Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 2397 ggr
Asagard
0

Fiffiga lösningar i stallet?!

Brukar surfa runt på olika inredningssidor, diskutioner, mm då jag bara älskar inredning och smarta lösningar (vilket för övrigt inte syns hemma hos oss för tillfället då allt är i total katastrof sedan vi påbörjade "renoveringen").

Men stallet då? Har ni någon fiffig lösning eller "inredningsdetalj" eller liknande i stallet? Skulle vara kul att se, för jag har faktiskt aldrig tänkt på det, men någonting måste det ju finnas.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godkänns det att räkna lösdrift och utegång som "stallinredning"? Mina russ går ute året om, dygnet runt.

De har boxen att sova och söka skydd i, där finns fri tillgång på halm i en stor häck på ena långväggen. De har foderplats för hösilage ute i en gammal cementring som nu har fått tak över. De har en liten promenad runt stallet till hörnet upp mot trädgården, där finns det eluppvärmda vattenkaret som bjuder tempererat vatten på vintern. De har kraftfoderkrubbor på trästängslet. Vi håller på att lägga stenplattor framför stallet för att göra det mer lättrengjort. Hela området framför stallet är hårdgjort med grus, håller sig bra även blötperioder. Den ena boxen tjänar som förråd för storbalshalm och öppnade hösilagebalar. Strax utanför hagen ligger lagret med 40kgs hösilagebalar. Vi har också planerat sätta upp ytterligare en liten häck utanpå uteboxen under taket för hösilage, den är tänkt ska gå att fälla in när den inte används. En idé under arbete är också en slags borstpelare som russen ska kunna gå och klia och massera valfria kroppsdelar på. Allt för att deras naturliga behov ska tillgodoses så långt det är möjligt i en inhägnad.

Det enda jag efterlyser är bättre redskap att mocka med ute, spångrep funkar inte i gruset (plasten går sönder), vanlig grep är för gles, skyffel tar bort för mycket grus. Det jag använder är en liten bilsnöskyffel och plastkratta med kort skaft. Fast jag får ont i ryggen att gå med dem varje dag och mocka. Någon som har bra tips på mockningsredskap?

muskot
0

#1 På Granngården finns en spångrep i stål, mkt hållbarare och funkar mkt bra!

Asagard
0

#2 En sådan skulle jag behöva tror jag. Lillkillen med kompis roade sig med att bryta av "piggarna" på grepen, så det var bara till att köpa en ny. Kanske skulle köpt en i stål istället.

Jossa
0

#1 Jag måste säga det Solveig att det med elementen vid badkaret var väldigt smart. Slipper man hacka sönder isen varannan timme då det är som kallast…

Valli
0

Vi har vår lösdrift en bra bit från stallet, så att få el dit funkar inte. Istället har vi ställt upp vattenkaret på 4 tegelstenar, och sedan murat runt om karet. I underkant har vi lämnat två öppningar, där vi ställer in marshaller när det blir kallt! De har en brinntid på ca. 8 timmar, så vattnet håller sig i flytande form ganska länge på så sätt.

thilda-
0

där jag bodde förut så hade vi köks skåp och bänkar till att förvara alla saker :D det var toppen bra! :D