Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 3650 ggr
CarinaA
0

Fodra med korn ?

Behöver lite hjälp med mina undringar………Har under alla mina år med ponnier inta fodrat med korn. Nu har jag en 4-årig russhingst som jag ska visa till sommaren o därför vill ha i ett "rejält" skick! Han var tunn när jag fick honom för ungefär ett halvår sen, nu ser han BRA ut men jag vill ju inte att han ska tappa något. Han äter bra,tränas(relativt hårt) ca 5 dagar i veckan,både ridning o körning. Han  får ca 5-7kg BRA hö(så mkt han vill äta),DodsonHorrel 16dl "pasturemix"(havre fri),24dl kornkross,4dl krossad majs,2dlbetfor(torr mängd)+div vit. o min! Han går oxå på bete ett par timmar om dagen. Jag är medveten om att han får mkt mat,men vissa hingstar kräver ju mkt,han är väldigt energisk i allt han gör så det går åt mkt energi,han tåler INTE havre(då "flippar" han). Nu till frågan ; hur påverkar kornet ponnyns kropp(förutom att det lägger sig "på sidorna") ??Nu menar jag leder m.m, kan dom lättare få fång t.ex ?? Nån som har använt korn länge o har erfarenhet av det ?? tack på förhand , Carina

JuliaS
0

Hej Carina!

Jag har använt korn som fodermedel till mina hästar under många år. Jag har bara goda erfarenheter av det. Man har ju hört det gamla uttrycket: Korn ger fet häst, havre ger het häst. Jag har aldrig uppfattat några negativa sidor med att fodra med korn såsom fång eller ledproblem, men det är väl som allt annat. Man får pröva sig fram till vad som passar varje individ bäst. Jag ger korn till mina unghästar som behöver lite extra hull och det har funkat än så länge. Ett tips kan vara att kontakta en foderrådgivare på tex. hushållningssällskapet för råd. Jag har vid ett tillfälle varit i kontakt med ett företag som säljer kraftfoder i pelletsform för att få hjälp med foderstat. Jag tyckte dock att det blev alldeles för säljinriktat och om jag skulle ge så mycket foder som de angav skulle alla mina hästar ha övervikt och några förmodligen fång. Lycka till med din unghingst! Julia

MagganS-B
0

Kornkross är bra Carina!

StuteriSolo
0

Vi har också fodrat med kornkross i omgångar när hastarna behövt det, specielt bra till hästar om behöver mycket energi utan att de blir utflippade av för mycket havre:)

juliapettersson
0

Jag ger min valack enbart kornkross för att han har varit så väldans het att köra, och tycker att jag har fått en lite lugnare häst.

AndersA
0

Jag fodrar också med kornkross men en granne till mig som är gammal halvblodsuppfödare sa att det kan ge galla. Någon som hört talas om det?

muskot
0

#5 Jag har också hört det, om man ger för mycket

ryttarn
0

Vi har alltid använt kornkross som "bas" i vår kraftfodergiva. Sedan, beroende på häst, kompletterat med havre.

Har inte sett några negativa sidor med det.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

CarinaA
0

Då är det väl bara att köra på med kornet! Annars har jag hört det samma som #5,att det kunde ge gallor! men det gäller väl som vanligt att kunna lita på sitt "öga" !!Flört

ciklidtrixan
0

Har använt hel korn som jag har kokat för att slippa åka så ofta och hämta, kornkross "håller" ju bara max en vecka om den inte är syrad. Fick bastning av vet i våras för att jag gav dom korn, för enligt henne så har det kommit ny forskning som visar att hästar inte kan ta upp all näring ur kornet, så hon tyckte att vi skulle ge havre istället. Så vi får väl se vad det blir här i vinter till våra hästar.

MagganS-B
0

#9 Hästar tar inte upp all näring ur hel havre heller……gallor kan dom få av allt vid överutfodring!

Merete-h
0

Jeg har ei åringshoppe (sto) , og har blitt anbefalt alt fra 1kg kraftfor per dag til ingenting…. Har erfaring med at hester reagerer individuelt på det meste av for, så hvis noen vet noen "uskrevne regler"  i henhold til foring av russ som de gjerne vil dele er jeg meget takknemlig :0)  Hva er egentlig kornkross?  PS! Kommer vel IKKE til å gi henne 1 kg kraftfor :0)

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått lära mig att havrens protein är det bästa för hästarna, med mest lämpliga aminosyror. Korn är jämförbart med havre näringsmässigt men proteinet är av sämre kvalitet och innehåller mindre fett. Föl, växande unghästar och avelsston behöver högvärdiga aminosyror; därför är korn mindre lämpligt spannmål till dem.

#0 Varför 4 dl krossad majs? Majs innehåller litet protein av jättedålig kvalitet, det fodrar man med när man vill få ned proteininslaget i foderstaten - och det är väl knappast vad du eftersträvar?

PernillaJ
0

#11 Kornkross = bygg-grøpp? Min norska vän ger sina unghästar Champion Oppdrett (pelleterat fullfoder för avelsdjur, som ungefär motsvarar Krafft Groov vad jag förstår).

Merete-h
0

Jeg ble ikke anbefalt Champion oppdrett (som vi ellers bruker til unghester) til russ. Alt for høyt protein innhold fikk jeg vite.

CarinaA
0

Fodrar mina med krossad majs, dels før att det ær mkt smakligt,samt att de blir blanka o fina i pælsen Flört Folk som sett några av mina hingstar på premieringar/utstællningar/travbanan på den tiden det begav sig kan nog intyga vilket "blændande" de brukar vara iOskyldig, hihi