Vad är fel?
När man läser inläggen under tråden "Ett riktigt russ", får man klart för sig att de flesta är ganska nöjda med dagens russ, och många har också hittat sitt "Drömruss". Det är bra.
Ändå kommer illavarslande rapporter om att allt fler russ behandlas för olika skador och sjukdomar i större utsträckning än förr och blir utdömda i "förtid". Vad beror det på?
Vi kan inte skylla på travet. Det har funnits länge och det har inte varit problem förr, och nu är det seriösare än någonsin.
Vi kan inte skylla på aveln. Den har gått framåt och dåliga egenskaper har avlats bort.
Vi kan väl knappast skylla på oss russägare, som numera är så upplysta och kunniga i allt som har med god hästhållning att göra. Fina stallar utan drag och fukt. Russen välklädda i alla väder. Inte behöver de heller dra eller bära för tungt, eller jobba för mycket.
Varför håller de inte då?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Mina hästar går ute dygnet runt utan täcken (ja, förutom eksemtäcke då). Har aldrig haft någon skada eller sjukdom, trots vårat "förskräckliga" sätt att hålla häst enligt endel "hästmänniskor".
Ur vilken statistik har du hämtat dina uppgifter?
Fanns samma statistik tidigare? Samma underlag?
Har veterinärerna ändrat sin bedömning av skador - exempelvis att hästar som tidigre dömdes ut nu behandlas i stället, och därmed syns i statistiken medan de förut bara "försvann"?
Och kanske är vi ägare också mer uppmärksamma på skador, hältor etc - förr var vila ofta enda möjligheten till bot, och ibland blev halta ponnyer "sällskapsponnyer" vid tidig ålder för att barnen växte ur dem och man inte kunde sälja den där halta hästen, men ändå inte ville avliva den.
Har vi bättre koll på individerna tack vare pass, chipmärkning etc, så att vi därmed VET vad som händer våra russ i livet? Förr såldes ju många små billiga ponnyer av hästhandlare, och några papper följde inte med vid köpet - dessa hästars skador, sjukdomar etc syntes knappast i någon statistik …
Jag tycker det är svårt att svara på din fråga om jag inte först får svar på mina frågor - och gärna en länk till den plats där du hämtat uppgifterna! :)

Jag tror att skadorna och sjukdomarna har funnits där hela tiden så vi får kanske "skylla på oss själva ändå" (vi är måna och vill hästens bästa). Man är nog mer upplyst och söker hjälp på ett annat sätt idag. "Förr" var det nog vanligare att man bara "körde på " utan att tänka på att russen kanske skulle må bra av lite "rundsmörjning" såsom massage, liniment, chiropraktor etc, dom med. Så ju fler som söker hjälp av t.ex veterinära skäl så stiger ju också den statistiken.
Har ni tänkt på att det blir mer skador och sjukdomar inom travet, kanske för att det är fler som håller på nu???
Förrut körde nog inte lika många, och då fanns det inte lika mycket russ. Idag kör ganska många, och det finns fler. På samma satt som siffran med dödsfall ökar när befolkningen ökar, ökar nog siffran med skadade hästar när de antal hästar ökar.
Jag tror det är mer människor som håller på med russ idag, därför är det mer skador och sjukdomar. Men jag tror det är lika stor del som förr i tiden av våra russ om är friska och krya!

#0, känns som om du är ganska ironisk…?

#5. Nej det var inte meningen den här gången. Är bara oroad och vill försöka utröna om det verkligen är så och vad man i såfall kan göra åt det.
Av de svar som hittills kommit verkar det ju som om min oro är obefogad, och det gläder mig om så är fallet.
www.vikingponnycenter.se

Det är ju fler russ som startar på travet, även om antalet betäckningar inte har ökat, snarare minskat.
Kan det vara så att fler russ är mer specialicerade på enbart en tävlingsgren?
Fånig statistik: 1992 startade 399 russ, det betäcktes 762 ston
2006 startade 657 russ, och det betäcktes 554 ston

#7 Om man ska tro statistiken kommer det snart vara brist på russ…
Om det föds färre än efterfrågan är s a s

VIll minnas att vi räknade ut på någon avelskonferens att det behövdes betäckas ca. 750 ston per år för att täcka efterfrågan på russ. Det är förmodligen så att russtammen sakta minskar, eftersom färre ston betäcks samtidigt som fler används i tävling.
Kan det vara så att färre avlar och fler fått upp ögonen för russet som tävlignsponny?

Det låter gott för oss som är avelsintresserade att vi kan få avsättning för våra vackra, prestationssäkra hästar. Jag menar att de är ju RUSS vi pratar om…Inte vilken ras som helst..-

Det blir så enkelt om man tittar på statistiken. Betäck fler för det är brist på russ. Jaa, men de flesta lever ju i verkligheten också. Det kan kanske vara svårt att ta föl på sitt sto, om man inte har egen gård, utan måste inackordera två hästar i stället för en. Vet man att det går att sälja just min uppfödning? Om jag av olika skäl inte vill betäcka med någon av de populläraste hingstarna, måste jag då slumpa bort avkomman till ett pris som kanske understiger produktionskostnaden?
Haka inte upp er på att jag skriver "jag". Det gäller inte mig personligen eftersom jag inte har några ston i avel. Och det är inte ironiskt eller illa menat mot någon.
Intressanta frågor.
www.vikingponnycenter.se
#9 Alldeles för många bra russton säljs som tävlingshästar utomlands…..tyvärr!
Anledningen till att det blir mer skador är nog tyvärr att ungrussen tas alldeles för hårt, tränas upp precis som dom "stora" hästarna. Det ger skador, även om dom inte märks direkt, kommer dom så småningom, hållbarheten som varit russens kännetecken blir mycket sämre! Det är inte som 3-4-åring russet skall gå så fort, vänta tills dom är 5-6 år, då först har allt vuxit klart. Visst kan man tävla, men inte mer än några få lopp per år! Visst kan du köra in din 1,5-2-åring, men inte träna den i egentlig bemärkelse! Då får du ett russ som håller längre!
Men Agge - var har du hämtat statistiken?! *fortfarande nyfiken*
:)

#12 Jag är nog böjd att hålla med dig Maggan. Jag tror att man så att säga stressar igång hästarna tidigare än de egentligen är mogna för.
Jag menar också att man kan börja köra sina unghästar som 1,5-2 års åldern, men att man får skynda långsamt, vilket jag tror att de flesta gör. En del håller säkerligen för att "stressas fram", men det är de som inte tål det som syns i statistiken. Märk mina situationstecken då jag skriver "stressas fram". Det är viktigt om man ska ta det jag säger på rätt sätt, och inte känna sig påhoppad på något vis!!

Nä Anna, det är inte hämtat från någon statistik, utan dels vad jag har hört att försäkringsbolagen har börjat reagera på, och dels vad jag hört flera veterinärer som jag talat med, anser. Bl.a en av våra bästa f.d. banveterinärer.
Jag tror precis som #12 och #14, att det inte är bra att att köra för hårt med för unga hästar, men de ponnytravtränare jag har hört bedyrar ju att de inte "stressar" sina unghäster, och då får man väl tro på dem.
www.vikingponnycenter.se
Ja, man får tro ponnytravtränarna på deras ord, eftersom du inte kan hänvisa till några statistiskt säkerställda siffror, framtagna av en opartisk person, som bevisar motsatsen.
De personer du har pratat med kan ha sina egna anledningr till att säga och tycka det de tycker - och det är viktigt att komma ihåg att deras tyckande är inte samma sak som sanningen!
Jag kan ta ett exempel:
Jag vet att en del halvblodsuppfödare svär ve och förbanelse över alla hästar som importeras från Tyskland. Man anser att de tyska hästarna är sämre än de svenska, ofta går sönder, inte håller för ridning, är för hårt tagna som unghästar och så vidare.
Samtidigt vet jag många som köpt en tysk hbl-häst som är jättenöjda med den - hästarna rids eller körs, och de är inte sjuka oftare än de svenska halvbloden som står i samma stall, och så vidare.
Om jag bara lyssnar på de svenska hbl-uppfödarna skulle jag kunna skriva ett debattinlägg med lydelsen "jag har hört att de tyska halvblodshästarna är sämre än de svenska, varför är det så?".
Om jag pratar med de som köpt en tysk häst, och som är nöjda, kan jag skriva ett debattinlägg med motsatt innehåll: "jag har hört att de tyska halvblodshästarna är bättre än de svenska, varför är det så?".
Det finns bara ett sätt att ta reda på hur det ligger till: låta någon som är opartisk jämföra tyska och svenska halvblodshästar under ett antal år, och se vilket resultat man får.
Och utan ett sådant underlag kan man inte debattera frågan som du ställer i den här tråden!
:)

Frågan fick jag av en veterinär med lång erfarenhet av alla sorters hästar. Han hade gjort denna iaktagelse. Antar att statistiken du efterlyser finns hos försäkringsbolagen.
www.vikingponnycenter.se
ja, men att just den veterinären har sett fler russ som är halta och lytta än tidigare, kanske beror på att just vid den kliniken där han jobbar, kommer det in folk med just russ. Det är inte säkert att det är så i hela landet för det! :)
Jag har tex varit ganska mycket på Ultuna de senaste åren, eftersom min mara var halt i två års tid innan jag till sist tog bort honom. På hela denna tid såg jag inte ett enda russ på hästkliniken!
Däremot såg jag islänningar, korsningsponnyer (=hoppeponnyer …) halvblod, varmblodstravare och ett och annat fullblod - men inte ett enda russ alltså. Cliffe var dessutom uppstallad på kliniken vid flera tillfällen, så ofta var jag där varje dag under kanske en hel veckas tid.
Vad kan man dra för slutsats av det? Jo, raka motsatsen till det din banveterinär säger! :)
Eller: "Det finns ingen travbana i Uppsala, och de flesta som kör ponnytrav bor i närheten av en travbana. När deras häst blir halt åker de troligen till ATG-kliniken vid banan i stället för till hästkliniken på vet.högskolan. På en ATG-klinik kommer det alltså troligen in fler ponnytravare."
Så frågar jag en vet på skolan så säger h*n troligen "russ ser jag väldigt sällan här" - och frågar jag en vet på en ATG-klinik får jag säkert ett annat svar! :)

Jag står med mina hästar på en ponnyridskola. Där finns 16 ponnyer som går i verksamheten, allt från shettisar till maxade D-ponnykorsningar. Alla går ute i hagar på dagarna, står i boxar, får bra foder och går 1-3 45-minuterspass 6 dagar /vecka.
Under de sista 6 åren har vi haft 7 russ i verksamheten. INGEN av dessa har varit skadefri. Det har varit allt från kronisk hosta, kolik, fång, kotlledsinflammationer till oförklarliga hältor. I övrigt har de flesta av våra ponnyer varit väldigt friska.
Antingen har vi haft en extrem otur, eller så ligger det något i vad Agge säger.
Jag hoppas att vi "bara" haft otur…