Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1169 ggr
Suwke45
1

Häst som spottar

Hej jag undrar om någon har sätt något liknande .. Jag sköter ett russ som vad ska en kalla det .. "Dreglar/spottar" Vetrinären vet inte vad det kan vara. Vi har oxå kollat henne i halsen, å hon är inte direkt normal i halsen häller. Men det förklarar inte varför hon "dreglar/spottar" detta har oxå hållit på i många år. Får lägga med en video som visar hur det ser ut när ho gör detta.. https://m.youtube.com/watch?v=-Z2g-G2_WHE

MagganS-B
0

Ingen tand som besvärar?

Suwke45
0

Nä inga tänder som besvär tandläkaren var hos oss senast i våras

silarp
0

nån typ av foderstrupsförstoppning? Eller käkar hon när hon gör detta? Gör hon det JÄMT eller bara i omgångar då och då?

Suwke45
0

Hon gör det rätt ofta men det är värst på höst/våren

silarp
0

då kanske hon får någon förkylning/halsåkomma med slem som kommer upp den vägen..? För hon äter ändå som vanligt?

Suwke45
0

Hon äter som vanligt ja. Å hon verkar va i fint skick annars (förutom att hon har fruktansvärt exem) Hon har vart på nån häst klinik å stått där i antal dagar när hon var yngre men dom hittade inget som kunde leda till "spottningen" Vi kollade även halsen å luft röret på henne i Karlstad i fjol höst, då sa veterinären att dom inte tyckte hon skulle tävla mer eftersom hon inte får tillräckligt med luft när d går fort, hon stressar oxå rätt bra när hon är med många hästar. Jag har dock inte så mycket att säga då jag bara sköter om hästen (hon står på travskola) Men jag bara undrar om nån sätt liknande å kanske vet va d kunde va

Linnea
2

Kan vara nån sorts allergi, typ pollenallergi. Läste att vi kan få samma symtom som för pollenallergi på hösten och då är det tydligen mögel man är allergisk mot. Om hästen redan har eksem (allergi) så är risken stor att hon även är/blir allergisk mot andra saker också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Suwke45
0

He det kan låta realistiskt .. Vårat stall är väll inte helt rent häller om jag får säga det så .. Å exem har hon så