Hingst vs valack ångest
Jag går nu i veckorna som kommer och måste ta beslutet om jag ska kastrera min 1-åriga hingst Trymod. Det jobbiga är inte själva ingreppet i sig som veterinären gör. Det jobbiga är att jag vill ha honom som hingst och prova att matcha mot Grevagården och vara en av dem som står där med sin unghingst och hoppas på ett godkännande. Problemet är att jag kan inte ha honom hemma som hingst i vinter och hittar ingen i mitt när område som kan (och vill) hysa en hingst. Jag har hitills fått ha honom hos min svärmor inte långt ifrån som har en lika gammal hingst. Men han ska nu kastreras och Trymod kan inte vara kvar längre (tyvärr har han rymt ett par gånger och det är en del ston där). Så de vill inte ha någon hingst där. Har fått ett alternativ att få ha honom hos en som bor många mil bort i vinter på tillväxt (med kostnader för inhysning då) men jag kommer inte kunna hälsa på honom alls knappt, möjligt någon enstaka gång och kommer inte kunna börja hans inkörning. Vilket också känns jobbigt. Trymod ska nu i oktober visas på rådgivande bedömning. Som föl fick han goda vitsord från Morgan om framtiden. Tre dagar efter kommer veterinären och kastrerar hans kompis och jag måste bestämma mig till dess. Om nu de säger att han inte är något att spara på så kommer beslutet att kännas lättare men(!) säger de att han är ett hingstämne och bör sparas så kommer jag få sådan ångest om jag måste kastrera honom för att jag inte kan hitta någonstans att ha honom hemma. Att jag kommer beröva russaveln en eventuell avelshingst.. Vi har precis fått vårat vindskydd till stona klart som de kan bo i vinter. Har inget stall (bara en missbildad gammal ladgård) och ett till vindskydd för hingst står inte på sambons lista.. Många runt mig säger att jag ska kastrera och en annan russvän tycker jag ska spara.
Men hur ska man göra när man inte är gjord av pengar utan fattig student och inte har alla möjligheter? Någon sa att jag kommer få en fin valack. Men det känns mer som att bara för att han blir valack så kommer han inte bli lika fin som hingst utan bara en vanlig valack (jag vet, hemskt tanke men den sitter ändå där). Jag inser ju att livet kommer bli mycket enklare med en valack, jag slipper klippa och pussla och kan ha alla tillsammans. Men ändå så går mina känslor så emot att kastrera 😭 Finns det någon som kan ha upplevt liknande eller kan ha något litet råd?
Ni får förlåta kära russvänner för detta långa inlägg men jag var tvungen att lätta mitt hjärta och mår så dåligt av det..
Carpe diem!
Vart bor du? Jag själv har haft sånna känslor för en hingst, men jag väljer att låta han gå som hingst. För tänk OM någon dag så blir han godkänd, om jag hade kastrerat i det läget så hade jag aldrig kunnat förlåta mig själv! Men sen å andra sidan så har vi inga problem att ha hingstar här…. Hoppas du hittar någon lösning som gör att du kan behålla honom som hingst! :) Aveln behöver fler hingstar! Framförallt meriterade hingstar…..
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

förstår också hur du tänker….. och han ÄR fin din lilla hingst….det är ju synd att kastrera…
Men..
Väg också in… (sånt JAG kan tycka är viktigt…) tex om du har ett eget sto att betäcka honom med? Eller är det inte möjligt att betäcka med dom du har? Isåfall lägger du ner allt arbete och besvär för NÅGON annan -som du inte vet finns ännu…
För min egen del hade jag från början bestämt att hingsten jag skulle ta fram, skulle användas till mitt eget sto, när det inte finns möjlighet att betäcka mer (han gick med sto och föl hela tiden..) så skulle han få bli valack om det inte gick att sälja som hingst… (tyvärr kastrerade jag sedan när jag hade för fullt… och bara en knapp vecka senare dog en av mina hästar… vilket då hade möjliggjort ett år till med honom som hingst, och att jag kunnat ha honom även till mitt andra sto, innan jag hade kastrerat.. men man kan inte se in i framtiden…)
Det finns ganska många godkända mycket fina hingstar inom russaveln.. något man inte är bortskämd med inom andra raser, så av erfarenhet vet jag att tillströmningen av ston inte är gigantisk på ALLA,,,, det är väll ca 400-500 ston som betäcks varje år (sjunker om jag inte minns fel…) fördelat på runt 100 talet godkända hingstar… därav var det viktigt för MEJ att ha målet med mina egna ston…
Lycka till med ditt beslut!

#1 Jag bor i södra småland, nedanför Älmhult vid gränsen :)
Jag har alltid haft ston och detta är min första egna hingst. Det har inte ens funnits någon valack i min familj (som har hållit på med avel). Så hela situationen är helt ny för mig.
#2 Jo, skulle han bli godkänd så kan jag betäcka honom med mitt sto. De är inte på något håll släkt. Men det är som du skriver att betäckningarna minskar. Kanske är det bättre att köra den linjen att stödja aveln på det hållet. Och höja de hingstar som redan finns, där vi vet vissa knappt används. För visst, det är inget som säger säkert att Trymod skulle bli godkänd, jag har ju sett att det är mycket som ska stämma. Och hingstar som jag har tyckt varit fina som inte har gått igenom. Men kasterar jag kommer jag aldrig få veta vad som kan ha blivit. Är orolig att jag kommer gå runt och undra hela tiden.
Om jag kastrerar så kommer han ju inte bli bannlyst att göra saker som jag vill göra bara för att han är valack. Som exempel tre-årstest, KBI, tävla körning (som jag även har en dröm och intresse för). Det enda han egentligen blir bannlyst för är aveln.
Jag försöker intalar mig själv att detta inte är min enda chans att visa fram hingst. Att det kan komma andra tillfällen i framtiden. Och kanske är mina egna förutsättningar att hålla hingst bättre då. Trots det vill hjärnan inte lyssna :P
Carpe diem!

men om du har ett eget sto, så kanske jag ändå hade försökt stå ut något år till… det sista året tycker jag går fort, för då är det mycket som ska göras…
Du kan ju kastrera när du fått ditt sto dräktigt, så du iaf fått ta fram EN EGEN hingst och känslan när den lille kommer är oslagbar..!
Jag hade min hingst med mitt dräktiga sto, så sålänge man har en valack eller annan hingst eller ett dräktigt sto (som det FUNKAR med) så kan det ju funka…. Annonsera lite, kanske finns någon annan i samma sits?