Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 3084 ggr
Kajsa-B
0

Baklemmen på Umesläp 98-02

Förra helgen var vi i Färjestad och tävlade så fick jag en chock när jag släppte ner baklemmen och skulle till att förbereda hemfärden - halva luckan släppte!!!! Jag trodde inte min ögon!!!

Materialet i luckan hade ruttnat eller åtminstone kapsejsat och det gick ju inte att lasta på någon häst i släpet. Tack och lov fanns det plats för Choklaa i en annan transport till Borlänge (tack snälla Karin) och med hjälp lyckades vi få luckan på plats och kunde ta oss hem med släpet.

På måndagen kontaktade vi återförsäljaren och problemet var känt av tillverkaren, tydligen har dom fått en leverans med dåliga skivor som inte håller så länge. Om detta har jag fått höra att det skrivits i tidningen Ridsport, men den tidningen läser jag mycket sällan. Vi fick en ny lucka och behövde "bara" betala arbetskostnaden.

Jag lovar att vi har inte märkt någonting innan som tytt på att baklemmen var dålig! Till 90% har det bara lastats små lätta ponnyer i släpet och det enda som jag reagerat på var att när vi lastat av i Färjestad så var luckan lite svår att stänga. Listerna eller ramen runt luckan visade ingen förändring….

Så jag vill varna alla som har Umesläp årsmodellerna 98-02 att kolla upp era baklemmar så att det inte händer några olyckor!!!!

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste artikeln i Ridport, där fanns det även många tips på hur man skulle undersöka baklämmen.
I många fall kunde man upptäcka felen i tid tydligen. 
Skönt att ha glasfibersläp! Skrattande