Dricker inte!
I lördags flyttade jag mina hästar från deras gamla beteshage för att det inte fanns något kvar att äta. Flyttade dem till en åker där de har slagit i somras, men finns hyffsat mycket ätbart, mycket maskros och lite klöver, alltså kraftigare än vad de är vana vid. Tog samma vattenbalja som de hade i gamla beteshagen och fyllde den. Och nu har den stått HELT FULL ända sen i lördags, fyra dagar!! Inte är de intresserade av att dricka ur hink heller!
Vattnet är rent, ingen el i närheten av tunnan…
Vad ska jag göra?!
De kanske får i sig tillräckligt med vätska från betet?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Säkert är gräset saftigt och det kanske regnat eller är daggigt, så dom får i sig den vätska dom behöver ändå….

Pjuu, skönt att ni säger det så blir man lite lugnare…

Julia, så gör våra med på sommaren, dricker knappt något på nätterna. Dom går då ute på saftigt gräs :)
Men det e klart att man blir lite skraj :P
Hos oss brukar vattnet ta slut eftersom det badar i bakaret, Montro har varit så snäll att visa både Jarita och Scilla hur man gör, inte sant mallan ? :)
http://vickelbyponny.blogg.se

Det finns ett gammalt ordspråk som säger: "Du kan leda en häst till vatten, men aldrig tvinga den att dricka". Så det är nog så att de bestämmer själva när de vill dricka.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Så är det hos mig med…

Men är det någon som har bra tips på att få i dem vatten på tävling?
Dolly vägrar dricka, hur svettig hon än varit eller hur varmt det än är.
Sen dricker hon ton när vi kommer hem.
Har provat med äpple i vattnet, betforvatten, salt, sprutor osv.

#8. Som gammal distansryttare så har jag jobbat en hel del med problematiken hur man får en häst att dricka. Utöver de saker du redan nämner la jag många gånger gott gräs i en hink med lite vatten. Hästen kanske inte bokstavligen dricker vattnet men kommer få i sig vatten ändå. Lycka till!
#8 Jag håller med #9 att även om de inte direkt dricker, så kan man lura i dom vatten genom att lägga gräs eller hö i blöt eller blötlägga något annat som ponnyn gillar. Vad många ridmänniskor gör (de som tävlar ofta och ibland även utomlands) är att de häller i lite äppelsidervinäger i vattnet hemma och vänjer hästen vid den smaken. När de sen kommer till andra ställen tar vinägern bort ev bismaker från vattnet och hästen dricker ett smaksatt vatten som den är van vid. Man kan också ta med sig vatten hemifrån i en dunk om ponnyn kanske inte gillar smaken från annat vatten än det vanliga, hemmifrån. Annars är det vä tyvärr som #6 säger. (Ponnysar kan vara väldigt bestämda ibland
).

Tycker ju så himla synd om henne. Jag har även provat med gräs i vattnet, men hon tittar inte ens på det.
Det bästa jag gjort hittills är att ha en stor spruta och spruta i vatten. en del får hon i sig iaf, även om de mesta kommer ut igen.
Hon står lixom och vänder bort huvudet när jag kommer med vattenhinken, så lockmedlen ser hon ju inte ens. Vatten hemifrån skall jag prova på lördag. Fungerar det så grinar jag av lycka 
#11 Lite "ren" betfor då (uppblött alltså)? Då får hon ju i sig vätska men behöver inte dricka. Det brukar ju vara riktigt mumsigt. :-)

Mitt favoritknep för att få i hästen vatten under resor är att jag brukar ta med vatten hemifrån (eller från hästens hemmastall), och äpplen (eller t ex morötter). Häller upp några liter vatten i en hink och slänger i äppelbitar. När hästen slafsar runt efter äppelbitarna får den samtidigt i sig av vattnet - plus att äpple är saftigt och innehåller i sig 85% vatten.
När jag duschar mina ponnyer efter start brukar jag prova att med kallvatten på svag fart strila mot hästens läppar/mun: oftast svarar de med att grimasera och slänga med huvudet men ibland ser man att de sörplar i sig och ser nöjda ut.
Det finns elektrolytpasta att köpa och ge i munnen om man är oroad för uttorkning eller saltbrist? Det är inget jag testat till mina hästar (brukar nöja mig med att tillsätta en eller två msk grovsalt i kraftfodret efter ansträngning).

Kan rapportera att jag har flyttat hästarna från betet nu, de drack inte på två veckor! Bara några centimeter minskade vattenytan i tunnan… Men nu dricker de, tillbaks i hösthagen :-)