Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 1011 ggr
StuteriQveiar
0

Avesvärderingen i Bankeryd 7/10

Någon som vet om man kan få tag på stallplats under natten till söndagen i närheten? Jag har en fundering också från ägaren till min uppfödning om det finns möjlighet att låna vagn i närheten för bruksprov. Hingsten är väldigt snäll och välkörd. Ägaren använder loksele, men behövs travselekan jag ta med det.

Tacksam för svar av någon insatt…

Lisa-trollet
0

De borde finnas boxar att hyra på anläggningen, har ni kollat det.

Om ni inte får tag i någon vagn kanske ni kan låna våran, bor inte så långt därifrån, borde ju vara någon mer som gör körprov.

StuteriQveiar
0

Nej, jag har inte kollat med anläggningen. Vet inte vilka som driver den. Vi bor c:a 50 mil därifrån så jag gissar att han kan vara rätt så trött vid ankomsten om han får åka direkt. Vet ni måhända vilka som driver det?

Det bästa vore dock att få hyra box där så att det inte ställer till problem för någon. (Det är jättegulligt om vi fick låna box av er om det kniper.)

Lisa-trollet
0

Mamma fick i uppdrag igår att kolla upp boxar, va flera som ville ha. Hon ska ringa dom som driver anläggningen idag o kolla upp det.

Tyfon
0

någon som vet var det står info å vilka hingstar som ska vara med?

StuteriQveiar
0

Jag vet att vår uppfödning Leil Gaist (4 år) samt vår 2-åring Seist Juoni ska vara med, men i övrigt vet jag inte.

StuteriQveiar
0

#3 Jättegulligt! Tack för hjälpen!

Lisa-trollet
0

De finns boxar att hyra på anläggningen. Kommer mer info.

StuteriQveiar
0

putt

Tittut
0

Ann-Marie Rydberg tar emot bokning av boxplatser.

Att hyra box på ridskolan kostar 100:- för söndag, 400:- lördag-söndag SAMT 200:- i deposition, som lämnas tillbaka efter att det är rengjort. Extra spån går att köpa för 70:- per bal.

Ann-Marie går att nå på kvällar mellan 20,30-22.00 på tel 036-96026, eller epost busibell@hotmail.com

Bokar ni via mail, lämna namn, telefonnummer, hästens namn och ankomstdag.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tyfon
0

vill fortfarande veta vilka hingstar som kommer då det inte kommit någon katalog? någon som vet vart man akn beställa katalog?

Tittut
0

Svenska Ponnyavelsförbundet 0325-628145

Reko
0

Nu är ju ingen godkänd än men är det inte fler hingstar med gulanlag än vad det brukar?

Tyfon
0

är inte det bra att det är fler med gulanlag? finns väl inte så många?

Tyfon
0

risk för å bli tjatig kan någon säga vilka hästar som kommer dit?

Reko
0

Om två russ med gulanlag paras sinsemellan är det 25% risk att det blir en dubbelgul. I dagsläget är inte det OK att registrera i Avd 1. Visst är det så?

Kurt Graaf tar upp det i en av stamböckerna färgernas fördelning och han såg gärna en minskning av andelen russ med gulanlag. Andelen hingstar med gulanlag hade sjunkit mellan undersökningstillfällena men andelen ston var fortfarande lika stor. Jag vet inte hur det ser ut i dag.

Tittut
0

Jag har fått en lista, men jag vet inte om den är officiell ännu. Det var drygt 30 stycken, och jag tror det var 12 2-åringar.

StuteriQveiar
0

Vet du när den blir det? Officiell menar jag…

Tittut
0

Nej, jag vet inte. Det är SPAF som håller i den delen, och det är möjligt att allt är klart, men jag vill inte gå ut med något innan jag vet att det är ok från Margareta.

Tittut
0

# 15 Russ som är dubbelgula grundstamboksförs i den vanliga grundstamboken, dvs det som kan kallas avd 1, men det står i passet att den inte är rikstamboksberättigad pga färgen.

Grundstambok= "register" dvs där alla russ hamnar som har rikstamboksberättigad härstamning

Riksstambok= Det vi brukar kalla stambok, dvs där hingstar som är godkända enl rasvisa krav, och 3-åriga och äldre ston som är visade för stamboksföring införs.

Problemet uppstår om det är så att ett dubbelgult sto får ett hingstföl som ägaren vill visa på avelsvärdering. Som reglerna är nu, måste en hingst ha en riksstambokförd mor för att kunna godkännas enligt rasvisa krav. Och dubbelgul är ingen godkänd färg, så stoet kan inte riksstambokföras, alltså kan inte hingsten godkännas enligt rasvisa krav.

Däremot kan ett sto undan ett dubbelgult sto riksstamboksföras. Inkonsekvent, jag vet, men så är gällande regler just nu.

Lisa-trollet
0

E de BEC som ni kallar dubbelgul?

Tittut
0

Ja, jag vägrar att använda benämningen blue eyed cream på ett russ….

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte folk såpass mycket om färg-genetik att man ska inte para halvalbinos med halvalbinos (gula, isabeller, gulsvarta) då risken är stor att det blir BEC av dem? I naturen brukar sådana individer snart bli rovdjursmat…

Om avelsvärderingen i Bankeryd är jag ganska så intresserad att få ett tidsprogram så snart som möjligt, så man vet om man måste åka 03,00 eller 07,00…Fundersam    Min står fint i transporten om vi måste ställa från oss honom.

Tittut
0

Har du lyssnat med SPAF?

Det är de som vet hur schemat ser ut.

Tittut
0

Nu ligger listan med anmälda russhingstar ute på www.spaf.info

Russtoka
0

Jag har en fråga om körprovet på avelsvärderingen: Finns det bestämmelser om vilket bett som ska användas vid provet?

Just nu kör jag med postkandar när jag har rockarden för, han går så bra med det. Det går naturligtvis bra med vanligt tränsbett, det kör jag med när vi jobbar. Ville bara veta hur reglerna lyder.

Tyfon
0

en häst med travmeriter behöver den göra bruksprovet?

juventus
0

Nej det behöver den inte men du behöver något papper som styrker det tex en kopia på resultat lista eller så kan du be Ylva (SPTF:s kansli) att dra ut en lista på din ponnys starter och sedan skicka det tillsammans med anmälan.

Tittut
0

# 25 enligt HIngstreglemente, gemensamma regler för gotlandsruss, shetland och exmoor.

Betsling med tränsbett av vedertagen typ

HugoBoss
0

Läste på spaf's hemsida att de måste galoppera på ridproven, hur hårda är dem på det? Ska hingsten kunna göra en galoppfattning eller kan de "slängtrava" in?

SigneK
0

Spännande spännande! Lycka till!