Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1728 ggr
Simzie
2015-02-06 17:14
0

Problem...

För en månad sedan köpte jag ett jättegulligt russ på 6 år. När jag provred gick allt bra förutom galoppen… När jag gjorde galoppskänkel så började han bocka. Mamma sa då att jag skulle visa vem det var som bestämde och att jag måste bli arg på honom. Jag blev verkligen arg men det blev absolut inte bättre! Och när jag igår skulle hoppa (60 cm) så började han sparka bakut när vi var i luften… Det gjorde jätteont och jag fick en liten stukning men det går över snart tror mamma. Innan hade vi hoppat 30 och 20 cm på honom och trodde att han var beredd på 60 cm. 😕Jag longerar varje dag innan jag rider då är han jättelugn men sedan när det är dags för ridning. Ganska mycket problem med honom=( Men han är världens bästa också.

Hoppas att nån vill hjälpa mig🙂

MVH Tjejen som har en häst som bockar

Simzie🌈

Gronstedt
2015-02-06 17:31
4

Det första att göra är alltid att utesluta smärta. Bockning vid galoppfattning och vid hopp tyder ofta på ryggproblem, och då hjälper det absolut inte att bli arg. Visst kan man behöva vara bestämd ibland, men när hästen så tydligt protesterar i en viss situation är det inte det första att tänka på!

Börja med att låta någon kolla att utrustningen passar korrekt - i galoppfattning och hopp känns det extra tydligt om sadeln inte passar och då protesterar hästen ofta i just de situationerna.

Om en duktig sadelutprovare utesluter problem med sadeln, så låt en duktig veterinär, gärna med kiropraktorutbildning, kontrollera att hästen inte har ont av andra orsaker.

Stallmima
2015-02-06 23:40
2

Jag skulle kolla igenom hela hästen precis som #1 säger kan det sitta något som stör hästen när ni hoppar

Simzie
2015-02-07 12:00
0

Tackar❤️

Simzie🌈

Christensson
2015-02-07 18:04
0

Kolla sadeln!

Simzie
2015-02-08 08:01
0

Vi har kollat honom han hade inte ont någonstans

Simzie🌈

MagganS-B
2015-02-08 09:21
0

Kittlig!

StuteriSolo
2015-02-08 10:12
2

En sexåring är fortfarande en unghäst, och jag tycker det låter som att det är en pigg ponny som gillar fart(har några sådana själv…) Mitt tips är att rida för instruktör, och kanske få någon duktig medryttrare som kan hjälpa till at utbilda ponnyn mer. Om ponnyn är inkörd så kan man även körträna så det blir litet omväxling. Och när man har med nya hästar att göra, och speciellt unghästar så får man vara beredd på att hästen testar sin nya ägare/ryttare i många situationer, det kan ju faktiskt hända att man kan vinna och får bestämma själv vad som ska göras! Så se till att vara bestämd med när och var och hur hästen ska göra saker, under borstning, ridning ja allt. Och är du inte helt säker på att du får hästen att gå på ett visst stället t.ex, gå inte dit alls, för låter du hästen få sin vilja igenom(inte gå över ett dike t.ex) så har du bevisat att det är hästen som är chef, och då har du allvarliga problem!  Jobba litet med NH/ledarskapsövningar(kolla nh.ifokus, mycket bra tips!) förutom ridningen också.

Qalaspuff
2015-02-08 11:01
1

Håller med om vad #7 sa. Vill tillägga att bli arg aldrig hjälper, om hästen gör fel ska det som är fel inte bestraffas, det ska korrigeras. Blir man arg på hästen och fortsätter att vara arg även när hästen gör rätt blir det en konstant bestraffning för hästen, oavsett om du uttrycker ilskan eller inte. Självklart är det okej att ryta åt hästen om den håller på att springa över dig eller liknande men då ska man slappna av och berömma så fort hästen går undan/ger efter och vara medveten om hur känslig hästen är. En del hästar blir mer stressade om man gormar och viftar med armarna medan det kan krävas för att en annan häst alls ska bry sig. (En av mina behöver jag knappt titta på för att hon ska gå undan, med jag kan behöva en lyftkran för att den andra ska rubbas..) Gör det lätt att göra rätt och svårt att göra fel så får ni en bra grund!

Gronstedt
2015-02-09 08:46
0

#5: Har ni kollat själva, eller låtit en kunnig veterinär kolla? Man kan faktiskt inte utesluta smärta innan man i slutänden låtit röntga hela hästen. Det räcker inte att klämma själv, speciellt inte om det handlar om ledsmärta.

RC71
2015-02-09 19:24
1

#9 Finns mkt som kan göra ont som inte syns på röntgen. Nu har ju denna ponny köpts med detta problem så inte lätt att veta om det är ett invant beteende.

Gronstedt
2015-02-10 06:59
0

#10: "Finns mkt som kan göra ont som inte syns på röntgen." Ja? Det lär man upptäcka under alla de undersökningar som görs innan man slutligen tar till klinikröntgen, om man inte hittat annat förut.

Om bockning i specifika moment beror på "invanda beteenden", så finns det alltid ett skäl till att beteendet vants in, och det är oftast obehag eller smärta.

giffan
2015-02-14 09:54
0

Hur duktig är du själv i ridningen? Kanske behöver du ta hjälp av någon som rider din häst någongång. Låter som en ponny som lärt sig busa och det verkar fungera. har den inte ont så är den nog lite Busig.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Simzie
2015-02-18 06:16
1

Jag är 10 år och har ridit i 7 år, så jag började när jag var 3:)

Simzie🌈

Simzie
2015-02-18 06:17
1

Jag vill inte att ni ska tro att han är värsta rodeohästen han är supergosig<3

Simzie🌈