17 ettåringar
Något att tänka på för den som skall köpa en russtravare.
17 russtravarston med eget rekord snabbare än 1,50,0 fölade 2013.
Av dessa 17 nu ettåringar har 15 en far som har rekord bättre än 1,50,0
1 har en far med rekord sämre än 1,50 men bättre än 2,00,0 och 1 en far som är ostartad. Dessa 17 ettåringar motsvarar ca 30 % av de russtravare som startar som 3-åringar de senaste åren.
Vi har dessutom ett antal ston som inte nått gränsen 1,50,0 men som varit duktiga och snabba på travovalen som också använts i aveln med travmeriterade hingstar, därutöver finns ytterligare ett antal ston som lämnat flera goda travare utan att själva tävlat.
Detta konstaterande gör att russtravet numer har helt andra spelregler jämfört med för 20 -30 år sedan. Det är helt andra förutsättningar som gäller för den som skall skaffa sig en russtravare idag jämfört med för hur det var för 20 år sedan, det går inte längre att säga ”det spelar ingen roll för alla kan tävla bra”.
Det är många som säger att alla russ kan trava och det håller jag fullständigt med om.
Men alla har inte samma förutsättningar att trava fort.
Vill du se vilka ston med rek bättre än 1,50,0 som är och varit i aveln och deras avkommor se på www.russtravare.se/408240233
Naturligtvis är en härstamning med högpresterande föräldrar ingen garanti för bra resultat, men det ökar sannolikheten för att avkommorna kan trava fort.
Man får dock inte glömma att det också behövs skolning och väl anpassad träning för att lyckas fullt ut.
Att tänka på är att träna fram en russtravare till att bli en bra och framgångsrik tävlingsindivid kräver fullständigt lika mycket av dig som tränare som att träna fram en stortravare.
Nja, i princip håller jag med dig men det finns invändningar. Jag tror det blir en för smal avelsbas med stor risk för inavelsproblem om man avlar så snävt. Det finns goda exempel på att bredda sitt urval kan ge goda resultat. Världsrekordhållaren Tuffing har en mamma som inte har några travmeriter. Hon har duktiga syskon men deras mamma har inte heller några travmeriter. Guminos mamma har inga travmeriter men det har gått bra i alla fall. Tysons mamma har inga travmeriter. Piggybanks mamma har travmeriter men ganska mediokra. När vi har flera världsrekordhållare och fd världsrekordhållare med anor från annat håll så anar jag att det går alldeles utmärkt att blanda in annat än travmeriterade hästar i stammen utan att för den skull hamna i diket med aveln.

Läs texten en gång till så kommer du att upptäcka att detta också finns med.
Däremot tror jag inte att bara för att ett sto inte tävlat skulle det stoet vara en bättre mor, vilket man kan förledas att tro av ditt inlägg.
#2 Det är en liten passus om att det finns ston som lämnat bra utan att ha tävlat. Jag vill poängtera att det gäller de allra främsta. Snäv avelsbas nämner du inte alls!
#0 Du är inte rädd för att aveln blir alltför snäv med mycket inavel och liten genbank som resultat?

Risken med att bara använda travmeriterade russ kan i längden göra att rasen går isär i två och det vinner ingen på för då blir avelsbasen väldigt liten på båda sidor. För rasens skull är det viktigt att inte avla för snävt och att använda så många hästar som möjligt i aveln.
Skynda långsamt så går det fortare.

Min avelsidé har hela tiden varit att titta på individerna, inte så mycket på vad de gjort utan hur de är byggda och framförallt hur de rör sig. Något jag tror stenhårt på men som tyvärr inte gör avkommorna så lättsålda. Precis som med all avel är det lite av ett lotteri, vissa individer blir bra travare, andra blir bättre på annat.
Att stirra sig blind på statistik över föräldrars prestationer är riskabelt. Riskeen är att vi med russen hamnar i samma bryderi som vi idag hamnat i på kallblodstravarna. Det går knappt att hitta ett sto som inte har både Elding och Järvsö fax i stammen, och det går inte att sälja ett föl som inte är efter en av dessa matadorers söner…… En omöjlig ekvation som jag inte vill att vi skall hamna i med russen
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss