Är det någon idé att fortsätta?
Nu föder jag inte upp russ av ekonomiska anledningar, men man funderar ju när det är billigare att köpa ett startat russ med bra travstam än en hundvalp. Inte stor idé att föda upp för försäljning då. Man kanske skall resignera och bara ta ett föl då och då när andan faller på…….
Har sett flera annonser på sistone där ett startat russ med (iaf teoretiskt) stor potential för ca 10.000 och nyinkörda unghästar för ca 5.000:-. Man funderar på varför man skall fortsätta då, känns som det är bättre att föda upp Kallblodstravare då…..
Hur tänker ni andra runt detta?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag förstår inte varför de inte begär mer. Jag sålde tre russ förra året, fick mer betalt och fick vad jag begärde. Vad mer kan man önska? Jag har fler till salu under året och väntar även nya föl. Har också tänkt betäcka igen!

#1 Jag har iof inte haft någon ute till salu senaste året, men man blir lite fundersam……. Var annonserar du ut dina?
Jerker Klang,
Vad jag förstått så är det svårt över lag att sälja hästar idag och att det inte bara är russen som är drabbade. Om det beror på att marknaden är mättad eller det ekonomiska läget vet jag inte, men någonting beror det på. Förut fanns ponnytravet som en stark marknad, men även där verkar det svårare att sälja hästar idag. Förhoppningsvis svänger marknaden så småningom och det blir lättare att sälja hästar igen.
Vi har inte haft föl på några år och planerar inte ha några heller. Beror inte på hästarna dock, utan det är livet som kommit emellan men förhoppningsvis kommer vi få fler föl i framtiden.
#2 Jag har sålt via hastnet.
Jag har också sålt…..har fått vad jag begärt.

Vi har alltid fått vad vi begär och tom mer för någon.
Det gäller att man planerar sina försäljningar och att man ha tålamod att vänta in rätt köpare .

Låter betryggande. som sagt, jag har inte haft ute några på annons på länge men har ett par tre stycken som jag nog bör sälja snart. Det är därför jag läst annonser vilket i sin tur gjort mig lite uppgiven……. De som jag tidigare sålt har jag alltid fått vad jag begärt och det är betydligt mer än ovanstående exempel.
Planen är att betäcka två ston i år, men då vill man ju gärna känna att man inte blir sittande med dem i många år ifall man vill sälja dem…..
Jerker Klang,
#7 Beror helt på vem och med vad du betäcker och inte bara för att det skall födas föl…..

#8 Det säger väl sig själv? Bara för att jag bara hålt på med hästar i 25 år så är jag inte helt tappad……
Jerker Klang,

Tålamod verkar vara nyckeln och att kunna behålla sina uppfödningar länge, tålamod har jag men inte möjlighet att behålla hur många som helst, därav har vi gjort ett långt uppehåll med avel. De få jag har haft till försäljning har jag fått det jag har begärt. Har nu en 2-åring till salu som jag fått 6000kr i bud! och då får han hellre vara kvar här.
Ni som fått vad ni begärt: Va begär ni då?
Det ser väldigt bra ut att ni fått vad ni begärt men om vissa säljer fina russ för 5000 och andra för 40 000 kr så kan ju båda ha fått det de begärde men ändå är det ju en stor skillnad i pris. Självklart förstår jag att priset beror av många parametrar men om man jämför likvärdiga. Hur ligger era russ då i prisklass?

sålt sto som varken varit inkörd eller inriden för mellan 12-17 000 bla
Inget russ under 10 000 kr
Shettís som jag sålt billigast är en 3 års hingst varken inkörd eller inriden för 7000 kr bla

Säljer aldrig under 15000 kr
jag tror mycket att som säljare måste man ha tid att vänta på rätt köpare, då kan man få "rätt" pris.
Jag köpte mitt russ för 2år sen, för 20 000, då 8år, sto, lite speciell färg, inkörd och riden - grunderna. snäll. Bra stam. Tyvärr inga bra utställningspoäng - utställd som föl, men det tror jag inte är några problem att få bättre om man tar tag i det.
Nu har jag hoppat henne en del - inga höjder men är ganska säker på 50-60cm. tränat terränghoppning, körd med maratonvagn & P & drive på precisionsbanor, kommit nästan till LA nivå i dressyren, gudomligt snäll med barn och nybörjare men kan tända till om en van ryttare sitter på, har visat piaff när man tömkört henne, skogskörd med stockar och harvat paddocken. Jag skulle inte släppa henne för mindre än 27-30' idag. - fast jag vet inte, jag kanske är orealistisk, men jag har inga planer på att sälja henne idag, men det är ungefär vad jag tycker att hon är värd om jag kollar andra ponnier :)
Jag har tänkt samma tanke om föl, och i mina ögon känns det inte värt att ta föl för att sälja, om jag tar föl förväntar jag mig att ha kvar dem antingen hela livet eller tills rätt köpare dyker upp, sen tror man kan få mer för russen när de är lite utbildade - ofta är de tänkta till barn och då ska de helst vara inridna :).
Priset avgör man väl från häst till häst beroende på stam, utseende, utbildningsgrad osv. men billigare än 15-20000,- + moms kan man inte sälja om man inte vill föda upp "gratis".
JAG TROR såhär, vet man vad man vill ha så betalar man för det! Men alla vet inte riktigt vad man vill ha och då blir man velig……Och alla vill inte ha det samma. Lägg därtill att utbudet på russ till försäljning är stort, "tyvärr". Man är väl inte mer än människa, det bästa för en själv så billigt som möjligt vill vi väl alla ändå ha? När utbudet är stort så kan man såklart vara mer fräck i sina bud.
Jag talar ni bara av egen erfarenhet och åsikt. Jag har också många år som aktiv russälskare, ponnytravkusk och småskalig uppfödning bakom mig men man bör hålla i minnet att vad som anses vara "toppkvalité" kan variera från person till person. I en sån liten population som russet, vad anses som toppstam och "sämre stam", egentligen? Jo, det beror ju på vad man letar efter!
Jag har under en längre tid letat efter en ny kompis till mig och min familj. Min budget var hyfsat stor men i slutändan fick jag det jag sökte för en ganska billig peng ( jag la själv på några tusenlappar på det priset ägaren krävde) och det var inte den typen av häst jag tänkte mig från början. Jag har ringt och mailat, sett bilder, sett och provat en hel del ponnyer. Det som har upprört mig är att så många slarvat så oerhört med grundhanteringen! ( Inte alla, så snälla skäll inte ut mig över detta nu…….)och dessutom haft mage att ljuga om det, eller försökt.
FÖR MIG/OSS så får ponnyn ha vilket fint namn som helst, vilket välmeriterat föräldrapar som helst eller vara hur vacker som helst MEN kan den inte fångas i hagen, inte lastas, inte vara ensam i stall eller hage eller stå lugnt uppbunden så går den bort för mig, just nu. Oavsett om den kostar 3500 eller 35000kr. Men det är ju alltid säljaren som bestämmer priset i slutändan. Har man bara lite hjärta med sig ibland också så tror jag att det visst är värt att fortsätta!

håller med nr #6 och 10, man får ha tålamod och begära ett pris man tycker man bör/ska/vill ha, och sedan vara beredd att VÄNTA tills rätt köpare betalar det man begär. Panikförsäljningar gynnar INGEN och förstör för MÅNGA.
Jag tror att en häst jag själv tycker OM mycket är lättare för en köpare att tycka om, och jag tror inte på massproduktion. Kvalitet går före kvantitet.
Jag försöker också att inte ta föl om jag inte har tid/plats, och försöker tänka något år framöver…
När man säljer får man försöka tänka åt två håll.. från sitt eget och ur köparens..
jag kan tänka mej sälja ett föl som inte uppnått 1 års ålder för någonstans 8-12, beroende på kön o om den är visad/hanterad osv…
1-2 år är det rimligt att priset är 12-15, men är den strax över 2 och kanske inkörd och mycket hanterad bör det stiga.
Ett diplomsto är aldrig under 20 anser JAG, men å andra sidan vet jag att det är lätt att KÖPA ett betydligt billigare… därför får man kanske kika på hur marknaden ser ut när man tänker sälja, KAN man välja att sälja senare kanske man kan tjäna på det…?
JAG tycker temperament och inkörning -en cool o trygg körhäst/ridhäst, är värt mer än nån travstart, eller att den startat pay and jump eller vad det heter… så det är jag själv beredd att betala mer för om jag skulle KÖPA…
Ska jag sälja, vet jag att många resonerar precis tvärtom…
Men vad är mitt diplomsto värt? 6 år, Som har 41-42 p och som gjort KBI med 46 p, och kvaliten … o fått två föl…? Inkörd, inriden och trafikvan, hanterad, riden o körd av både vuxna o barn, i skogen o på stora vägar o i samhällen… men inte utbildad i ridning och inte tävlad i körning.?
Vore hon en NF, eller en cob, eller welsch… skulle priset iaf oavsett vad vi skriver här vara MINST det dubbla… eller hur?
De allra flesta av oss som föder upp ponnys (eller hästar för den delen..) tjänar inga pengar på det här, utan har andra arbeten som vi lever på. Den tanken bär jag alltid med mej, -jag LEVER inte PÅ hästarna, dom är en hobby. En hobby får man tänka sej för lite, innan man låter det kosta vad som helst…
Jag har plockat bort alla försäkringar på alla mina hästar. Idiotiskt tycker många, men jag anser tvärtom.
Jag har 4 hästar, varav 3 diplomston o ett föl. alla låg på ca 30 i veterinärvård, 15 till 30 i liv, utom fölet då som bara hade en 6000 försäkring som knappt kostade något.
Det kostade 7500 i premier.
För dom pengarna kan jag ta ut min veterinär MÅNGA gånger under året och behandla sjukdomar och skador… Jag tror knappt jag något år i mitt över 20 åriga hästverksamma liv lagt så mycket på mina 2-5 hästar, per år.. utan väljer istället att lägga dom pengarna på att vaccinera och behandla hästarna OM /NÄR dom blir sjuka istället.
Det är ett sätt att försöka spara in lite pengar på min hobby.
#16 Om några få år så kommer inte utbudet att vara så stort, ingen som tänker på det? Låga betäckningssiffror kommer att medföra att det blir brist på bra russ, eftersom det oftast är dom bra avelsindividerna som inte används!

#18 jojomen! det har vi tänkt på ! o då är vi beredda! 😃
#18 Tycker de allra flesta använder riktigt bra individer.
Det #16 skriver är just att många brister i grundhanteringen och den kan man jobba med oavsett stam. Och vad som är bra stam eller inte beror väl vad man ska ha russet till? Eller hur?! I detta fall en familjeponny och då är grundhanteringen bra mycket viktigare än ifall föräldrarna vunnit SM eller hoppat 1.50 m.
Tror absolut att konjunkturen betyder mycket nu också. Om man tittar på övriga raster ex welsh så har väl priserna på dessa också stått still eller sjunkit över de senaste (ganska många) "sämre" åren i Sverige.
Dessutom tror jag att vi ffa inte kan tävla med ridgrenen av hästfolket. Ett russ som gått på travet och varit väldigt framgångsrik kommer kanske aldrig få samma status som en som startat minsta lilla i officiell hoppning:(
Titta bara på vilket värde varmbloden har efter tävlingsåren, inte mycket oavsett hur mycket pengar den en gång sprungit in. Sorgligt men sant…….
#21 Ett sto eller godkänd hingst som gått på travet och har bra exteriör (vilket dom alla flesta har i dag) och bra stam är värd lika mycket i aveln, naturligtvis. Valacker kan vara lite tveksamt, men i regel blir dom bra barnhästar….jag har själv exempel på det, han levde dessutom tills han var 28!
Hej jag hittade den här annonsen på hästnet. Det är ett russ e. Rusch. Hoppas nu fler förstår vilken kapacitet det finns hos Gotlandsruss. http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=869446&inriktning=7&typ=
I alla fall jag vet det eftersom vi har uppfödningar som gör "lite av varje"! Dock ligger väl priset 170000,- i högsta laget!
#23 Jag noterar att de varken har stam eller ras i annonsen. Vad tror du är anledningen till det?
#25 Ridfolket har inte raser på sina ponnyer eller hästar….A-B-C-D-ponnyer, var dom kommer ifrån frågar ingen. Gudskelov så har jag faktiskt haft kontakt med dom som haft dom uppfödningarna som hoppat, gått dressyr eller terräng, dom har fattat att det är gotlandsruss!

#26 Där håller jag inte alls med. Har sålt ett antal ponnyer just på grund av att det är Connemara köparen är ute efter . Och marknaden för den ras jag har är just ridfolk.

Fast inte är priset högt för en super ponny, man får betalt för en bra häst inom ridsporten :D
#27 Nej kanske inte när du har just connemara, men jag tror att många ridmänniskor skäms för att dom "bara" har ett russ….Dom skall ju bara gå i skogen och vara pittoreska och lurviga, eller hur? Och dessutom kan man köpa dom för 2-3000,-/st!

Nej, det tycker jag absolut inte. Var stolta över era russ och spä inte på dom fördomar som finns.
#30 Jag vet att du inte tycker det, men det finns många fler…..tyvärr!
Jag hoppas de får ordentligt för den fina Brutuz. skulle vara kul om någon större ridsporttidning kunde skriva om russ som hopp o dressyr ponny så det kommer fram att de har talang och inte bara skogsmulle eller trav som de är mer kända att vara bra på. Vi ägde Brutuz halvbror och även han hoppade med lätthet 1m , var med på fälttävlan och till vardags körde vi honom och red i skog o mark en riktig guldponny.
Jag har ett sto vars mamma tävlade i allting, hon hoppade lätt 1,20! Så nog kan dom hoppa alltid…..