försäkring
hej på er alla häst älskare.
sj sitter jag och funderar på att ta över en häst från en jag känner som inte längre har tid för den.
det är en islandshäst valack på 30år.
och jag har aldrig haft en häst förut men denna är superlugn och snäll och jag vill inte tävla eller något utan vill bara ha en häst att kela och pyssla om och ta skogspromenader med.
men min fråga är då om ni vet vad en försäkring ligger på ett ungefär?
har försökt kolla på agrias hemsida men det blir bara något fel hela tiden.
mvh erika

En så gammal häst går inte att nyförsäkra, troligen går den över huvud taget inte att ha försäkrad. Ring några olika försäkringsbolag och fråga.
men vad dåligt att det inte går att försäkra den. men då får jag kolla om det finns en försäkring på honom då som man kan ta över.

Enligt Agria går det inte att nyförsäkra en häst som är över 15 år. Korkat med tanke på att flera naturraser blir en bra bit över 20….
Driffi som är på bilden är 15 år…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
ja det tycker jag är super dumt oxå. får som sagt hoppas att hon har en försäkring på honom som man ara skriver över på mig=)
#3 gud vad fin=)

Jag har mina hästar försäkrade hos If. Så här står det om gamla hästar i villkoren (finns att ladda hem som pdf-fil från hemsidan):
"Försäkringsbeloppet sänks årligen med 15% från det försäkringsår då hästen fyller 16 år. /---/ Försäkringen upphör vid utgången av det försäkringsår då hästen fyller 25 år." Tror nog de flesta försäkringsbolag har liknande regler om åldringar, men ring runt till några ombud och lyssna!
Om hästen är oförsäkringsbar får du ta ställning till om du i alla fall vill ta över honom, och hur du i så fall ska ställa dig om han drabbas av sjukdom eller skada som blir kostsamt. Lycka till.
ja inte för att verka elak men skulle han då få en allvarligare skada eller sjukdom skulle jag heööst ta bort honom eftersom han är 30 år vare sig en försäkring skulle täcka varenda krona