplettera Annas mycket bra förklaringar om selar, kan du även kolla här

www.vikingponnycenter.se

SigneK
0

#9 Tack Anna! ja det borde jag ju veta, jag länkar till din utmärkta körskola från min hemsida :) Men hade glömt att titta på den ett tag, fånigt Generad

Jättebra det du skriver också Agge, och åhhh jag kan inte sluta titta på Jonatan på den bilden där han traver. Han är så otroligt FIN!

Här är en bild på mitt däckel, som inte har någon däckelgjord.

SigneK
0

så ser selen ut när den sitter på Akleia. Den är inte spänd ordentligt, för detta var bara andra gången hon hade den på sig.

Undrade förresten om dessa hakar som selen liksom har förlängts med i sidorna. Går det bra så? Jag föreställer mig att sidostyckorna sträcks om hästen drar något, men så här när den inte drar, ser de ju lite långa ut, sidorna?

SigneK
0

Spännet på sidan. Ska man verkligen fästa draglinor i dessa? Jag tycker de ser lite klena ut för det….

StuteriSolo
0

ojojoj, jag hoppas selen var billig :)

Spännena är till för draglinor, men ser mer ut att ha hört till en finsele, på arbetsselar brukar det vara rejälare doningar. Hakarna som förlänger draglädren gör att det blir alldeles för långa dragläder för din ponny, har selen suttit på en större häst?

Med en däckelgord (som du kan göra av ett stigläder till den där däckeln) så blir det nog bättre.

SigneK
0

Äh….vad tråkigt att höra. Tyckte väl att det såg lite långt ut. Hm. Den hade använts till ett russ tidigare, men den var för liten till hans häst (128cm) sa han som jag köpte selen av. Jo den var billig, men passar den inte så är det ju inte så kul ändå. Man kanske kan förkorta den igen?

SigneK
0

Hm…undrar om det överhuvudtaget går att använda selen för det jag hade tänkt. Ploga och sånt. Är ju ganska tungt. Hm….det visar sig väl om spännena går sönder med en gång när vi kommer så långt. Ledsen

StuteriSolo
0

Om du kan sätta fast draglädrena där de satt borde de vara lagom långa tycker jag det ser ut som.

Hur tjock material är det i spännen för linorna? Om det är 2,5-3 mm tror jag nog det håller för det mesta. Tjockare är ju bättre :D

ciklidtrixan
0

Jag tycker inte att du ska använda den selen, för dragpunkten blir fel eftersom det inte finns några riktiga dragläder. Jag bifogar ett kort på min sele som jag har till mitt russ. Delarna som fattas på din sele är: dragläder, selring, däckelgjord och en bukgjord, dessa delar finns att köpa löst hos svenljunga sadelmakeri i svenljunga.

ciklidtrixan
0

Jag lägger med en bild på en komplett arbetssele med baksele, detta är våran ardenner som går i arbete i skogen varje dag.

entill
0

Den selen ser ut att vara ihopplockad av någon fiffig person som säkert tänkt till och tror att de skulle fungera. Det har säkert också fungerat, på ett alle annat sätt. Detta var inte det värsta jag sett. Draglädret på din sele är avsett för att sitta på en sele där det inte är förbundet med däckeln utan direkt med draglinan. Någon har sedan sytt fast ett s.k.söljstycke att fästa upp i däckeln, samt en stropp för bukgjorden. Tanken är nog god, och en nödlösning. Problemet är att det spännet är ganska vasst och kommer såsmåningom att skava av de ditsydda remmarna. Det skulle varit ett annat spänne som har "ögon" att fästa dessa remmar i, om man vill ha ett spänne istället för dragring. Annars kunde man tänka sig att använda en lite kortare karbinhake vid lokan, för att få draglädret lite kortare. Det ser också ut som om remmen från däckel är av, och är det en liten skackelögla fastspänd i den? Det var i alla fall fina små lokor på den. har säkert varit en finsele tidigare.

Om du vill få den att fungera optimalt behöver du göra en del ändringar och förbättringar på den. Det bästa är väl då att ta kontakt med en kunnig sadelmakare (som kan selar), då kan du få en riktigt fin liten loksele som du kan använda länge.

www.vikingponnycenter.se

Russtoka
0

Hej Signe!

Du ska absolut inte använda den selen du köpt om du tänker dra något tyngre än en mycket lätt rockard. Förlängningen med hakarna (s.k. brandkårshakar) kan fastna i allt möjligt som de kommer mot eftersom de öppnar sig för tryck inåt. Sidostyckena är felaktigt isydda i draglädersöljan, de blir snart sönderskavda. De är avsedda för draglinor i läder för åkvagn.

Lokorna ser fina ut, men använd selen som lätt åksele. Skaffa en sån loksele som #19 visar dig. Så ska det se ut. Rejäla beslag, metall mot metall - inte läder sytt i ringar och dragsöljor.

Jag har en likadan i russ-storlek. Det är en stor utgift om man köper ny, men det lönar sig i längden, det blir säkrare och du har mycket mera glädje av en riktig arbetssele. Att hitta en sådan begagnad vore mumma, det är bara att leta på. Nu har vi ju visat hur det ska se ut.

Jag rekommenderar också Svenljunga sadelmakeri. http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/ .  Min sele kommer fråm Tärnsjö Garveri AB, http://www.tarnsjogarveri.se/ . Bra selar kan också få från Floby överskottslager, http://www.flobyoverskottslager.nu/

[Grabbarna-A]
0

Signe, såg du skansens selar när du var där? Dom kommer från floby överskottslager och är super. Jag har en själv.

PernillaJ
0

Här är en bild jag snott från Flobys hemsida, se länk i #21, på "Ombyggd artillerisele, mindre". Den är verkligen en utmärkt sele av lite nättare modell - inte så tung och klumpig som arméselar kan vara. En väldigt flexibel sele: kolla t ex in att draglädren är enkelt ställbara och det finns tre hällor för nackremmen i lokornas överkant. Är det någon som använder en sån här sele till russ?

SigneK
0

Tack så mycket för alla råd!

Nej jag såg inte riktigt Skansens selar…..men ser ju fin ut på bilden om de är likadana.

Nå, jag ska spara till en bättre sele och så har vi denna tills vidare. Den går väl bra att ha för tömkörning i alla fall. Hon drar ju ingenting än så länge. Eller kanske jag hitter nån selmakare som kan hjälpa mig att bättre på den, för själv är jag inte så fiffig på sånt Generad

[Grabbarna-A]
0

Precis en sån som på bilden (#23 ) är det skansen och jag har!

Nitro
0

#25 Var får man tag på en sådan sele, och vad kostar de?

ciklidtrixan
0

#26 http://www.flobyoverskottslager.nu/. Här kan du kolla, vet inte vad han tar för en sele men det går ju att ringa till han och fråga.

[Grabbarna-A]
0

#26, Min sele köpte jag -93 kommer inte ihåg vad den kostade men som sagt gå in på flobys hemsida och kolla som #27 skrev