Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avel
Läst 915 ggr
PernillaJ
3

Stambokförda ston 2014

Nu har årets riksstamboksnummer börjat läggas in i Blå Basen. Ni som betalat stambokföringsavgift och är nyfikna kan kolla där.

Stona nummersätts i den ordning som inbetalningarna bokförs. Jag brukar börja skicka ut stambokföringsbevisen i början av oktober, så de kommer i stoägarnas brevlådor om några veckor.

2013 stambokfördes ston med nr 5417 - 5522. Årets ston börjar alltså med 5523. Jag har fått meddelande om 68 st inbetalningar som gjorts till SvRAFs pg hittills, till och med den 4/9.

Antingen tittar du på registreringsuppgifterna för den hästen du är intresserad av. Alternativt kan du använda funktionen i Blå Basen som heter "Sök häst via stamboksnummer" (länk).

Om du väljer

• Sök via Ett intervall
  • Numerisk sortering
  • Gotlandsruss ston riksstambok

kan du se hur långt årets stambokföring fortskridit. Skriv i så fall 5523 i rutan för Lägsta stamboksnummer, och t ex 5700 i rutan för Högsta stamboksnummer, så kommer det upp en prydlig lista.

PernillaJ
3

Har du visat stamboksgillt sto på sommarpremiering i år men missat att betala in stambokföringsavgiften? Lugn, du hinner 🙂

"Hästägare som väljer att stambokföra sitt sto ska inom fyra veckor efter visningsdagen betala in stambokföringsavgiften 400 kronor till Svenska Russavelsföreningens plusgirokonto 69 34 81-4. Ange vilket sto betalningen avser samt ägares namn; gärna också var stoet visades."

Se information om stambokföring i bifogad pdf-fil.

PernillaJ
2

Här kommer lista (pdf-fil) över de riksstambokförda stona hittills i år.

Hittills i år har det visats 102 stamboksgilla gotlandsruss-ston på sommarpremiering, 87 treåringar och 15 fyra år eller äldre. Det återstår fortfarande några premieringstillfällen.

Av de 87 treåriga stona som hittills visats har 38 fått diplom (44%). Förteckning över årets diplomston finns på SvRAFs hemsida, www.gotlandsruss.se. Om du har ett av årets diplomston, glöm inte att skicka in bild på henne till medlemstidningen Gotlandsrusset (gotlandsrusset@gmail.com). I nummer 5 presenteras alla årets diplomston, ELIT- och Super-ELIT ston. Manusstopp 10 november.

PernillaJ
2

Stambokföringsbevisen 5523 - 5610 är postade till stoägarna, med undantag för tre ston (5604, 5606, 5607) som visades årets sista premieringshelg och där jag inte fått in protokollen från arrangören ännu.

lil-sis
0

Åh jag hoppas min brevlåda är tät, kommer hem först idag!