Veckans hingst - Tyfon 617
Detta är en snabbtravande hingst från Rungegårds Stuteri som godkändes för avel 2007.

Foto & Copyright: Linnea Falk
**Fakta:
**f. 1998, gulbrun, 127 cm prem G1-2012
e. Oidipus 489 u. Nycka 3693 ue. Sifon 437
Uppfödare: Rungegårds Stuteri, Tingsryd
Fadern Oidupus är B prem. och är högt bedömd på utställningar och farfar är Elithingsten Effekt 347. Fadern Oidipus startade ett fåtal gånger och slutade på tiden 2.32
Härstamning har funnits hos uppfödarna i många generationer, den så kallad Fjällan familjen där det första stamboksförda stoet var Kristina 93.
Meriter:Tyfon har ett travrekord på 1.55,5 ak. Han segrade i Lilla Agria finalen och Linsons långlopp 2006. Han har totalt gjort 56 starter 9-8-5 med totalsumman 12.850kr. Tyfon godkändes för avel 2007 med poängen 9-8-7-8-8=40p med kritiken: "Maskulin, mycket bra rastyp. Rastypiskt huvud, ngt grov hals, utm. överlinje. Rättställd fram, hjulig bak. Framåtgripande skritt. Lätt vägvinnande trav."

Copyright: Linnea Falk
Övrigt:
Tyfon är en mycket trevlig ponny med bra psyke, han är lätt att handskas med både på gången och i sulkyn. Under 2008 ska han även testas i monté.
**
Ägare:
**Rungegårds Stuteri
**Betäckningsstation:
**Lojsta Hed 2010
Texten baseras på fakta från betäckningsstationen 2007
Relaterade länkar
- SvRAF:s hingstlista
Av: Croneld
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Croneld'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Croneld', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-03-16
Han är verkligen vacker <3

Var ligger Härryda?

#2 utanför Göteborg vid Landvetter Flygplats ungifär

Vilken färg är han registrerad som och från vilken sida kommer detta anlag? Möderne eller faderne? Intresant då jag ju har halvbror (e.oidipus) Silverboy 552 hemma!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#4 Han är gulbrun och har det från sin mamma som i sin tur har det från sin far. Silverboy blir det inga gulbruna hästar efter, om inte mamman bär på anlaget förstås.

Men är inte Gulbrun ett ressistent anlag? Dvs att båda föräldrarna måste bära anlaget? Typ som skäck eller fux?
Jag är inte så bra på sånt där…!
# 6 Nej, tvärtom! Gulanlaget är dominant. Enkel uppsättning blir isabell, gulbrus osv. Dubbel uppsättning blir gulvit, "albino".
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jaha! Tack!!

# 7 har jag en fråga: Vad tror du det blir för färg på fölet när fadern är gulbrun(e ymp) och modern är mörkbrun/svart (e.inter)?
Det kan egentligen bli det mesta, lite beroende på vad som finns bakom. Brun, gulbrun, fux, isabell, svart eller gulsvart.

vad är "gulsvart" för färg?
# 13 Otroligt fin hingst!

vad kul att ni tycker att han e fin
lägger ut en till bild in action som jag gillar väldigt mkt hoppas det e ok Theresse
#15 Inga problem=)
#13 bra bild!

Bra jobbat och lycka till under årets tävlingssäsong.
Grattis! Vad kul för er, nu är det bara att gasa vidre!

Enligt Rekordlista för gdk russhingstar (Ponnyronder nr 2 2007finns inte Oidipus 489 rekord med?

En liten fråga bara: Står Tyfon till tjänst i aveln i år eller skall han bara tävla. Med tanke på att han har vilande betäckningslicens.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#23 beror lite på om det finns nåt intresse för honom
Puttar upp årets Lojsta Hed hingst!
Tyfon har fina rekordet 1.51

Kul att det äntligen blir en hingst på Lojsta med fina travmeriter. Sedan är ju onekligen färjen ett extra pluss oxå. Däremot kan det kännas att det är lite vågat med en så oprövad hingst. Han har ju faktiskt inte fått några avkommor ännu…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

På www.hastfynd.se kan man just nu handla Tyfons yngre halvsystrar Gräddnos (-08 e Knyttes Sparris) eller Creme Fraiche (fux -09 e Ymp). Gräddnos har dubbelt gulanlag och är alltså blåögd gräddvit.
Jag skulle tro att det gulbruna stoet tv är Tyfons mamma Nycka 3693.
Kul med Tyfon på Lojsta! Första gången det går en gulbrun hingst där. Han är en av mina favoriter.
#28 Sedär! där är min lilla tjej i mitten!
Någon som vet något om Tyfons avkommor? Eller kanske äger en själv rentav och vill delge litegrann vad hästarna har för sig och hur det går för dom?
#31: Jag har två Tyfon-avkommor här hemma, f-12 på Lojsta. De gör inte så mycket just nu men förhoppningsvis går det framåt med inkörningen av Melwin (u. Töa) medan Milton (u. Majvi) behöver mogna lite till innan det går att börja arbeta ordentligt. Det är två mycket trevliga, sociala herrar som kom hit istort sett ohanterad i början på sommaren, så det går ganska fort framåt ändå!
På bilden Mr Melwin
Oj såg på russ avelsföreningens sida att Tyfon dog i somras. Vet någon vad som hände honom?
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri
Oj. Så tråkigt. Det skulle jag med vilja veta.

Jag har också en avkomma efter Tyfon u Brinna, En stor 3årig , men lite försiktig kille.
Så tråkigt med Tyfon!