Skura stallet
Eftersom jag står mitt i stalltvätten, undrar jag hur ni andra gör?
Hur flitiga är ni med sådant? Är det bara jag som vissa år hoppar över, även om djurskyddslagen säger att man skall.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Alla år och i år blir det två gånger en på våren och en nästa vecka, för hästarna har varit inne mycket i sommar och innan jag läger in nytt strö vill jag ha rent stall.

högtryckstvät en gång om året.

Vår och höst….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

hästarna stpr i en lada.. :P så de är vel nått medel bara en gång om året.. eller typ.. vart annat år.. men de är inte så simpelt för oss.. :P
Varje år med högtryckstvätt och virkon.

I år har det redan blivit två gånger med högtryckstvätt + virkon trots att stallet inte blivit använt mer än ganska precis 9 månader sedan det blev färdigt! Den falska kvarkan gjorde att vi fick ta en omgång till! Snacka om rent…!

Vi skrubbar och målar om varje år när hästarna har gått ut på bete, så dom kommer in i stallet när det är fräscht :)
//Mickan

Varje höst innan uppstallning med högtryck sedan till jul för hand men mitt stall är inte stort Men jag lider av städ noja så jag tvättar även täckena ofta och vojlokar
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Tvättat och nymålat nu i sommar!
Sen har jag faktiskt haft besök av hästinventeringen som ville räkna mina hästar och se hur jag skötte dem. De frågade om allt, hur ofta avmaskar du, vilken veterinär anlitar du, vaccination m.m. Det var flera A4 papper med frågor, både om stallet, skötsel, foder och motion. Men de frågade inte om jag tvättade stallet. Jag kan säga att jag inte fick någon anmärkning utan de var nöjda med allt.
Har ju hästarna inackoderade och stallchefen högtryckstvättar hela stallet samt desinficerar i augusti varje år innan alla hästarna kommer tillbaka från betet. Dessutom målar han om stallet, lite i taget, varje år - och i år fick mina russflickor ett nymålat grönt stall att bo i! Jag fick välja nyans själv - vilket uppskattades - plus att jag förstås hjälpte till att måla. :)

Ja, när man inte ens har ett stall då? Fast utebox kanske räknas som det.
Jag har bara tagit ut all gammal ströbädd och lagt in ny torv i botten, sen blir det halm på det. Boxarna är ganska nya (2 vintersäsonger) så det kanske blir nödvändigt med högtrycktvätt nästa vår. Det är inget betonggolv heller utan en tjock grusbädd under allt strö, så urinen rinner ner igenom.

#13 söt vovve 

gu va alla har de snygt ;P ni skulle bli rädda om ni såg hur vi har de.. haha
Nu är det virkonat, skurat och fint. Undrar om jag skall vara så flitig att jag målar om också till helgen som kommer?
Men då finns det väl risk att kusarna inte känner igen sig i höst när de kommer tillbaka in.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Skurar varje sommar och i år blev det ommålat i vitt och grönt , det blir sommarhage året runt.