Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 773 ggr
sandra75
0

Godmorgon 28okt

Ja igår blev det inte alls som jag tänkt mig, när jag tagit in liten vit - russet och började borsta såg jag att hon inte ville titta med högra ögat. försökte kolla i det om det var något skräp eller sår men såg inget, var inte speciellt svullet, spolade med "ögondroppar" men ingen skillad .. hm blev till att ringa veterinären som kom ut efter någon timme. Hon hittade inte heller något efter en lite grundligare undersökning, inget sår eller skräp, hon noterade dock att det var lite svullet och rött - i kanterna runt ögat. så något var det som irriterade. jag fick massa medikamenten istället, antiinflamatoriskt och salva+ droppar till ögat. Imorse när jag skulle ge henne salva och droppar såg ögat normalt ut igen. *pustar ut lite* :)

StuteriSolo
0

God middag i landet!

Varit några hektiska dagar, med snitseljakt och hubertusjakt i sändas, och hovslgare och ridlekis med körning igår. Idag fortsätter jag mitt projekt "röja upp i huset". Lillebror och resten av hans familj kommer imorgon för att hälsa på några dagar, och det är ju praktiskt om alla människor har någonstans att sova :D. Vårt hus är ju inte så stort, så man behöver egentligen ha allt undanstuvat hela tiden, men det händer ju typ aldrig… Sara, Anton och kusinerna är ute och jobbar med hästarna så jag kan "roa" mig själv härinne 😃

Emmelie93
1

God eftermiddag! I förmiddes var vi och veterinärbesiktade ett av mina russ, och han gick igenom galant! Så då åkte han till sitt nya hem! :) Han kommer gå som barnponny till en 5-åring, hon kunde rida honom i alla gångarter och hoppa! Skönt när ponnyerna får komma till ett hem där dem verkligen älskar dom! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Lena90
1

God kväll
#0 Skönt att ögat blev bättre :)

Har jagat rundor på Aurora idag som kröp under tråden flera gånger. Har inte haft agregatet hemma så till slut kom hon på ett krypställe :P Fick hem agregatet ikväll. Men jag får nog skylla mig själv lite, var nog lite naiv med en tråd på vissa ställen :P
Ha en bra kväll :)

Carpe diem!

sandra75
0

Är inte det typiskt russ/ponny - jag hade inte elen på i hagen i slutet av sommaren och självklart kom russet på att man kan smita igenom eller tillochmed bara springa rakt genom tråden utan att det är speciellt obehagligt - för att komma till gräset som var grönare på andra sidan. Den stora hästen stog snällt kvar i hagen och gnäggade övergivet. Att ha ponny gör att man inte har tråkigt iallafall ;) Såfort elen kom på så stannade ponnyn snällt kvar. Nu finns det inte längre så grönt gräs på utsidan och gott om mat i hagen så nu har jag slarvat lite med elen igen.

Lena90
0

#4 Haha ja det är iallefall väldigt typiskt Aurora :P Nu så var ju gräset också grönare på andra sidan som lockade ;) Men så fort elen kommer på så stannar hon 🤪 Hade lite el brist i somras också vid sommarhagarna men det fanns alltid mat i hagen så då stannar hon :) Hon hade väldigt roligt igår kunde man se när hon glatt sprang runt hus och gårdsplan med mig efter 😛

Carpe diem!

sandra75
1

Tur att mitt russ bara brukar göra någon "tjuvrusning" innan hon snällt låter sig fångas. jag har lite problem med jordningen så har inte haft på elen hela tiden men imorse såg jag att russet hade huvudet halvvägs ute under understa tråden så då slog jag på den igen. Gränser är till för att tänjas - verkar vara russens devis. Hon har missförstått vad Lösdrift innebär, inte Lös drift ;)