Ett riktigt russ
Det är så mycket diskusioner om travruss kontra bruks eller utställningsruss. Hur tycker ni att ett riktigt russ skall se ut? Hur viktiga är de olika exteriöra egenskaperna? Vilka för och nackdelar är det med en kort eller lång, tjock eller smal hals, Brant eller liggande bog, kort eller lång rygg, flackt eller stupande kors, Benvinklar, tåaxlar o.s.v. Och rörelserna, hur skall dom vara? Motivera om ni kan varför ni tycker det skall vara på det ena eller andra sättet.
Rasstandarden kan enkelt sammanfattas med att allt skall vara "lagom".
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Jag hoppas jag har ett eller flera riktiga russ hemma!
Denna fråga hinner jag nog inte svara på nu innan jobbet, men ska tänka till och återkommer..Spännade ska det i alla fall bli att läsa fortsättningen i denna tråd.

Ett riktigt russ
KOMET 338
Han hadde allt skönhet 45p gick en sessong på travet 2,16,1 den tiden är 26 år gammal, brukskörning både för finvagn och i jordbruket barnridning mm. Hoppsan inte riktigt din fråga svarade inpulsivt oj får tänka lite återkommer
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Det var en knivig fråga, som skulle ta upp väldigt stor plats om man skrev annat än lagom på alltihop, men ett snyggt russ ligger väldigt nära 40p gränsen exteriört (gätna högre), medan alla har oftast något man tycker om, men dras ned av något annat. Ett komplett russ är i mitt tycke en ponny med möjlighet att muskla för att bära sig, och som kan röra sig lätt och ledigt med hela kroppen. Jag anser ju att gångarterna är ett resultat av en god exteriör, dvs att de har den yttersta möjligheten att få en skelettkonstruktion som kan bära upp musklerna på ett bra sätt.
Sedan finns naturligtvis även ponnyer med det odefinierade "DET" som är de vackraste russen i världen sin exteriör till trots…
Vi har själva båda typerna av russ hemma…

Ja, det är klart att utställningsresultaten är viktiga, men de speglar ju egentligen bara vad en domare tycker just nu. Vi har väl alla sett hästar som vi tycker är jättesnygga, men som fått lägre poäng på utställning. Olika domare tar olika hårt på olika exteriöra avvikelser. Det här är ingen spark mot domarna, men vad tycker du när inte domarens omdöme stämmer med ditt? Jag vet, domarna är utbildade på att se och beskriva vad de ser, men varför tror du de "slår ner" på vissa saker och berömmer andra?
Vilka egenskaper /(exteriöra och mentala) tycker du är viktiga för russets användbarhet. Fundera på det!
www.vikingponnycenter.se
Jag tycker att det är omöjligt att svara på egentligen - men det vikigaste för mig är att man får en "russkänsla" av djuret i fråga!
Det spelar ingen roll om russet kan springa en kilometer på under två minuter eller är en pensionerad ridskoleponny som jobbar som sällskapshäst. Inte heller har utställningsresultat särskilt mycket med saken att göra!
Det handlar om en kombination av uppsyn, utseende, glimten i ögat och en massa odefinierbar utstrålning! Saker som gör att man på flera kilometers håll kan se att "aha, här kommr ett russ!".

#5 Håller helt med dig!
Börjar bli lagom "tröttsamt" att läsa alla möjliga trådar hit och dit om hur russen skall se ut och att "travarna" oftast skall "hackas" på på ett eller annat sätt. Travhingstar hit och dit, utställningshingstar hit och dit. Det börjar bli för mycket så jag håller helt med föregående "talare". Det skall inte vara någon tvekan om det är ett russ eller en "förminskad ardenner/nordsvensk"…
# 5 Håller också med. Frågan var så komplex, att jag inte ens har tagit mig tillräcklig tid för att kunna svara ordentligt!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Jag får lite känslan av att en del som skriver här på sidan vill att det ska bli hetsiga diskussioner kring något som kanske egentligen inte är så jättemycket att diskutera!
Att en del avlar enbart för trav eller enbart för utställning, jämnar säkert ut sig med alla dem som avlar på andra sätt. Det viktiga är att vi ser till att…
a) … behålla så många linjer som möjligt öppna inför framtiden eftersom russet är en numerärt liten ras som lätt kan bli alltför inavlad
b) … slå vakt om russens goda bruksegenskaper inom ALLA sorters rid- och körsport, genom att se till att individer med dåligt lynne eller sjukdomar inte får fortsätta förärva sig.
Det kommer alltid att komma russ som är extremt snabbtravande - liksom det finns en del russ som inte ens kommer i närheten av att kvala, men båda sorterna behövs och ryms inom rasen!
Om sedan ett "travruss" (vad nu det är egentligen?) och ett "utställningsruss (ja, vad är det?) inte är exakt likadana - vad spelar det för roll? Det finns både vackra och mindre vackra russ som kan trava fort. Det sitter mer i skallen än i kroppen!
Likaså väljer en del russägare att satsa till 102 procent på travet - medan andra (som jag själv) är lite mer soffpotatisaktiga. Det ena behöver inte vara bättre än det andra och jag tycker absolut att det finns utrymme för BÅDA varianterna av russägare - och alla dess emellan!

Ojojoj, det var precis motsatsen till "travrussdebatten" jag var ute efter. Man kan väl inte säga att det inte spelar någon roll hur dom ser ut, bara dom är russiga och snälla. Vad är en god exteriör, bara det som står på bedömningsprotokollet eller? Vad gör dem "russiga" , bara stor lugg och glimten i ögat, eller?
www.vikingponnycenter.se
Glimten i ögat, "sjuk humor" :P hehe , mycke bus och envis heten :)
Sjukhumor menar jag då Min ponny.. då hon tycker att jag går alldeles för sakta då vi ska in från hagen så nyper hon mig lite i rumpan :D som att hon säger "- Meeen kom igen då segis! fortare kan du" :D

Jag menade inte att det är poängen som gör att en bagge är fin exteriört, bara att jag många gånger tyckt ungefär som domarna.
Jag vill ha bra överlinje, det tilltalar mig mycket! Jag vill ha ett kors som inte är för kort och sluttande, som är välmusklat, jag vill ha ledgångar som harmonierar med skedben/kotleder/skanker osv, för det "stör inte mitt öga".
Jag vill ha en hals som harmonierar med kropp och huvud, brett mellan ganascher som underlättar för hästen att gå i form, och ger maximalt utbyte av andningsluft, bröstkorg som har plats för lungor vilket ger möjlighet för min häst att arbeta utan alltför mycket energiåtgång bara för att hålla den på benen så att säga.
Till detta vill jag ha hovar av bra kvalitet som inte trasas sönder det första de gör då de går barfota i normalt arbete. Att man får sko för att man tränar för trav, eller hårdare ridning osv räknar jag inte med…
Jag vill ha ett huvud med bred panna, utmejslade drag kring nosrygg/ganasch/ögon små öron. Jag vill ha mkt man och svans med riklig hårväxt. Längden är inte lika viktigt som mängden.
Detta skall inte tas som annat än ett önsketänkande…En del av detta stämmer in på mina russ hemma, medans en del annat inte gör det.
Det är en del av de kriterier jag har för mitt önskeruss om man ska tala endast exteriör.

Först och främst måste jag deklarera att våra russ är råmodellen till hur alla russ borde se ut. Dom är altigenom perfekta och saknar helt skavanker. Att dommarna bedömt dom från 34 till 43 poäng beror enbart på att dommarna inte har en aning om vad dom håller på med.
Skämt å sido….
För mig är det väldigt viktigt att ett Russ har ett gott temperament och goda rörelser. Utan en bra mekanik kommer dom aldrig kunna utföra det arbete vi begär av dom. Sedan må det vara ponnytrav, brukskörning, hoppning, dresyr osv. Rörelsernas korrekthet är ett villkor för att det skall fungera i längden
Efterssom de alra flesta russ kommer att användas av barn och ungdommar är temperamentet viktig. Dom skall vara lugna och samarbetsvilliga men absolut inte menlösa.
Men det viktigaste av allt är att jag vet att våra russ är våra ögonstenar, oavsett vad andra ev kan tycka….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Loella 2493 var för mig en riktig liten "bagge"…..Stora vackra ögon som kunde se även bakom henne, alltid glad för att jobba, mycket snäll mot små barn men retades med vuxna, lyfte på fötterna bara man stod bredvid henne, hatade att bli avmaskad, sprang lätt och fort, kunde hoppa över 2 meter breda diken eller 1,20 staket (hon var 119,5 hög…), hon kunde köras på hyggen mellan stubbar genom att bara styra med silkestass, hon fick 38p på utställning, blev Elit-premierad, hon fick 10 fina föl, hon blev 28 år, hon kom från Heden! Så skall ett russ vara!
Russ är russ… Mysiga, härliga, personlighetsfulla!! Det syns på många russ att det är ett russ, och det är väll det som krävs…
Jag tycker mycket om travhingstarna Raider, Skärmnäs Pigall, Ernst Ronaldo och Micklas. Tycker dom är kanonfina!!

Om man diskuterar russ i sin helhet så är dett uss i mina ögon och hjärta!
Bläcku är född hos oss, och är endast 3 år, men har trots sin skada som hon fick opereras för, och den långa efterbehandling hon fick utstå, en glad liten tjej…
Hon såldes för att köpas tillbaka då hon inte fick det något bra, och ljuset och tilltron till människor nästan slocknat, trots att hon aldrig blev fysiskt misshandlad.
Hennes min och det ljus hon fick i blicken då hon lastades ur hemma, och hennes mamma Gloria gnäggade till henne. Detta är en kämpe med stort K för mig, och det är ett russ för mig, trots att hon endast fick 37p på premiering!
Mitt älskade hjärta BLÄCKU!
Nu har jag grunnat lite på denna mycket svåra fråga…
Vi börjar med insidan, som är det viktigaste.
Ett russ skall vara vänlig, men aldrig menlös. Skall ifrågasätta, men aldrig vara omöjligt. Pigg och alert med ett vaket sinne.
Ett bra och riktigt russ, skall ha, vad min domarkamrat brukar säga, ett riktigt "russklipp" i steget. Inget överdrivet, men drag under galoscherna och ett riktigt tryck i steget. För det behövs riktigt med energi, men det får inte bli överilat.
Utsidan då… Ett vackert huvud, litet och uttrycksfullt med pigga och vänliga ögon. Vara lätt och elegant, utan att det går till överdrift. Torra och "lagom" grova ben. Annars inga överdrifter, utan det viktigaste är att allt harmonierar, att hästen är i balans. Är den det, brukar det mesta följa med.
Okomplicerad och smart till sitt sinne, en ibland svår balansgång, men det gäller att alltid vara steget före och sätta p innan de själva listar ut för mycket…
Ja, något åt det hållet kanske?

#17 jag gillade det du sa om Plomona på utställningen i järfälla när hon brallade å höll på att dom ska va lite full i f*n ;)
Pigga och alerta, mångsidiga och vänliga.. Sen får man nog acceptera att alla russ (eller vilken ras som helst) är faktiskt inte barnhästar =)
Måste sätta Winnica som exempel… Hoppar lätt A tävling dagen innan en start på travet då hon springer runt 2.00 för att sedan åka på utställning och få över 40p ;)
//Mickan
För mig är russ en busig ponny med stark vilja som utstrålar russ. Som sagt det ska inte vara någon tvekan om att det är ett russ som står i hagen. :-)

#20 håller med ;)
jag lä säga en sak till som ja tycker endå.. :P jag är anti-smala russ.. :P eller liksom, jag tycker russ ska ha grov kroppstyp, det är ju ursprunget satt säga.. har sett Flera jättesmala och tunna russ, jag är då anti (!).. :P
så ja gillar mitt russ's kroppstyp ;) han är valack, men ser ut typ som en hingst iom. att han är grov å stabbig, inte fet.. men rund då. hehe, Runda hästar håller Minst lika bra som de smala! gäller med bådeoch att holla koll å ta hand om Riktigt på ett vettigt sett..
Det är nog inte hela sanningen, att de var grova.
På bilden från stambok nr II är det Klipp 93, född 1939.
Längre tillbaks var de inte speciellt grova i skelettet, utan snarare lättare i typen än vad de är idag.
#22 Vad jag minns av russ ca. 45 år tillbaka så var dom inte så kraftigt byggda som vissa av dagens russ. Tjocka, ok, men med klenare ben och framför allt, ingen späckhals!