Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1270 ggr
Ernst-Romeo
2

Hingstar på travet 1945

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hingstar på travet 1945 

Ett  av tre härliga russlopp vid travtävlingar på Hemse (Gotland) 1945.

Totalt kördes denna dag åtta travlopp.

Fyra hingstar Nils Dacke, Botajr, Bocack och Kurre i samma lopp.

För att få en bild av vilken status russloppen hade på den tiden

kan vi jämföra den dagens snabblopp för varmblodstravare som var

det lopp där dagens högsta prispengar delades ut.

Russloppet 100 Kr i förstapris.

Snabbloppet för varmblod 200 Kr i förstapris.

Vad fick en industriarbetare i timlön 1945?

Vad skulle förstapriset i russloppet på 100 Kr motsvara

i dagens penningvärde?

Tyvärr finns bara rekord utskrivna för Snabbloppet för varmblod. 

Värt att notera är:

hur stora skillnaderna det är på rekorden för varmbloden

travprogrammet kostade 50öre

det var nöjesskatt för att gå på trav

Vi har verkligen ett kulturhistoriskt arv att bevara när det gäller trav med russ.

Vem hänger på för att vi skall bevara detta arv?

(Inte bara som en förskola för att köra stortravare)

Vill du se hur alla russhingstar presterat på travbanan se på

www.russtravare.se

Reko
1

Kan du lägga in resultatlistan för russen separat? Jag hinner inte läsa texten innan nästa bild tar över.

Tusen
2

#1 Om du klickar på bilden så stannar den.

Pontuzz
1

Härligt att se att dessa gamla russhingstar tävlade på travet.

Jag skulle gärna se att russen återigen kan få vara med som fullvärdiga travare som det var på Gotland tidigare.

MagganS-B
0

#3 Vi är många som tycker detsamma, tyvärr inte SH eller SPTF heller för den delen…..

ekbacka
0

Är lite nyfiken bara: Ser att de tre nedersta russen är skimlar, det är väl inte godkänt nu, eller? Har det varit en godkänd färg, eller har jag fattat fel?

Skulle vara tacksam om någon vill förklara hur det ligger till nu och hur det var  då🙂

Reko
1

#5 De tigrerade ser ibland ut som skimlar så det är bara fel benämning på färgen. Det är ganska vanligt i stamboken också, i de äldre vill säga. I dag vet vi att det är tigrering.

Pontuzz
1

Det var inte många som tycker att vi skall ha tillbaka russet som en fullvärdig travare på travtävlingar.  Dom flesta måste tydligen vara nöjda med att priserna faller på russ och att kuskarna lämnar ponnyerna så fort dom skall fylla 16 år.  Jag tror i alla fall att efterfrågan skulle öka.

MagganS-B
1

#7 Dom kanske inte skriver här precis……jag är ju lite mer okonventionell! Dom flesta yngre ponnytravkuskar har ingen aning om att det funnits annan status på ponnytravarna eller att det funnits "riktigt" spel på russen på Gotland. Inte ens dom människorna som sköter ponnytravet på ST har en aning! Eller lyssnar till några andra röster än sina egna f.ö. 

I alla fall håller jag med dig i vad du skriver!

Pontuzz
0

Intressant att man hade pengaproppar på den tiden.  Det är tydligen inte något nytt påfund.

Tusen
1

Nej, penningproppar har funnits i väldans många år inom ponnytravet. Trodde du att det var nytt innan du såg detta?

MagganS-B
2

#9 Både handicapning efter segrar och efter pengar……lika gammalt som ponnytravet! Här på Gotland kördes travtävlingar med russ redan i början på 1900-talet, kanske ännu längre tillbaka. Finns uppgifter på ett russ som gick 2.24 på isbanan på Bogeviken då…..Som sagt, ta reda på fakta, prata med dom som var med! En del saker inom travet har blivit bättre, en hel del har blivit MYCKET sämre!