Silver i manen...
Såå fint!
Erkänn att ni har slingat!

Vår lilla tjej på 2 år har också sådär, inte riktigt lika mycket, men de har precis samma färg hela hästen!
Tyvärr har jag ingen bra bild på det.
Hon är efter Temp av Allgunnens u. Princess. Morfar är effekt om jag inte minns fel.

Jag har hört att vad gäller fuxar med silvergrått tagel förekommer det endast hos russ som har welshinslag i härstamningen (men samma kan ju inte gälla för bruna hästar med ljust tagel, eftersom Rungegårds Lon 483 inte har welshblod…).
Vad gäller fuxar har jag kollat det när jag stött på silvriga fuxar på utställningar eller tävlingar, och det har faktiskt stämt - alla silvertagliga fuxar jag sett har haft welshblod. Undrar varför?

Har inte Iva Roll lite "silver" i manen också? :)
//Mickan
Amorosa, min lilla flicka, världens vackraste tjej!! =)
Som sagt, Wilnius har också silver i sin man och tydligen Wiranda också ( :-) ) och de är ju båda halvsyskon till Witessa genom mamma Wirka. Kanske ett spår att gå på?!

#5 Du har så rätt så! Det har hon…

#6 Ammie som jag envisas med att kalla henne är såååå gó! Kommer fram när man är fri, för hon har ju respekt för de andra hästarna. Sedan har hon lärt sig att jag skyddar henne från de andra när jag pratar med henne. Så hon flyttar sig bara till andra sidan när de kommer, gärna med rumpan precis framför mig så jag kan klia henne i jumskarna. Det älskar hon.
Hon är så fin så :D

#9 jag kallar henne Rosa Så det lyssnar hon på..

Kolla in detta lilla föl efter Marlon S. Rätt mycket silver i manen nu. Någon som har en fölbild på silvermanade russ.

Min 1-åring Trymod har också silver/ljusa slingor i sin man :) Han har Metod som pappa. Hoppas det kommer hålla i sig, gillar det :) Har ingen bra bild på det nu så får skaffa det :)
Carpe diem!
#21 Ja, det vore roligt att se hur hans man ser ut. Har du bild på hans man som föl också?

#25 Hur ser han ut nu?
#24 Vina ser verkligen ut som Cruella de Vil. 🙂

#26 Nu så har han blandat svart och ljust, både i lugg och man.
Carpe diem!

#28-30 Häftigt!!! 😃
#32 Ja, fast han är ju fux. Det är ju inte så ovanligt med fuxar med ljus man.
Nej det är klart, jag har flera fuxar med ljus (vit) man, men ingen med så här mkt silver, men det kanske inte syns på bilden.
dubbel..

#36 Vad fin hon var :) Trymod hade nog också haft så lång man om inte kompisen hade hållt på och tugga bort den :P
Carpe diem!
#4 har du eller har någon annan fler bilder på fuxar med denna färg, ser så hemskt mycket ut som de mushroom färgade shettisarna

#38 Hästen på bilden i #4 är avelshingsten Bond 438, han var inte fux utan mörk isabell. Alltså mörkfux plus ett gulanlag. Bond hade också ett skäckanlag "splashed white", troligen även "sooty" (http://hästfärger.se/annat/index.html#sooty), men knappast mushroom. Mushroom förekommer antagligen inte hos renrasiga gotlandsruss.
Ett annat spår att gå på än welsharna är ju att både ardenner och nordsvensk också kan ha väldigt mkt silverfärgad man på ljusbruna/bruna hästar. Vi ser samma sak på de tyska dülmenerponnyerna också. Syns också på vissa przewalski.
Sedan tänker jag lite på fjordingens svarta rand i det vita taglet.
Mao så skulle det mycket väl kunna vara ett väldigt naturligt inslag på "viltfärgade" hästar/ponnyer som inte är så förädlade?
http://hastinspiration.blogspot.com/
https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback
40 Sagohäst- även gul i innerörats hår 😍
#40 Är inte denna ponny bleksvart?

Inte silver här heller, men min ettåring efter Jagga Ess får allt mer slingor i manen. Förut var den helt svart och nu syns knappt något av det svarta.