Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 3720 ggr
Russtoka
0

Russ som brukshäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vara intressant att höra hur ni använder era russ i brukskörning. Själv har jag kört hem all ved till torpet med russ och lunnsax, en i taget visserligen, men unga hästar och kort väg så var det det bästa alternativet.

Igår skänkte en granne en snöplog i trä till mig, den är inte större än att ett par personer orkar dra den, den borde bli kul att prova. Kanhända vi får kurviga vägar i vinter… 

På min önskelista står högst upp en maratonvagn med "pickup-flak" på istället för burksäten därbak. Den tänkte jag använda för både nyttokörning och nöjeskörning, par och enbet.

Jossa
0

Ja, Imma vet du kanske. Men hon drar släde med "stora" lokan, hon och jag har dragit ved (har tyvärr ingen bild på denna dator). Hon drar nog allt man kommer på, för nu denna stund kommer jag inte på mer ^^

Men hon hjälper till imellanåt.

teamvilse
0

Vilse fick roa sej med att släta ut ridbanan ett ex. antal gånger i veckan, får även ploga upp travvägarna om de är igensnöade :)

Evis
0

Var har ni hittat selarna? Jag vill också! :)

Hjärtat har bara fått hjälpa till att dra bort ett par granar från tomten…Det gav mersmak!

Jossa
0

#3 Vi sökte på blpcket, och hittade en bra ponnyloka för bra pris. Där hittar man det mesta ^^

Reko
0

Med bågdäckel? Vilket fabrikat? Jag skulle också önska mig en bågdäckel till min russele.

StuteriSolo
0

Tärnsjö gör ritkiga värmlandsselar till shetland och russ, jag har parselar till både russ och shetland, de är iofs 10-15 år gamla, men de är trots flitig anvädning i utomordentligt bra skick. Men inte så billiga då…

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Min sele köpte jag hos Tärnsjö Garveri AB. Det är den absolut bästa, men tyvärr dyr. Jag gav 11500:- för den komplett med huvudlag och tömmar. http://www.tarnsjogarveri.se/ säger man till att det ska vara till russ, så har de rätta måtten, den passar direkt.

Lunnsaxen och draglinorna har jag köpt av Floby överskottslager, den gav jag 2500:- . http://www.flobyoverskottslager.nu/

Svängeln (som tillverkas likadana på flera ställen) köpte jag av http://www.driveout.se/ 250:-

Allt är värt varenda krona, framöver har jag inte många utgifter på uppvärmning av mitt hus, endast bensin till motorsågen och drift av klyven. Jobbet gör vi tillsammans, baggarna och jag.

StuteriSolo
0

och jag vet vem som bistått med måtten :)

Asagard
0

Mina hästar har alltid fått hjälpa mig med div. Som att hämta barn vid skolbussen, dra släde till kyrkan, hämta hem ved från skogen, bära väskor med div vi plockat i skogen såsom bär och svamp. Hämta hem granen till julafton, mm. Alltid lika roligt och alltid lika uppskattat.

Kör med loksele. Längtar till vintern när vi kan börja köra släde igen. Om det blir någon snö dvs.

Russtoka
0

Igår var jag och Leil Gaist och hämtade en liten snöplog som vi fått av grannen. Den var inte större än att den gick att lasta på rockarden. Det ska bli kul att testa den, lite racing på gårdsplanen kanske…Cool, i af ploga gångvägarna runt om. Skonar ryggen det.

En annan sak som jag märkt med Leil Gaist på senare tid och som jag är väldigt glad för, är att han slutat skrika och gasta på grannarnas hästar när vi kommer nära, han bara tittar. Denna gång var det grannens arabsto som stod och gnäggade för att hennes stallkompis var på tävling. Även en russhingst mognar och urskiljer vad som verkligen är relevant att skria för. OM det blir det för hans del.

Reko
0

Det var väldigt trevliga bilder uppställda inne i tälten vid generalmönstringen på Elmia. Russ som harvade och russ som ringvältade. Istället för enbet och par var det två eller tre russ för.

SigneK
0

Ja det var bilder från Tolarps gård, fantastisk fint! Jag blev så inspirerad, jag ska sätta igång och träna Akleia till att bli lantbrukshäst!

Brotorp
0

Jag har tänkt använda Stottlight i vinter när vi ska ha hem ved från skogen. Tänkte han kunde dra ut de till vägen. Glad

StuteriQveiar
0

Ja, gör detJag själv blev helt begaistrad när jag körde min mkt fint inkörde hingst Leil Gaist som "Russtoka" har ägt sedan han var liten. Han vet precis hur man gör, och vilket träd man ska ta ut, för Solveig har använt honom i skogen så länge att han kan se skillnad på sågad och färdig timmer och annan nedfallen skog. Helt imponerande! Hon har nu i mig sitt största FAN (idol) som skogskörare/inkörare för skog. Jag kan inte säga nog om hur duktig hon är…

Russtoka
0

Oj, oj. Tackar för allt det berömmetGenerad, blir lite generad…

Men visst är Leil Gaist en fena på det vi gör. Jag brukar lägga upp virket i "res" för att det inte ska frysa fast innan man hunnit köra ut det. Då kör jag varann gång till vänster, varannan gång till höger när jag vänder runt för att kroka på, det har han också lärt sig och gör det självmant. Men mycket specialtrix finns att lära sig som inte ens jag kan än. Det skulle vara kul att få lära sig mer på nån skogsdag eller så.

Russtoka
0

Kolla på den här länken: http://www.nordsvenskahastennorrbotten.org/  Gå in på länken "bilder från hästkörarseminariet" och scrolla ner, så får ni se russet Winberg jobba i skogen. Trevligt!

Tittut
0

Är det den fd avelshingsten Winberg som var på Norrlandsbesök?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pernille-G
0

Ja, det är Winberg 549 och det finns en artikel om honom i sista numret av tidningen Moderna Hästkrafter (No. 2, 2007). Winberg är utlånad till en familj utanför Piteå som ridhäst åt dottern. Far i huset, Christer Kuttaien, kör vanligvis nordsvensk men artikeln med uppmaningen att använda "gotlandsrusset som brukshäst" gav honom blodad tand att också pröva "baggen" i skogen. Winberg får mycket beröm och Christer skriver: " - Baggen är liten och "behändig", men ändå tillräcklig stark för att göra många nyttojobb . . . Russet är absolut värd en annan framtid än bara som barn- och travponny, även om den lämpar sig bra till sådant också."

Att vara en bra trav- och barnponny är väl inte så "bara" det heller, men jag tycker det är väldigt trevligt att få så positiva kommentarer om russets bruksegenskaper i den professionella tidningen för brukskörning med häst där det annars mest handlar om ardenner eller nordsvensk! Glad

Tittut
0

Jättekul med sådan fin PR!

Wruss
0

Ja, det är verkligen jättekul med såna uppfödningar…. godkänd hingst (men kastrerad pga dålig efterfrågan på hingstar). Som sin far dock tävlat körning framgångsrikt - även om det hittills blivit mycket mera sparsamt. Härligt att se att han gör nytta i skogen också. Jättekul att du Helena (hans ägare) sett till att han hela tiden hamnat i rätta händer Glad.

Tittut
0

Åter… kan man inte få tillgång till artikeln till Gotlandsrusset? Är det någon som är medlem den föreningen, som kunde göra ett försök? Vore en perfekt vinterartikel?

Annars får vi åka till Solveig och Leil Gaist på studiebesök.