Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1915 ggr
Ernst-Romeo
3

10 år borta

En ny krönika med tankar och tyckande om russtravarna och russkuskarna

läs mer på www.russtravare.se

Bengt Westergren

Tessan08
9

En mycket märklig skrivelse du fått ihop! Att ponnytravet minskar stort beror till stor del på de nya orättvisa propositionerna, det du skriver var de dummaste jag läst på länge!! Rikard har ingen veklighetsförankring om hur illa det ser ut för många startande, han bryr sig inget om den massiva kritiken som riktas mot honom, ST och SPTF från många aktiva runt om i landet utan de kör på med sitt helstängda :( Att som du skylla på oss gamla kuskar, föräldrar och aktiva i klubbarnas styrelser gör det hela mycket pinsamt, usch orkar inte ens ödsla tid på att läsa klart din sk text :(

MagganS-B
1

Mitt svar står på ponnytravsidan! Läs en gång till Tessan!

Tessan08
7

Ledsen Maggan men håller fast vid min åsikt förutom en sak, att de bör höja åldern till 18 för stor häst!

Christensson
7

Jag tror att ett bra sätt om man vill höja statusen på ponnyloppen är att höja prispengarna betydligt. Vad tror du Bengt, om ett första pris på 10 000 kr i snabbloppet VARJE heldag………  Då skulle det nog inte vara lika intressant att gå över till stor häst - och kanske lättare att sälja lovande gotlandsruss………..

Ernst-Romeo
3

Jag tror att 5000:- vid lopp tillsammans med stortravet skulle räcka långt. Det är den nivå som de flesta P21-loppen för storhästar ligger på.

Jag är fortsatt dock mest tilltalad av att russlopp körs med totalisatorspel, dåskulle vi få loppen sända på livesändning på Kanal75.

Är det någon som har andra idéer för hur vi behåller kuskarna flera år med russtravarna vore det roligt om dessa idéer kom upp på bordet för som det är nu är läget på sikt ohållbart, ingen köper väl ett russ för att tävla ett eller två år

Bengt Westergren

Stallmima
1

#4 Varför bara höja prispengarna i snabbloppen?  Prispengarna i alla tidskategorier bör höjas för att förbättra statusen på ponnytravet. Annars kommer det bara finnas elithästar kvar till slut

Linnea
0

Totospel för russ med vuxen kusk borde ju inte vara några problem men då lär dessa lopp behöva vara stängda för alla barn. Visserligen finns det prispengar i ponnytravet vilket det inte finns i ridsporten längre för barn som rider ponny (men finns kvar för barn som rider storhäst…) men det känns inte som att totospel där barn tävlar skulle tillåtas med tanke på riksidrottsförbundets åsikt om att barn inte ska tävla om pengar. Varför så sker fortfarande på vissa ställen vet inte jag. Själv tycker jag att prispengar ska återinföras där de tagits bort. Jag tycker nog iochförsig inte att barn under ca 15 borde vara med i lopp med toto-spel, det kan nog bli lite för hög press när det är fler än man själv som påverkas av resultatet.

Skynda långsamt så går det fortare.

Stallmima
1

Jag tror inte toto-spel påverkar barn/ponnytravkuskars körsätt i lopp

Linnea
0

#8 Jag skrev inget om körsättet faktiskt. Det kan ju bli jobbigt mentalt för en del barn (känner stor press osv) men om det finns både lopp med och lopp utan totospel så kan man ju välja själv.

Stallmima
0

Då borde även tippningen av lopp på iFokus ge hög press!

Linnea
0

#10 Visste inte att det gjordes öht och tror inte heller att alla ponnykuskar har iFokus plus att det satsas väl knappast pengar när ni tippar här?

Tusen
1

Fast när det var toto-spel på både shettisar och russ så kan jag inte påminna mig om att det någonsin var någon mer press på kuskarna än det är när de kör idag utan totospel. Det satsades hela 5!!!! kronor och även om det inte blev några penga så tyckte spelarna att det var roligare med ponnyloppen på den tiden än vad de tycker idag.

Linnea
0

#12 Så det har funnits? När slutade detta och varför? Det jag tycker är märkligast är att vissa (ryttare på ponny) inte får tävla om pengar medan andra får. Borde inte spela nån roll om det är olika förbund eller olika sporter. Det blir väldigt konstigt när Riksidrottsförbundet säger nej men ändå finns det kvar på vissa ställen och jag har inte läst nånstans om att dom gnäller på ponnytravet. Nu följer jag visserligen inte det som händer där riktigt men Ridsport skriver ju ibland iaf om det är något speciellt som STC beslutar om. Har ju varit på tapeten många gånger det här med att barn tävlar om pengar.

MagganS-B
1

Har aldrig hört talas om att pressen var högre på kuskarna här på Gotland när russloppen kördes som ordinarie lopp, däremot var dom tvungna att köra bättre, alltså följa reglementet! Fanns folk från hela landet som spelade på russloppen  för att dom tyckte det var kul och också att det kunde bli bra totoskrällar!

Tusen
0

#13 Jaa du! Minns inte riktigt när man slutade med totospel på ponny. Jag tror man började med att åldersbegränsa kuskarna till 16 år för att få spela på ponny någon gång runt 2005-2006. Efter några år självdog totospelet pga denna begränsning har jag för mig. Tror det försvann helt runt 2009. 2004 fick man fortfarande satsa 5:or även på shettisloppen för då körde min dotter som var 14 år ett shettislopp med totospel.

MagganS-B
0

#15 Det totospelet du pratar om var alltså först ett varutoto som sen övergick till spel om några kronor. Det totospelet jag pratar om var alltså ett riktigt totospel precis som varmbloden och kallbloden, du kunde spela från totomater i hela Sverige! Russloppen på Gotland gick som ordinarie lopp alltså! Verkligen stor synd att det försvann! Men fortfarande så har vi på Gotland ett första pris i våra insprängda lopp på 1200,- + att det tillkommer moms på den summan!

Linnea
1

Intressant. Ja har det funkat innan så ser jag inte varför det inte skulle funka nu. Jag är som sagt för prispengar för barn, det är ju kul att få tillbaka lite av alla spenderade pengar.