Hur får jag tag på passet?
Någon som kan ge mig tips på hur jag får tag i ett nytt pass till "mitt" russ. Delade stall med ett par som hade tagit ett russ på livstidsfoder. De skiljde sig och hästen blev kvar i stallet med mig som sällskap till min häst. De hade inget pass och de visste inte hur de skulle få kontakt med förra ägaren då hon flyttat och bytt nummer. Russet är 21 år gammalt och jag vill gärna få tag på ett pass så allt är i ordning den dagen hon ska vandra vidare. Har mailat russavelsföreningen och de skulle kolla registret efter ägare den 14 okt och har inte hört något sedan dess. Har mailat dom flertalet gånger. Finns det något annat sätt att hitta gamla ägare eller kunna få ut en passkopia

Om planen är att hästen en dag ska slaktas måste du se till att leta fram originalpasset först. Ett duplikatpass eller B-pass innebär livstids karens från slakt, passet är spärrat "not human consumtion". Samma sak gäller för alla hästpass utfärdade senare än födelseåret.

och det är bara russavelsföreningen som utfärdar passkopior.
Och om jag ska få tag i originalpasset så måste jag hitta senaste ägarna och det går bara genom russavelsföreningen? Finns det inget annat sätt att hitta något register.
#3 Det är nog bara russavelsföreningen som har ett sådant register. Har du provat att ringa? Liselotte brukar svara på både mail och telefonnummer. Du kanske har fel mailadress.
Om du tittar på denna sida så får du både mailadresser och telefonnummer till ansvariga.
Jag har mailat dom flera gånger Fick svar den 14 oktober av Liselott att hon skulle kolla registret men sedan dess har jag inte hört något. Har mailat två gånger till efter det utan resultat. Men har fått hjälp av Pernilla nu och tyvär har det inte gjorts ägarbyte vid försäljning så det är nog omöjligt att spåra upp något pass då hon som står som ägare inte kommer ihåg vem hon sålde till då det var så länge sedan.
Är hon chippad tror du?
Hon är född -93. Det var väl inte så vanligt med chip då kanske. Jag vet ingenting om henne. Googlade hennes namn och chansade att hon var ett russ och fick på så sätt fram lite bilder och info om henne
Kanske du kan söka efter tidigare ägare på olika sidor, här och på Facebook tex? Finns exempelvis grupper på FB där fd ägare kanske är med eller någon som vet vem som tidigare ägt din ponny.
#7 Hur som helst måste du nog skaffa pass till henne eftersom det nu är krav på att alla hästar ska ha pass. Vårt sto fött 1996 är chippad. Det kan ju hända att även din ponny blivit chippad som vuxen. Så gjorde man när man införde chippkrav. 🙂
Japp, det var därför jag vände mig till russavelsföreningen, med fundering om man kunde få nytt pass utan ägarens underskrift.
#10 Ring till Liselotte, hennes telefontid finns på Russavelsföreningens hemsida! Jag tror att det är mycket bättre än att maila!