Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2538 ggr
nika85
0

En fråga om eksem och att klia man

I somras kliade min tvååring av väldigt mycket av sin tjocka man och pannlugg när han gick på sommarbete. Är det ett förstadie till sommareksem? Vad bör jag tänka på till nästa sommar?

Bill&Bull
1

Har för mig det ska finnas någon speciell salva eller tvätt för att lindra. Du kanske kan höra dig för om det, för kommer inte på vad det var nu :) Är väl bra att skydda det mot sol och hålla rent, eksem kan ju klia mer om det blir varmt där så kan ju tunna ur manen på honom.

||My Love For Animals Is Immortal||

Linnea
0

Ofta börjar det såhär, kliar rejält en gång som unga sen kan dom gå utan symtom i flera år sen kommer det igen.

Skynda långsamt så går det fortare.

nika85
0

Bör jag hålla manen kort? Eksemtäcke? Salva, krämer? Har aldrig haft en eksemhäst. Min haflinger kliade av sig lite av manen han också, har tjock och lång man, jag flätade upp den under den varmaste perioden. Men russets man är ännu tjockare men inte så lång. den kan jag inte fläta upp.

nika85
1

Jag tycker det är så fult med stubbman och ryckta manar :-( De ska vara långa….

Linnea
0

Antingen kan du bara vänta och se om det blir nåt eller inte eller så kan du förebygga främst genom täcke och att ha hästen inne under perioder med mycket knott tex gryning och skymning. Om den börjar klia igen så sätt in behandling omedelbart för att minska risken för att hästen blir mer överkänslig och man kan undvika det värsta kliet. Själv har jag gett min hyposensbehandling i två år och det verkar funka. Inte så att han blir klifri men han kommer nog att kunna behålla manen året runt. Skulle nog gått i år om inte täcket gått helt sönder. Har också bestämt att han inte ska ha nåt att klia sig på i hagen. Han kliar sig nämligen nästan bara ute så det verkar som att ju mer han kliar ju mer kliar det.

sandra75
0

När jag fick mitt russ hade hon väldigt lite man/svans, och jag la märke till att hon gärna kliar svansrot och manen på sommaren - så jag funderade oxå på om hon hade exem. Men så länge jag underhåller väldigt noggrant med flugspray så gör hon det inte. Men det minsta att man missar någon dag eller att det regnat mycket och sen blir bra väder igen - så kliar hon sig gärna. och det går ju tyvärr fort för dem att förstöra svansen :(

Tusen
0

Om ponnyn ar väldigt tjock man och kliar sig mest under pannluggen KAn det vara så att den helt enkelt blir svettig under luggen och svett kliar. Då räcker det med att tvätta av den i ansiktet bara.

En av våra kliar sig just i ansiktet på våren om vi inte helrakat henne. Det sker i allmänhet om det är en varm vår och då träningen satts igång. Är man då slarvig och inte tvättar av henne ordentligt i ansiktet så börjar hon klia sig i pannan. Och då ryker luggen direkt.

MagganS-B
0

Man kan också kolla om hästen har löss! Man ser det främst på våren då dom fäller. Lättast är att ta en nypa hår mellan örat och luggen där det är mjukt. Man ser då om det sitter lusägg, små vita miniminirisgryn på stråna, tvätta med lusschampo brukar hjälpa! Löss är alls inte ovanligt på ponnysar som har tjock varm päls, även om man inte alls "vill se det"!

nika85
0

Tack för alla tips. Ska kolla efter lusägg också :-)

Linnea
1

Mina hade löss en gång, den ena hade väldigt mycket innan jag upptäckte det. Satt framförallt på halsen, strax bakom huvudet. Lössen syns tydligt till skillnad från loppor som är mycket mindre.

murkla
0

Om de nu skulle ha eksem använda täcke och jag smörjer min med Bensynbensonat eller hur de stavas. Beställs via Veterinären. De är starkt men bra. Smörjer en vecka sedan mer sällan . Man ser när de är dax.

Ger även min Aloe vera gel på sockerfritt foder. Se om de ger nå resultat till sommaren. då har hon ätit de i 2 år.   Hoppas att de inte är eksem din 2 åring har