Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettfärger
Läst 6796 ggr
StuteriQveiar
1

Silver i manen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi har tidigare pratat om silver i manen, men se på Torpets Amorosa så mkt silver hon har! Hon är e: Citrus u: Witessa.

Var kommer anlaget ifrån? Har inte Lon väldigt mkt vitt i sin man? (Förutom att inte Amorosa har Lon i stammen då…=))

Grymt läckert är det i alla fall!

stally
0

Såå fint!

Erkänn att ni har slingat!Skrattande

StuteriQveiar
0

Ja, vi går ut och gör det sådär var 6:e vecka då det har kommit upp lite…

Skämt åsido, visst är det annorlunda? Undrar var det kommer ifrån…

Nitro
0

Vår lilla tjej på 2 år har också sådär, inte riktigt lika mycket, men de har precis samma färg hela hästen!
Tyvärr har jag ingen bra bild på det.
Hon är efter Temp av Allgunnens u. Princess. Morfar är effekt om jag inte minns fel.

PernillaJ
0

Jag har hört att vad gäller fuxar med silvergrått tagel förekommer det endast hos russ som har welshinslag i härstamningen (men samma kan ju inte gälla för bruna hästar med ljust tagel, eftersom Rungegårds Lon 483 inte har welshblod…).

Vad gäller fuxar har jag kollat det när jag stött på silvriga fuxar på utställningar eller tävlingar, och det har faktiskt stämt - alla silvertagliga fuxar jag sett har haft welshblod. Undrar varför?

Mixie
0

Har inte Iva Roll lite "silver" i manen också? :)

//Mickan

[Emmelo]
0

Amorosa, min lilla flicka, världens vackraste tjej!! =)

Asagard
0

Som sagt, Wilnius har också silver i sin man och tydligen Wiranda också ( :-) ) och de är ju båda halvsyskon till Witessa genom mamma Wirka. Kanske ett spår att gå på?!

Jennie_A
0

#5 Du har så rätt så! Det har hon…

Jossa
0

#6 Ammie som jag envisas med att kalla henne är såååå gó! Kommer fram när man är fri, för hon har ju respekt för de andra hästarna. Sedan har hon lärt sig att jag skyddar henne från de andra när jag pratar med henne. Så hon flyttar sig bara till andra sidan när de kommer, gärna med rumpan precis framför mig så jag kan klia henne i jumskarna. Det älskar hon.
Hon är så fin så :D

PernillaJ
0

Här är en bild på fine Rungegårds-hingsten Lon 483, med vackra slingor i taglet och med stickelhår och vita fläckar (eller ärr?) på kroppen. Foto: Pernilla Jobs©

annn
0

Här kommer en bild till på LON 483, från mansidan, där hans silvriga man syns väl. Fläckarna på kroppen är ärr, det kan gå tufft till i hingsthagen under vintersäsongen.

Ann

[Emmelo]
0

#9 jag kallar henne Rosa Så det lyssnar hon på..

Jennie_A
0

Bifogar en bild där man ser litet av Iva Roll´s "slingor"….

Hagelberg
0

En bild på Yramis e:Engelbrekt 520 u:Lill Nina 3583 med lite silver i manen.

AnnaBrandell
0

Jag har ett russ Acrobat  E: Lon 483 U: Fricka. Och han har jättelite silver i manen precis där manen börjar. (syns tyvärr lite dåligt på detta kort)

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

annn
1

Jag har två e. Lon 483. På bilden Alex h. född 2000 u. Lobelia 3416 ue. Effekt 347. Silvret syns bäst i pannluggen.

Tusen
0

Kolla in detta lilla föl efter Marlon S. Rätt mycket silver i manen nu. Någon som har en fölbild på  silvermanade russ.

Margita
0

Min Elsi också Marlon, är silvrig i manen. Född 2011

kajsa-mini
0

Så är det silver som är i främsta hästens man? Vi har varit så nervösa över att det skulle försvinna men behöver alltså inte oroa oss?

Hon är e. Parat u. Hilla

Margita
0

Tänkte tokigt Elsi är ju efter Hadar,men har kvar sitt silverstänk i man

Lena90
1

Min 1-åring Trymod har också silver/ljusa slingor i sin man :) Han har Metod som pappa. Hoppas det kommer hålla i sig, gillar det :) Har ingen bra bild på det nu så får skaffa det :)

Carpe diem!

Tusen
0

#21 Ja, det vore roligt att se hur hans man ser ut. Har du bild på hans man som föl också?

PernillaJ
5

Vina (gulbrun -13 e Gin 638) som föl, ca 3,5 månader.

PernillaJ
5

Vina och Duenna (båda e Gin 638), ettåriga ston, fotograferade vid mineralbaljan tidigare i kväll. Vina kallas för "Cruella de Vil", tack vare sin slingade man 🙂

Lena90
0

#22 Här är Trymod några dagar gammal. Han har haft väldigt ljus man hela tiden som föl. Mot vintern började det svarta komma fram lite mer men det ljusa blev kvar också :)

Carpe diem!

Tusen
1

#25 Hur ser han ut nu?

#24 Vina ser verkligen ut som Cruella de Vil.  🙂

Lena90
0

#26 Nu så har han blandat svart och ljust, både i lugg och man.

Carpe diem!

Lena90
1

Nu har jag fått hem min Trymod som varit iväg på kollo så kunde jag fota hans man :) Inte de bästa bilder då det är inne i stallet men lite ser man :)

Carpe diem!

Lena90
1

Andra sidan

Carpe diem!

Lena90
1

Luggen

Carpe diem!

Tusen
1
witessa
1

Wiper E Dalsgårds Libero U witessa, samma mamma som Ts. Han har också mkt silver i mannen.

Tusen
0

#32 Ja, fast han är ju fux. Det är ju inte så ovanligt med fuxar med ljus man.

witessa
0

Nej det är klart, jag har flera fuxar med ljus (vit) man, men ingen med så här mkt silver, men det kanske inte syns på bilden.

witessa
0

dubbel..

Faradiba
3

#7 Det här är Wirandas dotter Wilja ett år i år.

Himla snyggt, får se hur årets upplaga kommer se ut 🙂

Lena90
0

#36 Vad fin hon var :) Trymod hade nog också haft så lång man om inte kompisen hade hållt på och tugga bort den :P

Carpe diem!

Daim och Nougat
0

#4 har du eller har någon annan fler bilder på fuxar med denna färg, ser så hemskt mycket ut som de mushroom färgade shettisarna

PernillaJ
2

#38 Hästen på bilden i #4 är avelshingsten Bond 438, han var inte fux utan mörk isabell. Alltså mörkfux plus ett gulanlag. Bond hade också ett skäckanlag "splashed white", troligen även "sooty" (http://hästfärger.se/annat/index.html#sooty), men knappast mushroom. Mushroom förekommer antagligen inte hos renrasiga gotlandsruss.

MagganS-B
0

Inte silver precis, men väldigt vackra slingor…..Tyson - Munter - Chaplin - Rasken - Revel General

Lindorm
2

Ett annat spår att gå på än welsharna är ju att både ardenner och nordsvensk också kan ha väldigt mkt silverfärgad man på ljusbruna/bruna hästar. Vi ser samma sak på de tyska dülmenerponnyerna också. Syns också på vissa przewalski.

Sedan tänker jag lite på fjordingens svarta rand i det vita taglet. 

Mao så skulle det mycket väl kunna vara ett väldigt naturligt inslag på "viltfärgade" hästar/ponnyer som inte är så förädlade?

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

[Forest]
0

40 Sagohäst- även gul i innerörats hår 😍

Tusen
0

#40 Är inte denna ponny bleksvart?

noraahlin
0

Inte silver här heller, men min ettåring efter Jagga Ess  får allt mer slingor i manen. Förut var den helt svart och nu syns knappt något av det svarta.