Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3984 ggr
Snoffan03
8

På tal om priser på russ...

Är kul att se att det finns folk som tar betalt för dem! 🙂

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=871613

StuteriSolo
0

Ja, härligt "trots" att det är ett russ, hade det varit en ponny utan känd stam med dessa meriter hade nog ingen reagerat…(eller import irland, england eller holland :D )

Såg en köpesannons häromdagen, unghäst för max 6000 …

Tusen
1

#1 Jag såg också den annonsen och det gör mig både arg och ledsen. Nog är väl ett russ (oavsett stam och utbildning) värd betydligt mer än så?! 
Hoppas verkligen ingen säljer sin ponny så billigt. Så ledsamt….😭

Reko
0

Finns annons där det begärs 4500 för en treårig valack…

silarp
0

😮

MagganS-B
1

Jag tycker det är fruktansvärt när man ser fina, både diplomston och andra fina russ annonseras ut för 4-5000,- Såg på FB ett par till salu här på Gotland med texten "mycket billiga"!

janehellen80
0

Annonsen ang max 6000 hade fått många svar på sin förra annons så tyvärr säljs dom till dessa priser … (frågan e varför göra ny annons om man fått många svar 🤪 )

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Tusen
0

#6 Högre krav på ponnyn än man kan betala för kanske?🤔

MagganS-B
1

#6 Stammen passade väl inte…..😎

StuteriSolo
0

Tänker bara på annonsen jag såg i Hästfocus när den tidningen var ny(om det nu var den) "ponnytravare köpes, med all utrustning, max 2000:-" Det var väl iofs ungefär 20 år sedan, men varken ponny eller utrustning var så mycket billigare då. Bara pengavärdet som ändrats….

Stallmima
0

Jag tycker det är jättebra att folk vågar ta betalt för sina ponnyer, MEN den skall ju köpas av någon som vill lägga ut dessa pengar också. Annars händer ju ingenting

MagganS-B
2

#10 Ponnyn skall också ha en exteriör och härstamning eller meriter som berättigar till högt pris!

Tusen
2

#12 Absolut. Men tyvärr finns det de som säljer även riktigt fina russ för ett rejält underpris.

Sen tycker jag rent allmänt att ingen häst eller ponny bör säljas under 10 000 kr. Men det är en annan diskussion.

MagganS-B
2

Om man inte kan/vill betala mer än 5-6000 för ett russ hur skall man då ha råda att äga den? Stall, hö, kraftfoder, hovslagare, ev. veterinär, försäkring…….listan kan bli lång - och dyr!

Linnea
1

Jag gav 5000 för min när han var ett år. Det tyckte jag var väldigt billigt men han sålde alla sina ettårshingstar för det priset.

Skynda långsamt så går det fortare.

Harry-Jojo
0

Har köpt både unghingstar och ungston för 3000kr eller under med mycket fina stammar! Finns inga pengar i denna ras tyvärr, troligen pga dålig marknadsföring. Så finns bara oss själva att skylla.

MagganS-B
0

#16 Ta reda på fakta innan du beskyller Svenska Russavelsföreningen för dålig marknadsföring…..Jag vet att du har en del fina russ, kanske jag kan få köpa nån för 4-5000? Skämt åsido, är man seriös uppfödare med meriter på sina uppfödningar och avelsmaterial så får man betalt också! Du får nog kolla runt lite mer! Jag vet att vissa säljer till underpris, men kanske då p.g.a. ändrade hemförhållanden, platsbrist eller så. Dra inte alla över en kam!

Reko
0

#15 Så hur borde vi marknadsföra russet för att få betalt?

Reko
1

#15 Vi bidrar alla till marknadsföringen. Hur sugen blir du på att ta föl era ston när du vet vad ni har betalt för dem som föl? Jag har också bidragit tull negativ marknadsföring genom mitt inlägg om den billige valacken. Till syvende och sist måste vi sätta värde på våra russ, både som köpare och säljare.

Reko
0

#16 Nog finns det exempel på dålig marknadsföring? Det var inte länge sedan hingstauktionen på Grevagården fördes på tal när jag pratade med en försäljare. Inga bud på topparna i ringarna! Det borde ha stoppats då ingen bett om lapp att vifta med. Ett kraftfullt sätt att marknadsföra russen som värdelösa, tycker jag.

nika85
1

Fast Harry-Jojo har rätt. Kolla bara på hästnet. Prislapparna på "finare" ponnys typ importponnys är mkt högre än på russen. Jag skyller inte på ngn. Det är bara ett konstaterande. Varför stod det inte i 170tusen-Brutuz annons att han är ett russ? Vilken chans till marknadsföring annars. Istället valde man att inte skriva ut rasen alls….. synd.

Stallmima
1

Är det någon som vet om Brutuz är såld för denna summa eller fått bud på annonsen?

MagganS-B
0

#21 Brutuz är inte såld ännu i förra veckan men det finns intressenter!

MagganS-B
1

#18 Om betäckningssiffrorna fortsätter att sjunka så blir det brist på russ, och då kommer priserna automatiskt att stiga…..Inget vi önskar precis, men det är ju den krassa verkligheten! 

#15 Du kan väl i alla fall förstå att om jag ex.-vis betäcker med Tyson som stått här på Gotland i många år, så kan jag inte sälja fölet för mindre än det kostat att få fram det, då ger jag hellre bort fölet till nån jag vet uppskattar det och verkligen kan ta hand om det! Säljer jag det billigt så kan det bara bli en s.k. vandringspokal!

Christensson
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marknaden bestämmer priset - man får sålt sin häst för det som köparen vill betala. Sätter man ett för högt pris så får man ingen köpare. Jag vill inte påstå att det finns något som helst samband mellan vad man betalar för en häst och hur mycket man sen kostar på den - eller sköter om och utbildar den. Ska bli mycket spännande att se vad Brutuz blir såld för - om vi nånsin får veta det!

Det jag tycker är lite tråkigt med russen, och kanske andra raser också,  är att en lite hanterad ponny - inriden men inte skolad, inte inkörd, kan kosta 12 000 och den skolade ponnyn som fattar galopp på stället och som är mycket körd och har tävlat i lätta klasser kan kosta 22 000 -- i min värld ska det vara en betydligt större prisskillnad……..  och jag vill se massor av fler russ på tävlingsplatserna - främst i ridning!

Harry-Jojo
10

#16 Jag har inte beskyllt russavelsförenigen? Jag beskyller ägare, så som mig själv detta. Jag har full förståelse för att du sätter ett rimligt pris på dina ponnyer. Självklart ska du det! Men när jag kommer över nära släktingar till Katla, Gumino, Hults Chikita, Jagga Ess, Junisorken, PiggyBank, and you name it, för mindre pengar än vad någon av mina vagnar kostat. Varför ska man inte slå till och se vad det blir av dessa?
#18 Jag har inte betäckt något av mina russ än. Varför ska jag det när flera av dom etablerade uppfödarna inte får sålt sina ponnyer?? 🤔 I övrigt håller jag helt med! Det är vi som måste ändra och fixa till så våra russ får ett värde.

#russensdåligamarknadsföring
Jag har sålt ponnys alldeles för billigt. Jag erkänner. Sålt en riksvinnaren i gångarter för "inga" pengar alls!
Blev ner ring i samtal. Fick flera samtal där folk i början av samtalet frågade vad det var för fel på hästen, när den var så extremt billig.  Men sedan i slutet av samtalet när jag berättat mer om hästen  pruta med orden "det är ju bara ett russ" eller inte längre var intresserade trott en hög av meriter.  Är det inte nått som är fel då? Hästen som 15 minuter tidigare var extremt billig går nu inte ens att köpa för det är ett russ.
Hur blev det såhär? Jag har så många frågor som jag själv inte kan svara på.

Reko
2

#25 Jag förstår om du vill köpa hästar billigt. Du gör ett jättebra arbete som får dem meriterade på olika vis som premiering, utställning, treårstest, kvalitetsbedömning, trav, osv… Men det slår också undan benen för de som vill ha täckning för sina kostnader. Du biter dig själv i svansen då du i din tur inte kan tänka dig att avla. Det blir kortsiktigt bra för dig men långsiktigt dåligt för rasen. Någon har sponsrat dig med billiga hästar. Ska vi fortsätta sponsra köpare med billiga hästar?

Reko
2

#24 Jag tycker 12000 för ett inridet russ är för dåligt betalt. Redan där talar vi om att det är något vi inte sätter värde på.

Fiffilura
7

Säger det igen! JAG (endast ponnymorsa med ekipage på lokal, regional och nationell nivå med två egna russuppfödningar) är övertygad om att vi/ni måste öka ridbarheten på era/våra russ. Ut och tävla med dem och låt dem skaffa sig meriter.
Jag har länge mötts av negativa kommentarer och fördomar om russ, men tycker mig se en liiiten ändring. Jag ser faktiskt nu fler russ ute på tävlingsbanorna, ett fåtal på hög nivå.
Att se ett trevligt russ på tävlingsbanorna, DET är bra marknadsföring!

Tjiwi
3

"Vi" måste ta mer betalt för våra russ. Det är ohållbart för uppfödarna som år efter år tar fram bra russ och vill ha betalat för det när vissa rear ut dom.  Blir så ledsen när man ser annonser på fina russ för under 10 000 som både är ridna och körda.

Någonstans så tror inte jag att det är så mycket lättare att bli av med hästarna bara för man sätter ett alltför lågt pris. Det finns massor av exempel på det där uppfödare med massor av unghästar får ha sina kvar trots underpris medans vissa blir av med sina till ett normalt pris. Köparen vet oftast vad den vill ha och då ger man gärna "mer" för det. Själv tänker jag faktiskt när jag ser billiga hästar att " nåt fel är det nog där när den är så billig"

Om "vi alla" kunde enas om att höja statusen på vara russ genom att ta betalt för dom skulle det gynna oss alla. MEN då måste vi alla göra det med och det verkar svårt att få vissa i de tankebanorna, de fortsätter betäcka sina ston år efter år trots att de inte blir av med avkommorna och så blir det rea hästar av dom.

Att sälja väl ridna och körda russ är inte svårt.  Jag får OFTA  förfrågan om jag har eller vet något russ till salu. De få ggr jag sålt har jag fått det jag vill ha för dom.  20-30 000 och under det skulle jag aldrig sälja.  Just nu har jag en vuxen elev som vi letar russ till,  men hittar inte lämplig. Det ska vara en inkörd, snäll och pålitlig häst för träning och tävling så småningom, snäll mot barn. Inte för långt från Östergötland. Har Du någon så PM a mig eller ta kontakt med mig på annat sätt. OBS! Har ponnyn inte dessa kriterier så är det inte intressant.

Christensson
12

Håller helt med Dig Fiffilura. Vi måste producera ett russ som marknaden vill ha, dvs öka ridbarheten och se till att de kommer ut och fungerar på tävlingar. Sen kommer de att sälja sig själva! Att sitta här och klaga över att russen är för billiga och sen producera nya föl varje år och tro att man ska kunna sälja dem till ett högre pris än vad marknaden vill betala är inte realistiskt. Vill oxå påminna om att priskartellbildning är förbjudet!

Tjiwi
0

Glömde skriva att jag häromdagen fick  en fråga från en vän som hittat ett russ på annons och hon ville veta om jag visste något om stam, uppfödare etc. Hon avslutade med att fråga om russen alltid var så billiga……

Reko
1

#30 Jag vill påminna om körningen. Som vuxen har jag svårt att meritera mina russ under ryttare. Däremot inspireras jag mycket av de duktiga kuskar som tävlar körning. Föreningen Gotlandsruss' poängcup tycker jag fler borde ta efter. Dressyr i körning eller under ryttare har mycket gemensamt och körda hästar borde fungera i ridning. Där tycker jag att fkp, KBI och unghingstutbildningsprogrammet viktiga och riktiga sätt att få fram utbildade hästar. Där ska föreningen ha en eloge tycker jag!

silarp
0

#32 håller med! Körning kan "alla"-även vuxna göra med russen, och där ligger faktiskt russen långt före alla andra ponnyraser…Hur många tävlade/inridna/pay&jumpstartade welchar tex, är inkörda? Inte en bråkdel av antalet russ iaf…
Sen är det inte lätt att få ändan ur vagnen att åka iväg på körtävlingar heller… behöver inte gå längre än till mejsjälv.. är en rätt hyffsat (i perioder iaf..) flitig kusk, men har mycket svårt att få med ponny på mätning, ponny o vagn på träning, och än sämre på tävling… det krävs TID (något bönner rent generellt inte alls har… särskilt inte om man har barn…) och så ska man ha groom också, och det funkar INTE som hemma, där man kan slänga i ett av barnen…

SIKTAR på att starta Fridhan på en inomhusmaraton denna månaden.. men vi får se hur det går med det…

Falkan
4

Jag sökte länge efter ett ridet, kört och stabilt russ det var inte enkelt att hitta. Därimot kunde jag hitta hur många som helst som var i tvåårs åldern för lite och ingenting.

Lojstahed ligger väl väldigt lågt i pris på sina hästar??

Jag tror att man skall satsa på utbildning av russena. Många tror att russ är så lata har nu tre stycken hemma och får ofta höra varför har du russ dom som är så istadiga. Tror att denna underbara ras har fått ett oförkänt dåligt rykte.

Jag valde att köpa en för 30 000:- fast det fanns billigare men mitt val var för att jag ville ha en häst som var mycket hanterad och trygg.

Reko
1

#25 Bestäm ett pris för ett föl mellan Sessan och Gumino så får jag se om det är möjligt att köpa. Du har en köpare på föl i så fall!

MagganS-B
0

#35 Du menar väl Musslan?

Harry-Jojo
2

#36 Nej han menar Sessan!!..

MagganS-B
0

#37 Aha, det är nån som inte står med på din presentation…..eller?

Reko
1

Nja, hon har ett smeknamn.

Harry-Jojo
0

#38 I min presentation står bra MINA gotlandsruss och mina planerade tävlingsponnyer. Sen äger min mamma några till som hon har till annat. Så angående fölungen #39 får du ta det med min mor och min syster som håller i hennes träningsupplägg och framtidsplaner! ;)

Reko
0

Nå, Harry-Jojos mamma, som också befinner sig på forumet ibland. Hur låter erbjudandet? Vi kan ta det via något annat kommunikationssätt om du önskar men ett svar vill jag ha. Frågan är inte ny även om hingstalternativet är det.

Christensson
6

Ett Sessan- Gumino-föl ja (Sessan heter egentligen Sproge om någon vill kolla upp henne. En liten mycket söt o snäll ponny, inga stora meriter i nånting).

Jo jag vill ju ha igen mina kostnader såklart; Språngavgiften - har inte hittat den nånstans, men anta att den är ca 3000kr, sen vill de säkert ha lite för uppstallning och eftersom det är långt att åka så blir hon kvar där ett tag, 20kr per dag i en månad ca 600kr. Bensin tor Stockholm-Lysekil  (har för mig att han är där uppe nånstans)- 100mil x 25kr milen. 2500kr - sen ska man ju föda sto o föl o id-regga o lite hovvård mm i 1,5 år. Russ äter inte så mycket och jag kan göra lite hovvård själv… 6000 till hovslagaren o registrering, mineraler o lite proteinfoder under två vintrar (vi har dåliga proteinvärden på höt alltid) 10kr/dag o häst - 7månader för märren under dräktigheten 2100kr o sen för föl o sto nästa vinter 4100. Sen vill jag faktiskt ha ett risktillägg om hon skulle kasta eller fölungen bli sned i bena (det är ju jag som står för hela risken) ….. 3-4000kr. Summa ca 20000kr --- nej du PerAnders - det tror jag inte du kommer att betala….Eller?  Med detta vill jag säga att jag skulle inte föda upp en häst för att tjäna pengar. Det finns enklare och säkrare sätt att göra det på. Men kanske inte roligare och hobbies får ju kosta…….

Tusen
1

#42 Tycker du själv att det är mycket med 20 000 kr för en åring? Det tycker inte jag.

MagganS-B
1

Jag tycker heller inte att det är dyrt…..Den unghästen jag har e. Tyson kostade mig ca. 8-10000,- när den var född, med semin, veterinär, levande fölavg. mm. Då räknar jag inte mammans mat…..Vad kostar en rentasig hundvalp?????

Harry-Jojo
4

Men då är ju inte gotlandsrusset en "vuxenhäst" utan en "barn ponny" i många fall. Helt plötsligt pratar man andra summor. En helt grön häst till ett barn bör inte värdet vara så högt på. Vem ska utbilda den inom ridningen? Det 6åriga barnet själv som ändå växer ur ponnyn innan han/hon är 11??? Vill man då har en "klar" ponny (läromästare) som redan varit ute på tävlingar osv så bör värdet(priset) vara högre, för då kommer det ske en snabbare utveckling hos barnet. Detta säger väl sig själv, eller hur?!
Men om då ett föl kostar 20 000, vad hade ni tänkt er att dom klara ponnyerna kostar? Och vem tänkte ni skulle betala 60 000 (???) för en "leksak"(obs att detta inte är en SM ponny utan en snäll ponny som kanske går LB/LB) till ett barn på ca. 8år? Finns nog en hand full personer. Men det lär inte bli så många som skaffar ponny alls då… Eller har jag fel?
Tycker helt klart att vi ska få ut våra språngavgifter osv. Men att tjäna på det kommer blir svårt.

MagganS-B
2

#45 Kolla priserna på ridponnyer kat. B på Hästnet! Vem säger att russ är en vuxenhäst? Russen är allroundponnyer i allra högsta grad! Både för barn och vuxna!

Tusen
4

Jag är helt inne på Maggans spår. Vill man ha ett russ med utvecklingsmöjligheter så ska man ta betalt. Russ är allround och kan mycket väl köpas som unghäst av en vuxen som utbildar och som sedan säljs som barnponny då den är äldre. Vilken (ursäkta) "skitponny" som helst, som importeras från Irland och som saknar stam betalas det glatt stora summor för. De är sällan utbildade då de kommer. Så visst kan man ta bra betalt för en bra barnponny även om den inte gått mer än LB. Den kan ändå vara en utmärkt läromästare, trygg och på många andra sätt värdefull. Saker man också värdesätter som förälder. Och då kostar det.

C-Ainerud
4

Jag skulle lätt betala 20- 25000kr för ett föl om jag fick välja sto och hingst och dessutom slippa allt arbete runt omkring. :-)

Christensson
6

Jag sa inte att jag tyckte att 20 000 var för högt - jag sa att det är vad jag skulle behöva ta ut för att täcka mina kostnader. Jag har då haft mycket arbete och en risk att fölungen tex inte blev välskapt eller dog.

Jag läser annonser (och jag köper unghästar) - jag skulle inte få mina föl sålda för 20000kr -- det vore bara dumt att lägga ut dem för det. Jag tror inte ens Musslans föl skulle gå att sälja för det beloppet. (jo kanske om hon knäcker 1.40-gränsen)

Men då är vi överens om att 20 000 är minsta belopp för ett föl. Är vi då överens om att 40 000 ska en utbildad 5-6åring som fungerar kosta? (obs alla fungerar inte, de kastar av, vägrar på hinder, vill inte gå länge på banan, bits osv.)

Då mina vänner kanske vi kan gå in på hur vi ska kunna ta ut det? Att bara höja priset tror jag inte på ett ögonblick. Vi måste öka efterfrågan. Skulle vi kunna samarbeta om att utbilda och förse de satsande ponnyryttarna med russ så fler russ kom till SM. Det är det som jag tror är lösningen. Fler russ i SM! Vi kan inte hindra folk från att ta föl på sina ston (det vill vi ju att man gör - rasen är hotad) - och vi kan inte hindra dem från att sälja fölen till vilket pris som helst. Men vi kan öppna marknadens ögon för att russen är en fungerande tävlingshäst. (Jag pratar inte trav nu för där är den självskriven - jag pratar ridning/körning där konkurrenterna finns.)

Visa på 3-årstest, kvalitet och gör KBI. Det är en början att visa att russen hävdar sig mot andra raser. (Tror det bara var två som visades på kvaliteten i fjol o bägge gick i topp.) Här kan vi hjälpas åt att få fram fler visade. På finalerna är det mycket folk från "andra raser" och tittar. Överlag hoppar russen jätte bra och de bägge som vann kvaliteten var faktiskt gångartsfinalister. 

Vad säger ni? Hur peppar vi för fler visade?

Reko
2

#49 Lyfter fram våra finalister mer! Jag tycker travet får mycket uppmärksamhet i Gotlandsrusset, likaså utställningar och diplomston. Med all rätt också! Vi ska vara stolta över de framgångar vi har. Där har treårstest och kvalitetsbedömning hamnat lite i bakvattnet. Ett gångartsutmärkelse eller hopputmärkelse är lika mycket värd för föräldrarna som ett diplom. Riktigt lika mycket uppmärksamhet får de dock inte. Kanske lite kurser ute i de olika föreningarna hur man förbereder sig?

Reko
2

#24 Jag anser att det inte är marknaden som sätter priset enbart. Vi måste anse att de är värdefulla själva. Bygga på varumärket helt enkelt! Sitter vi och klankar ner på att vi inte får betalt och dessutom köper väldigt billigt bidrar vi till den negativa bilden. #25 Rimligen borde du nämna i sammanhanget hur stor värdestegring du hade på din rikskvalitetsvinnsre. Hur många ggr fördubblades inköpspriset? Hur mycket skiljer det mellan inköpspris och försäljningspris? Det säger mer om den värdestegring på henne du bidragit med.

Harry-Jojo
1

#51 Jag tjänade inte en krona på henne. Dock fick jag en massa erfarenhet och lite publicitet.
Den värde ökningen som du talar om vet jag inte hur man räknar på henne… Hade vi köpt henne ensamt hade hon varit betydlit dyrare men nu kom hon liksom med i köpet av en annan ponny.  Och jag/min syster fick det vi begärde och är mycket nöjd med det. 
I mitt fall till skillnad från många utav er (även min mor ibland) så håller jag inte på med russen för att tjäna pengar! Jag gör det för att ha extremt kul, att kunna leka med många individer som ger mig erfarenhet inför framtiden och att kunna välja det absolut bästa trotts att jag betalar själv med min egna budet. Om det inte vore så hade jag nog lagt av med russ när jag växte ur dom för 6år sedan och helt gått över till ridhäst.
Sen #46 jag kolla hästnet innan jag skrev det. Finns på hästnet endast 27 av över 300 ponnyer där  annonsören begär över 60000kr. Och ingen av dessa ponnyer går LB i sin huvudgren utan tillhör vårat toppskikt. Och #47 dessa "skitponnys" du snackar om har tydligen en rätt stor chans att gå SM. Medans vi i ponny-SM hoppningen 2014 hade ett russ med och dressyr tvekar jag på att vi hade med nått.

Tusen
1

#52 Jag tror du vet att det importeras många fler ponnysar än de som kommer till SM.

Harry-Jojo
1

#53 Finns en del russ som inte kommer till SM med…

MagganS-B
1

#54 För att folk tror att dom inte hoppar lika bra som dom ponnysarna utan stam som är importerade ja…….alltså går dom kvar bakom stallet i en paddock och används inte!

Tusen
2

#55 Precis vad jag menar. Importerna importeras ju just av de som egentligen vill tävla i hoppning (främst) eller dressyr.

Tittar vi på hur många russägare som vill satsa på hoppning och dressyr så är de få. Men många av de som det satsas på blir också riktigt bra.
En ridskolelärare sa en gång till mig att om bara folk fattade vilken kapacitet russen hade i hoppning så skulle de vara ledande inom B-ponnyhoppning. "Ett russ kan hoppa stillastående, på snedden, okoncentrerat, otränad eller i 180 knyck och ändå hoppa banor som många andra raser skulle ha problem med."
Hon menade att om hennes egna stora häst hade samma egenskaper som russet skulle hon kommit riktigt högt upp i klasserna. 😉

Harry-Jojo
2

Och kan ni på något sätt bevisa att era ponnyer hoppar lika bra eller till och med bättre än dom andra importerade ponnyerna?

MagganS-B
0

#57 När min lilla russmärr blev rädd för bevattningsanläggningen när den gick igång så hoppade hon över grinden som var 1,40, själv är hon 1,24! Grinden är ännu hel! Min bror som såg henne var helt förstummad!

Förresten vaddå "era" ponnyer!

Harry-Jojo
8

Tror du det räcker som bevis för en satsande tävlingsryttare att köpa din ponny som framtida SM/tävlingsponny?
Jag vet att russ kan hoppa. Men detta handlar inte om att få etablerade russmänniskor att köpa fler russ utan att nå ut till våra tävlingsryttare med våra fina ponnyer. Eller hur tänkte du vi ska kunna får sålt och höja priset på våra russ? Det finns bara ett sätt, höja efterfrågan. Och tror inte vi höjer den genom att berätta att "mina russ har hoppat jätte högt en gång hemma", utan genom tävlingsresultat.

TaxIngela
7

#59. Helt rätt! Jag var lite intresserad av börja med russ, men tappade sugen. Att jobba med en svensk ras kändes rätt för mig. Men tyvärr känns det lite grann av klubben för inbördesbeundran.
Det hjälper inte att skriva om duktiga russ i er egen tidning. De måste bli synliga för andra hästmänniskor. Bästa reklamen tror jag är om fler syntes ute på tävlingar. Då tror jag att marknaden skulle bli bättre och priserna stiga. Diplom är inte värt mer än pappret det skrivet på. Ponnyn måste vara brukbar.

Christensson
4

Jag tror dig Maggan (får jag kalla dig så?) -- de kan hoppa högre än sin egen mankhöjd - många av dem kan i alla fall. (Vilken var det?)

MEN det vore toppen om hon kunde göra det inför publik. Visa upp för fler än dig vad duktig hon är. Hur kan vi få till det? Ridskolans julshow kanske -- eller har de något på medeltidsveckan?  Själv försöker jag hitta duktiga små hoppryttare på ridskolan här i Lysekil - men i brist på sådan kan faktiskt löshoppning räcka långt. (Skickar med en bild på Lye från visningen när hon fixade sitt gångartsdiplom (hoppdiplomet fick hon som treåring) - hon är nu såld till en familj där hon kanske kommer att få chansen att komma ut på hoppbanorna.)

Tusen
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi gör vad vi kan för att komma ut med våra russ på alla möjliga tävlingar. Problemet är att hitta ryttare. 
Då vi också tävlar våra i ponnytrav blir det alltid ett val som vi måste göra. Oftast tävlar också våra ryttare i både trav och ridsport. Man får helt enkelt prioritera och då går oftast ponnytravet i första hand.
Men om nu ponnytravet kommer att handicapas efter enbart pengar i framtiden så kommer i alla fall vi att satsa mer på hoppning och dressyr. Ev. klassisk körning också. Kanske är det fler som tänker som oss och då kommer det säkert ut fler russ på ridtävlingar också.

2013 hann vi med två tävlingar 2014 lika så (med placeringar och vinster).  I år är ryttaren för gammal. Så nu ska vi börja leta igen. Och det är inte alltid så lätt att hitta en lämplig ryttare.

3-årstest, premiering, uppvisning, ponnyridning, klassisk körning, galopp, dressyr och bröllops- och studentkörningar är andra saker vi också gör för att sprida kunskap om Gotlandsrusset. Vad kan man göra mer?

MagganS-B
0

#58 Jag har fött upp både hopp- dressyr och fälttävlansruss förutom alla travare så jag vet vilken kapacitet mina hästar har med rätt köpare! Dessutom så frågade du vilka bevis vi hade för att dom kunde hoppa…..inte om dom kunde tävla i hoppning!

#61 Naturligtvis! Det var Lova Ess som dessutom har två syskon som tävlat i dressyr (Emelie Nyreröd) och fälttävlan! Hon är utlånad till Skåne som ponnytravare!

Tusen
3

En lite rolig upptäckt som vi gjorde på en hopptävling i somras.

Denna hopponny har Gumino som pappa.

Christensson
4

Lova Ess! Gissade lite på att det var en Vagabond som hoppade så bra. Musslan o JAS Gripen  hoppar jättebra! Vagabond gav visst fina hoppare.

Fälttävlan är en gren där de små  kloka russen hävdar sig väl - de ser sig för och är säkra på foten…. Tänk om vi kunde få ett lag med gotlandsruss på prispallen i ponny-EM……  Är det verkligen omöjligt?

Vi kan ju inte bara sluta att betäcka när marknaden sviker, vi har ett bevarandeuppdrag för rasen som ju har en sluten stambok. Vi behöver få ett par hundra föl varje år för att undvika (allt för mycket) gendrift o för smal avelsbas. Vi måste också se till att alla de föl som inte ska utgöra rekryteringen på stuteriet får bra hem. De som har russ för skogsridning och sällskap räcker inte till, vi behöver hitta fler russköpare - Då måste vi "knycka" marknadsandelar från andra raser och framförallt från importerna….. eller hur? Vilka fina bilder "tusen" (vet inte hur man taggar) --- Det är så viktigt att sådana bilder sprids -- och att vi får med att det är russ också (om det går). Bara genom att göra det du beskriver så gör du en god insats för rasen ju!

GranoStall
0
savrarpstuteri
0

Det jag tror är viktigt om vi skall öka intresset för russ är att "lansera" vilken bra allroundponny det är 🙂!

De som söker russ med "spetskompetens" inom viss gren har nog förmåga att leta lämplig sådan.

MagganS-B
1

#65 Vagabond tävlade faktiskt lite i hoppning också……Men dom allra flesta russ kan hoppa! Ripadals Jinnic, e. Brunte, tävlade i hoppning samtidigt som han var en jättebra ponnytravare i SM-klass. Jag kan ge exempel på fler…..Mamman till mitt sto Deli Ess, Delila, tog segrar i trav, hoppning, dressyr och fälttävlan, visserligen bara på klubbnivå, men ändå!

Reko
0

#52 Så kan det gå vid kommunikation! Det jag menade som positiv kritik tar du som negativ. Nej, jag tror inte du gör pengar på hästarna men du höjer värdet på dem. 4-5 ggr inköpspriset? Det stora värdet är ändå att du har sålt en häst för ett bättre pris än vad man ser i andra annonser. Varför kan de inte ta betalt? Dessutom har du meriterat hennes föräldrar och båda har höjts i avelsvärdesbokstav. Utan ditt arbete hade många kringeffekter uteblivit.

Reko
1

#62 Du kan ju alltid sälja färdiga hästar, avla nya och utbilda nya. Marknaden för utbildade hästar finns men få lägger ner utbildning på sina hästar. Vi behöver fler unghästutbildare!

Reko
0

#60 Du har rätt i att de måste vara användbara men inser vi inte värdet själva så tar vi inte heller betalt. Köparna betalar inte mer än vad vi begär. Förändringsarbetet i att höja värdet börjar hos oss var och en.