Mager fölmärr
Vårt sto har just nu föl vid sidan och vi vill gärna att fölet ska få möjligheten att gå med sin mamma tills fölet närmar sig året (naturlig avvänjning). Nu är det tyvärr så att stoet är väldigt mager men har en rejäl buk (otränad pga skada och föl i omgångar). Vad rekommenderar ni att jag ska ge henne? Idag har hon fri tillgång på bra hösilage, mineraler, salt och vatten. Vi ger inte gärna kraftfoder eftersom hon vid ett tillfälle (januari 2012) drabbades av ett lättare fånganfall.
Lusern om du nu inte vill ge kraftfoder. :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#1 Fast Lucern innehåller väl mest protein. Hon behöver nog mer energi (fett).
Olja?

jag skulle ge henne liten del av bättre gräs, dvs lite mer fräs i höt, eller ensilage… men det där med fång är ju lurigt, så då får man ju vara försiktig, jag kan för lite om fång… för att uttala mej… men eftersom grovfoder är nr 1, så hade jag försökt ge henne bättre sådant, kanske blanda med det man har, så magen håller sig bra…
Sedan hade jag matat med kraft el motsvarande utöver det..
Jag har väldigt sällan detta problem "tyvärr"-… jag också en fölmärr, men hon har MOTSATT problem.. o där har fölet varit sjukt och behöver ALLT den kan få… jag har mina i box och därför har jag fått skilja dom åt på nätterna, så fölet får MYCKET hö att äta, (även om dom inte petar i sig så mycket…) och fölmärren får halm…
Jag vill att hon ska skiljas av naturligt också,,, men tyvärr hjälper jag ju till att sina mitt sto och strypa mjölken för fölet när jag gör såhär… det vet jag.. men märren är i absolut tvunget läge… BATNING… och fölet måste ha mycket mat… hon diar sent på kvällen och tidigt på morgonen…. hon är 6 månader nu…

…om hon är bukig kan man ju också försöka "träna" lite,,, det drar ju på sikt upp magen, och ger bättre rygg o överlinje också, om hon får bra mat…. men med fången så är det ju svårt…
Personligen skulle jag nog vänja av fölet, även om det tar emot. Annars håller jag med om att lucern är ett bra "tillskott" om höet inte räcker till alt olja eller korn, som innehåller en del fett. Alltid knepigt det där med fång, men så länge du gör långsamma foderbyten/ökning av foder så går det förhoppningsvis bra.

Digivande ston får sällan fång.
Hon blev mager då hon gick på bete i somras så om inte ens kraftigt bete kan få henne att hålla hullet så tror jag inte att det finns hö som är bättre. Lite motion får hon, just mot bukigheten, men hon svettas väldigt mycket så då behöver hon ju ännu mer energi. Innan jag väljer att vänja avfölet vill jag göra ett försök med bättre, mer energirikt foder. Jag får väl prova med olja och korn. Hur är det med sockerhalten i korn? Tänker på hennes fötter.

Hm, från din beskrivning låter det inte som energibrist, mer som proteinbrist? Vad har du för analysvärden för grovfodret?
För ett digivande B-ponnysto från 4:e mån efter fölning är energibehovet 61 MJ, behovet av smältbart råprotein 518 gram. 61 MJ är inte särskilt svårt att komma upp i, det täcks normalt av en rejäl grovfodergiva. Men hur täcker du 518 smbrp? (Jag vet att det här sättet att räkna är litet gammeldags; numera fokuserar man mer på att fodret ska hålla lämplig kvot, vilken för grovfoder som ska ges till avelsston och växande unghästar är lägst 8 smältbart råprotein/MJ)
Det finns bra info på Hästsverige-sajten, http://www.hastsverige.se/sida417.html

Vårt ena sto hade svårt att hålla hullet förra året, i år har hon fått lucern som komplement till den vanliga givan av hö, lite kraftpellets och mineraler.
Hon har hållit sig jättefin och ser mycket mer välmående ut.
#0 Jag förutsätter att du kollat hennes tänder……
#9 Jag tycker det låter som du vet vad du pratar om. Att jag trott att hon behöver mer energi beror dels på att hon svettas väldigt mycket så fort hon gör något, dels var det det rådet jag fick av en annan hästägare. Men den kan ju ha fel, naturligtvis. Bra att höra vad andra har för erfarenheter.
#11 Självklart. 🙂 Nu har just denna ponny alltid haft svårt att hålla hull även då hon tävlades. Hennes tänder har kollats regelbundet i alla år och tack var ett nästan perfekt bett har hon bara behövt raspa sina tänder (lite) en enda gång på 18 år.

Mer protein till diivande ston, jag ger mina krafft föl då jag har låga värden i ensilaget. Lusern är också bra tillskott. Men tar man något med högt protein kan det räcka med bara litet som tillskott. Mitt magra sto får 2 kg per dag. Fölungen är fet som en julgris och även det andra fölet får dia,,,

Jag hade testat att ge henne GRanngårdens betfibermix, de funkar jättebra ´på hästar som har svårt att behålla hullet , ett riktigt bra foder
http://www.granngarden.se/product/foder-granngarden-betfiber-mix-20-kg

#13 Känner igen det där, när man försöker extrafodra tunna avelsston blir ofta resultatet att man driver mjölkproduktionen = stoet nästan lika tunn, fölis klotrund 😎
#14 Inget foder jag har erfarenhet av, men spontant skulle jag varit tveksam att använda ett foder om en ingrediens är sockerbetor till en ponny som haft fång.
Jag håller med Bisse #13, lusern är en jättefin skonsam proteinkälla, och eftersom det är ett gräs (alfalfa/blålusern) är det inte ett kraftfoder. Prova att ge ett par kilo lusern hackat strå (inte mix!) per dygn, gradvis invänjning förstås. Eller pellets om du föredrar det: ngt billigare än hackat strå men tänk på svällrisken. Lusern är litet bittert, sockerfattigt, brukar rekommenderas som proteinkälla till fånghästar. Även kalcium-rikt, så tänk på att ta bort ev extra kalk om hästen äter mkt lusern, och välj mineralfoder med låg Ca/P-kvot.
#Lucern är väl en baljväxt och inte gräs?
#16 beror på vilken typ. . "Blålusern är en ört med två underarter, blålusern och gullusern. Den blå underarten är kanske mera känd under namnet alfalfa eller helt enkelt lusern, medan gullusernen även kallas för "svenskt höfrö"."

#16, #17 Ja, jag skulle väl inte kallat det gräs. Vallfoder?
Tycker inte man ska hänga upp sig så på ord. Vissa säger ju kor till alla typer av nötkreatur. Jag tror man förstår rätt bra ändå vad man menar. Det var ju inte det som inlägget handlar om i vilket fall.

#15 beror ju på vad fånget kom av och det är låg socker halt i det.
Granngården Betfiber Mix, 20 kg. Betfiber Mix från Granngården är ett fiberrikt och smakligt blötläggningsfoder med låg socker- och stärkelsehalt
Jag har alltid gett lucern till mina själv , men tyvärr äter inte alla det, verkar vara svårt att få i de kräsna ponnyerna som vi har ;) och då är de bra med annat foder att kunna ta till ;)

och att ston som är i lågt hull blir enormt bukiga beror ju faktiskt på att de äter oavbrutet för att få i sig nog med näring, mina två ston äter just nu upp en storbal på samma tid som övriga flocken(sju hästar, varav två stora)
#21 En del av bukigheten beror nog också på att hon inte har tränat på tre år pga skada. Men visst har du rätt.

#21 Plus en massa vätska om de går på gräs :) har ibland fått höra att våra är tjocka , då brukar jag be dem känna över revbenen och då inser de att de faktiskt är lagom ;) buken kommer ju ofta från gräset och vätskan i det ,ställ dem på stall några dagar så är buken borta :D