2014 ett rekordår
2014 ett rekordår för russtravarna.
Läs mer på www.russtravare.se
Vad är det för status kallblodstravarna har som russen också borde ha?
Gräsligt inlägg av #0
#2 Hur menar du då? Jag har också sett rekorden sänkas på flera håll i år.
#3 Rekord sänks varje år. Det är inte det jag vänder mig mot. Utan detta:
" Snabba ponnyer skall vinna mer än de långsamma". Ett fruktansvärt elittänk. Ska det vara så i en ungdomssport?
" Det som behövs inom svenskt ponnytrav är ett nytt synsätt där vi värdesätter bra travande ponnyer istället för matchning och taktik." Att matcha och köra taktiskt är väl ändå något som borde premieras. Inte utesluta långsammare ponnysar. Jag tycker att russet som allroundponny försvinner i detta otroliga elittänk.

Jag håller med Bengt. Trav och ponnytrav är en kapplöpningssport där det handlar om att vara snabbast och först i mål. Visst kan alla vara med men det är ju den tar sig till mål fortast som vinner
#5 Visst är det så men eftersom travet använder sig av handicapsystem så kan det gynna och missgynna beroende av hur man handicapas.
Först i mål behöver ju inte betyda den snabbaste. Inte om man har handicap. Men visst kan man göra som inom t.ex. löpning (för människor) .
Autostart för alla och alla tävlar mot alla. Nybörjaren Stina och hennes 3-åring får möta Kristina och hennes SM-vinnare.
Det gynnar verkligen sporten. (Ironi!!!!)

Vaddå gräsligt, man måste väl få tycka som man vill och i alla lopp sen om de är 2:30 lopp eller 1:45 lopp så borde bästa hästen vinna inget konstigt alls tycker jag. Ibland kanske man borde läsa inlägg med mer öppet sinne.
#7 Det är bara det att det inte kommer finnas några lopp för 2.30-hästar. Det gör det ju inte ens idagsläget. # 0 tycker inte att de har någon plats inom ponnytravet. Och precis som du skriver man måste få tycka som man vill. Och jag tycker inte som du och #0.

Men man kan uttrycka sig kanske bättre ??
#8 Var läser du att 2.30-hästar inte platsar? Snarare tycker jag att det är roligt att vi har olika fäder i årgångsloppen.
#9 Vad menar du? Är det ordet gräsligt som stör dig?

#1 En fråga som berättigar till ett svar.
Anledningen till att jag på detta sätt agerar för russtravarna är att jag under åren sett hur russet har förpassats från att vara en fullt accepterad travare på Gotland med totalisatorspel och med eget loppnummer i programmen. Dessutom har jag sett hur russets exteriör förändrats ( i många fall till det bättre, men inte alltid ) men russets egenskaper har man i många fall bortsett från. Läs mer på www.russtravare.se/34644690
Några av statushöjande punkterna jag tänker på är:
- STs sportdatasystem. Här skulle vi få en bekräftelse på att russtravarna är accepterade som travare och till mycket glädje för alla kalenderbitare.
- Höjda prispengar. Prispengarna har inte bara stått stilla de senaste 20 åren de har även i många fall halkat neråt.
- Priser till ägarna. Hästägarna är totalt bortglömda när det gäller russtravarna.
- Uppfödarpremier. Många uppfödare ställer russ till förfogande till ungdomar som tävlar. I bästa fall får man hem ett sto med bra meriter för kommande avel, i sämsta fall ett vrak. Med tanke på de låga prispengarna i russloppen borde uppfödarpremien i % vara högre än för varmbloden.
- Loppnummer i travprogrammen. Idag finns det som nr 21 och gömt långt bak så att igen hittar. Det borde vara lopp nr 1 om det körs först.
- Spel på russloppen. Spel på russloppen kördes på försök på fastlandet men eftersom russen inte finns med i sportdatasystemet trasslade ATG till det fullständigt, och försöket lades ner. Samtidigt med att spel på russloppen på fastlandet avslutades och att spel på russen på Visbytravet togs bort sänkte man åldersgränsen för att köra storhäst i totalisatorlopp. Man tog kuskarna från russloppen till stortravarna. De räcker med att du skall fylla 16 under året för att köra i totalisatorlopp. I Galoppsporten räcker det med 15 år.
- Kuskstatistik. Statistiken finns men någon skall trycka på knappen för att skriva ut den.
- Stoltheten. Att Svensk travsport kan sträcka på huvudet och säga att vi har två unika hästraser i Sverige som ST jobbar för.
Detta är några punkter jag tänker på när jag skriver.
För övrigt anser jag att russet borde ha samma status som Kallblodstravarna (f d den Nordsvenska Travaren) har inom Svensk Travsport.
Bengt

#12 Det finns mycket intressant i det som du skriver Bengt, men det finns några fatala problem oxå.
Det som jag tycker både du, och många andra idag, gör är att man helt glömmer bort breddsporten framför spetsen. Men i alla sportsamanhang är bredden en förutsättning för att toppen skall finnas i längden. Alla sporter som hittills glömt bort breddsporten tappar oxå toppen. Sedan håller vi på med barn och ungdommar, inte fullbetalda proffs. De alra flesta av dessa barn och ungdommar vill tävla sina hästar, men att idag tävla med en häst som stoppat upp i utvecklingen är näst intill omöjligt, om man inte alltid vill komma bland de sista. Denna ensidiga proppskrivande som enbart gynnar hästar i stark utveckling riskerar att helt ta död på sporten. Jag har pratat med massor av ungdommar och föräldrar denna sommar som är mycket oroade över den utveckling som ponnytravet har tagit de senaste åren.
Ett annat feltänk är det helt ogenerade hyllandet av snabba fadershingstar. I ponnytravet idag är det en extrem snedvriden avel då efterfrågan i stort sätt enbart finns på avkommor efter 3-4 olika hingstar, inget fel på dessa hingstar men vi behöver inte göra samma katastrofala misstag som man gjort inom kallblodsaveln(jmf Järvsöfax och Elding). Istället anser jag att SPTF tillsammans med Russavelsföreningen bör initiera ett utbildningsprogram där man genom travskolor och klubbar utbildar i tävlingsextriör. Både för att förstå vad som inverkar på en ponnytravares snabbhet, men framförallt hållbarhet. Det finns många ostartade hingstar som har en fantastisk potential som idag bara negligeras av ponnytravfolk. Dessutom anser jag att stoet oftast är en betydligt viktigare faktor än vad hingsten är…….
Nästa problem som detta extrema elittänkande som vi idag ser innebär, är att hållbarheten på tävlingsrussen kraftigt försämras. Då jag med fog kan säga att jag följer en stor andel av aktiva ponnykuskars förehavanden via olika sociala medier påstår jag att många(men långt ifrån alla) har en mycket osund träning av sina unghästar. Jag ser fler o fler fyra-femåringar som dras med skador som man tidigare inte sett. Detta har även verifierats av veterinärer. Här behövs oxå en utbildningsinsats. Tyvärr har ju travet, till skilnad mot ridsporten, ingen tradition av utbildning efer det att man tagit ut sin licens.
Huoos, blev väll kanske väl långt detta inlägg, hoppas att någon orkar läsa ändå…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Håller med i det du skriver Jerker! Hoppas verkligen på en snar förändring och att många tog tillfället i akt och skickade med synpunkter och åsikter med sin orförande till ordförandekonferensen idag!

#13 Håller med dig till 100%, bra skrivet!
Håller med både #12 och till viss del #13! Bra skrivet! Och en liten undran, #2, vet du vad gräsligt betyder?????
#13 Håller med dig fullt ut. # 16 Ja, självklart.

För att ha diskussionerna på nivå som överensstämmer med verkligheten tycker jag att vi skall titta på hur siffrorna ser ut i verkligheten.
Beträffande propositioner så har ST presenterat siffror hur propparna ser ut fram till och med september och fördelningen är följande
50 % efter pengar
25 % efter rekord/intervallhandicap
23 % specialaren
2 % örigt (divisionsfinaler och mästerskapslopp)
Att tycka att denna fördelning är ensidig tycker jag är brist på insikt.
Tidshandicaplopp är på intet sätt bättre för hästar som stannat upp utvecklingen, i rekordhandicaplopp är ju grundtanken att den häst som sänker rekordet mest skall vinna. (Det gäller att köra så sakta som möjligt för bästa möjliga placering om man skall ha chans i kommande lopp, vinner man med 100 m och sänker rekordet med flera sekunder har man förlorat många lopp framöver.)
Aldrig tidigare har vi haft en sådan variation av lopp, inte ens under tiden då SPTF hade som krav att 50 % av loppen skulle skrivas ut efter pengar.
(anledning till att jag säger detta är att många av pengapropparna som då skrevs ut fanns ingen gräns för, och man visste inte vilka hästar som proppen var avsedd för).
När det gäller härstamning på russen som tävlat på travet har jag tittat på de russ som är födda 2010 och 2011.
125 russ har varit ute på travbanan dessa har 45 olika fäder och 33 olika farfäder. Så att prata om att det bara är några få fäder som räknas stämmer inte. Tyvärr kan jag inte få in tabell här så jag återkommer med det. titta på www.russtravare.se/408240227
Det finns andra saker som det är betydligt större problem med än propositionerna och härstamningar som är hämmande för russtravarna men det återkommer jag om i kommande krönikor.
Bengt
#18 Om det vore så att den fördelningen vore över ALLA klasser skulle det vara något helt annat. Som det är nu så får man ju inte skriva proppar efter rekord för kat A med rekord sämre än 2.45 och kat B 2.00. Dessa hästar skall handicappas efter pengar aldrig tid har man bestämt. Såå… man kan visa vad man vill med statistik.
#19 Alltid finns det nåt att klaga på……vänta och se! Rom byggdes inte på en natt! Det kommer att ta ett par år till innan vi "är i fas" med propparna. Bengts siffror ovan är inte statistik utan verkliga siffror!
Vi är många som vill tävla NU inte vänta ett par år på nåt som redan testats i mer än ett år och inte är bra! Många hinner falla för åldersstrecket eller tröttna helt enkelt! Varför endast allt detta elitfokus hela tiden, vi håller på med en barn och ungdomssport där ALLA måste få vara med och ha roligt!! Utan bredden får man ingen forsatt elit tänk på det! Allt detta snack samt urusla proppar tar bort glädjen mer och mer :(
#21 Som du såg Tessan så är det så att klubbarna faktiskt kan styra sina proppar…..
#22 Men det gäller inte långsammare russ om jag har förstått #19 rätt?
#23 Man får nog läsa lite högre upp…..dessutom så blir det alltid nån stackare som blir lidande i första skedet när det gäller omorganisationer och ändringar, det gäller inte bara inom ponnytravet utan i livet i stort!

Instämmer med Maggan 🙂
#20 Så du klagar aldrig? 😃 Är det för att vi inte är överens denna gång? Det finns gånger du inte gillar vissa saker som jag tycker är toppenbra, ibland tycker vi lika, ibland tycker vi olika. Så är det och det är det som gör att man kan diskutera fram olika lösningar och kanske se saker från olika håll. Ibland kan man omvärdera sin åsikt om någon kommer med information som gör att man ser saker man inte sett tidigare. Allt som SPTF/ST hittar på är inte bra, allt är heller inte dåligt. Men att bara sitta och säga hallelulja och amen till allt påhitt är inte bra det heller. Man måste kunna se när något blivit fel och våga backa. Det är en styrka det också.
Maggan - nu är det ju inte bara"någon stackare" den här omgörningen berör! VI är många som blivit berörda av de "nya systemet", som inte får tävla rättvist längre! Visst har "vi" möjligheten att påverka eller rättare sagt styrelsen i klubben men om de inte lyssnar på medlemmarna utan bara tycker att de förslag som kommer från Rikard är bra och kör på är det inte så lätt att få till bättre lopp!! Finns ju även de klubbar som velat ändra men ändå inte fått gehör från Rikard då han bestämt sig för att så här ska det vara punkt slut…….
Ett annat rekord för året som jag undrar över är Tyfons alla avkommor. I år är hans första årgång från Lojsta tre år och vad jag har kunnat hitta är det bara en som kvalat men den har inte startat. Med så många avkommor borde någon/några ha startat, tycker jag.

# 28 Kan ju vara så att de inte är redo för start ännu, inte mogna. Bättre att vänta att starta då .
Kan ju också bero på att propparnas utformning är dåliga för de allra flesta ostartade, unga som äldre! Då har man kanske ingen lust längre att börja med ponnytrav utan väljer att göra annat med sin ponny?!
#28 Min erfarenhet säger att fölen från Heden inte alltid hamnar hos ägare som är intresserade av nåt annat än en barnhäst! 😢
#26 Jodå, jag kan visst klaga, men inte utan att jag vet vad jag klagar för/om! 😎
#31 Kan förklara varför flera föl med kombinationen Jagga Ess-Junisorken inte blir sålda på Lojsta. Låter jätteintressant tycker, om man är ute efter en ponnytravare.
#22 Lite svårt att påverka propparna när det finns så många ska o måsten !! ST(Rikard S) vill ha max 2 specialare/dag, INGA långsamma montelopp,INGA tidshcp i de långsammare propparna !! Samt det viktigaste av allt man envisas med att STÄNGA propparna=man hindrar barn från att delta ! Ska man se till antalet fina ponnytravare/avelsmaterial som har lämnat Sverige de senaste åren så tycker ju inte jag att ponnytravet gått framåt,tvärtom ! O nä, jag har inte haft en dålig tävlingssäsong, utan haft en duktig 3-åring till start o har kunnat utnyttja det orättvisa systemet ! Men har sett hur alla de duktiga gamla trotjänarna blivit utnyttjade o mer el mindre kasserade, man tappar bredden i sporten !
#33 Sen trodde jag min dumma dåre att SPTF, nu när ST tagit över huvudrollen i ponnytravet skulle arbeta för vad medlemmarna verkligen ville! Men det verkar inte så…..Deras uppgift i dag skulle ju vara att arbeta FÖR medlemmarna mot ST, eller har jag helt fel? Jag vet också att det måste finnas "övergångsbesvär" när man går från ett system till ett annat, men det får inte bli så att vissa medlemmar inte kan starta sina hästar…….(ursäkta #26 Tusen…..även jag kan ändra mig, fast bara lite!). Vad säger SPTF om detta? Det är ju medlemmar som dom skall arbeta FÖR…….Det är väl det man betalar medlemsavgift för eller?

Sen beror de ju lite på hur man själv tänker med , vi har hästar allt från klass III till Guld och vi har tävlat precis som vanligt faktiskt.
Vi vill tävla och gör det , vi går inte bara ut där vi kan vinna 🎧 Vi har gått ut i lopp som sett hopplösa ut men som faktiskt de knipit en placering vilket vi är nöjda med då hästen har gjort ett bra lopp , som sagt seger är inte allt vilket fler och fler kuskar verka tycka.
Då man oftast bara får höra att seger som räknas mm, de är inte nöjda med hästarna och man kan ofta bara läsa på fb när de gått bra (de vunnit) inte när de gått mindre bra mm
Kan bara tala om den Tyfon avkomman som vi hade här hemma den var absolut inte redo att starta på banan i år.
Jag har försökt o tävla precis som vanligt med min "gamla räv" som har ett rekord på 2,18 och kommer förmodligen alltid gå den tiden + -. Han sprang in några hundralappar i början och sedan var det kört för honom, antingen diskad eller oplacerad i resten av loppen förutom ett. Han är ingen elit-travare och kommer nog aldrig o bli men både han och jag tycker att det är roligt att tävla + att han är min bästa russ-kompis! Jag tycker då verkligen inte att vinna är allt för den delen. Ja, Systemet har lyckats! Ni blir av med ännu en lågklassponny som inte utvecklas i önskad takt! Tänker inte tävla min ponny med dessa förutsättningarna (pengar-proppar).
Av alla treåringar som gått under 2.20 är det bara två som är visade på premiering men både Jagette och Förgätmig'Ej skulle kunna få prestationsbevis om de så önskar.

Vi får väl hoppas att de söker prestationsbevis för dem två
Vad jag inte förstår är varför inte alla visar sina 3 åringar på premieringen .
Vi står ju tex med en hingst här hemma som har bra stam , men där mamman inte är visad på någon premireing eller utställning och då hon dog i somras så kan vi bara ta och kastrera honom , (de går självklart att söka dispans) . Hade fler valt att visa sina ston så hade man sluppit sådana problem

#38 Jag tror att många inte har koll (eller intresse), jag hade tex inte det förrän vi själva började avla på vårt sto Primusa. Först då började jag sätta mig in i det.

#38 Som i så mycket annat handlar det om kunskap och intresse. Kunde man få till ett närmre samarbete mellan avelsföreningarna, SPTF och ST så tror jag att det skulle kunna bli mycket bättre.
Jerker Klang,

Fast de gäller väl alla som äger häst att man själv håller koll på vad som gäller.
Men i dagens läge är de ju så lätt att få information mm , man kan inte lägga allt på SPTF och ST , avelsföreningar mm
Prestationsdiplom ligger ju inte på avelsföreningarna eg utan de är ju för alla raser bla.
Idag är väl nästan alla ute på nätet på ett eller annat vis och de informeras ändå rätt mycket tycker jag nu för tiden från avelsföreningar hit och dit.
Hoppas att alla som läser här inne på gotlandsruss iFokus , sätter sig in i sin ras och vad som gäller (självklarhet ) 😇

#41 För att man äger häst behöver man ju inte vara intresserad av avel. Jag tycker faktiskt att det är framförallt avelsföreningens uppgift att informera om och arbeta med frågor runt avel, vad har de annars för existensberättigande?
När det gäller russ är en stor del av marknaden för russen just travet. Ett samarbete mellan ponnytravets organisationer(ST/SPTF) och avelsföreningen är väl då en självklarhet, tycker jag, för att nå ut med de kunskaperna. Många som håller på med ponnytrav vet inte ens om att det finns information som de inte har, hur skall de då veta att de skall leta efter den?
Jerker Klang,
#42 Men borde det inte vara den som avlar som tar till sig information och sprider den bland "sina" avkommor? Vill jag få höjt mitt sto i avelsvärdesbokstav måste avkommorna visas och helst prestera. Jag är förvånad att inte fler av uppfödarna har legat på när de ser vartåt det barkar.

#42 Varför man ska leta , ja tror nog att de är väldigt få som inte vet att de finns en avelsförening om jag sa vara ärlig, bara att folk kan vara lite lata ibland och ska ha allt serverat 😇
Sen tycker jag att de är även upp till de som säljer hästen ev uppfödaren att informera om det , jag gör alltid det tex att de kan bli medlemmar avelsföreningen så får de hem tidningen info mm .
Sen så inom just russ och avelsföreningen så är de ändå en rätt så bra samarbete tycker jag .
#42 Tror du själv på det du skriver? Man behöver ju inte vara intresserad av avel för att visa sin häst, det har vi sett på drop-inutställningarna på travbanorna där nästan alla som startat även har ställt ut sin häst…..Jag som uppfödare brukar också ligga på köparna att hästarna skall visas. Visst är det avelsföreningens sak att upplysa, men att dom inte har nåt existensberättigande om dom inte gör det tycker jag att det är att ta stora ord i munnen!
Man kanske inte har lust att betala medlemsavgift i avelsföreningen som ofta är ett krav när man ska visa på utställning? Varför inte låta alla vara med utan medlemskrav -- de betalar ju ändå en anmälningsavgift och jag tycker att ju fler hästar ju mer anmälningsavgifter oavsett om den kommer från en medlem eller inte. När man läser proportionen och det står "icke medlemmar dubbel avgift" så backar i alla fall jag. Det känns inte så välkomnande!
För att locka in nya utställare kanske man första gången man ställer ut sitt russ inte behöver betala "dubbel" eller en extra avgift?!
När vi hade Drop In på Visbytravet i samband med dubbeltrav så fanns inget tvång på medlemsskap i någon avelsförening!
Vi har varit på flera utställningar (olika raser) där man inte måste vara medlem men får då betala en dyrare anmälningsavgift. Är det i början på året och man kan förhoppningsvis ställa ut fler gånger hos samma förening tjänar man på att bli medlem.
#49 Så gjorde inte vi, alla betalade lika, och jag tycker det är fel att ta mera…..Hur skall vi då kunna göra så att det blir populärt att visa sin häst på utställning……..

På premieringen kostar det inte dubbelt 😉

det är väll upp till varje avelsförening? Att ta ut dubbel avgift om man inte är medlem är väll inte orimligt?
Premieringar har som ovan nämnt, inte dubbla avgifter…
Utställningar kan ju skilja sig jättemycket beroende på vem som organiserar den…
Förgätmigejhar fått sitt prestationsbevis och det är jag stolt över!
Mitt mål i aveln har alltid varit snygg och snabb!
#52 Dubbel avgift kan faktiskt vara svårt för somliga…….Att ha häst kostar på vissa håll jättemycket. Alla är inte som du och jag som har maten till hästarna billigt och inte betalar för stallplats!
När jag fortfarande körde shettis hade vi mest lånehästar och dem premierade vi alltid då ägaren/uppfödaren ville det.
Numera äger vi så gott som alla hästar själva (mest russ i ålden 0-4) och de som har åldern inne, har vi inte premierat, och det är i första hand för att premieringstillfällena ALLTID krockar med närliggande travtävlingar. Det gjorde det inte förr, iallafall inte i samma utsträckning.
Vill man att rasen ska utvecklas, värderas och komma till användning inom mer än ett område tror jag att ett samarbete mellan de olika förbunden och föreningarna behövs. Inte minst för informations skull. För en travintresserad är det inte så självklart varför man ska premiera sin 3 åring som det är för er som redan är insatta inom aveln…