Vinterhage som håller måttet ?
Godmorgon! Till våren ska jag minsann ha förnyat mitt staket och eltråd då det är en plåga under vintern att springa och jaga omkring all eltråd som sjunker ner under snön och blir låg.
Hur ser era vinterhagar ut, vad använder ni för eltråd och stolpar för att allt ska hållas, hur stor "vallpojke" har ni (altså apparaten som ger ström, vet inte riktigt vad man kallar den i sverige men här i Finland heter den så), och hur långt mellanrum mellan stolparna har ni ?
annat bra tips just när man ska ha vinterhage i bra skick ? Kiitos, tack! :)
/ Sabina

Vi har aldrig vita band eller trådar, då dom har en tendens att böjas av –alltså de små små trådarna I BANDEN eller repen som leder strömmen.. Vi är kobönder också, och därav har vi samma staket överallt, dvs ordentliga trästolpar och riktig eltråd (ståltråd). Oftast räcker det med en tråd i rätt höjd, men om man har föl, eller kanske någon större häst i hagen kan det ibland eller på vissa platser vara bra med två.
Fördelen med detta är att om det skulle rasa ner någonting över den, så är det lätt att fästa ihop igen, det går att leda av tråden (vicka den) och fästa i förlängning om det behövs. Den är tacksam att sträcka, och jag går alltid över och sträcker upp den innan vintern, och då brukar det sitta kanon över hela säsongen. Likadant på sommaren.
Vi har inte så långt mellan stolparna, det blir bara att tråden sackar då.
Vi har bilbatterier och vanliga enkla agrigat på vintern, på sommaren har vi ett större hemma vid hästarna och mjölkkorna, som är på 10 000v. Vi sätter också plaststolpar emellan trästolparna om det behövs i svårare terräng, så inga krypluckor eller svackor uppstår.
Skulle du kunna visa bild så jag får se hur ni fixat ? Skulle vara till stor hjälp, speciellt för sambon ;)

Vi har också ordentliga trästolpar och ståltråd av samma anledning som ovanstående.

ja, kan jag fixa, men de får vänta… stormen har sysselsatt oss några dagar…

Vi har polarband, ungefär fyra meter mellan stolparna och ett mellanstort elaggregat. Läs mer om polarband på http://gilo.se
Vi har 180 cm trästolpar, och en del vintrar har hela staketet försvunnit under snön, men hästarna vet var det är staket så när det är mycket snö går de bara på sina stigar och går inte ut i djupsnön. I år är läget som så att nedersta bandet har just försvunnit i snön :D
Polarband funkar i alla väder, även om banden är nersnöade så funkar strömmen på de som är ovanför snön(och om man gräver fram de andra)
Jag har 180 cm trästolpar och 5 mm elrep till mina vinter hagar. Repet sitter på höjden 60 cm, 90 cm och 120 cm. Har ca 4 meter mellan stolparna.
Vissa vintrar med mycket snö hamnar understa och ibland mellantråden under snön. Då kopplar jag bort strömmen på dessa trådar alt. skotta fram tråden. Har funkat klockrent varje vinter med gamla hästarna.
Sedan jag skaffade en ny stor häst har jag upptäckt att gamla hagsystemet inte alltid funkar, han har inte samma respekt för låga trådar mm. Blir till våren att se över staketen för min del också!
Svårt med foto på stängslet men hittade en gammal med mycket snö.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Mina vinterhagar är dels sk trähagar, dvs liggande plank i två höjder, sedan är detta kompletterat med Polarband. Aggregatet är ett gammalt mellanstarkt aggregat. Eftersom du i polarbandet har både - och + i själva bandet och därmed inte är beroende av markledning är detta det enda som riktigt fungerar på vintern. Djupfryst mark leder nämligen ström dåligt.
Det är första året jag har trästaket, anledningen är att det fanns redan uppbygt när vi flyttade hit 1/12 i år. Men det känns tryggt och bra som en extra säkerhet.
Ska se m jag kan fota sedan…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss