Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 980 ggr
Jalaxa
0

Hjälp!Min häst hostar och svettas!

Hjälp! Mitt gotlandsruss har hostat hela dagen och nu vid 18.20 när jag tog hem hästarna från hagarna så svettades han också. Jag vet inte vad det kan bero på och jag behöver så mycket råd jag kan få. Tänkte ringa veterinären om jag inte får reda på vad det är. 

Jätte tacksam för svar!

HjärtaJalax & ZeroHjärta

Stallmima
0

Ring nu och fråga veterinären, har han feber?

Marr
0

Har du tempat  honom? Skulle allt ringa veterinären om han nu svettas utan aktivitet. Hosta på det låter inge bra. Kolla tempen, är den förhöjd (mer än 38C) så ring vetten nu. Önskar inget allvarligt drabbat honom. Lycka till!🌺

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Marr
0

Hoppas att det bara är en liten förkylning…det drabbar hästar ofta vid denna tid, fast gillar inte att han svettas…Hoppas tempen är högst 38,5 typ…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Tessan08
1

Tempen hos hästar ligger ca 1grad högre än hos människor, 38 är en ganska normal temp. Vårt russ ligger mellan 37,8-38,2 när han är frisk. Tempa din friska häst under ca 1 v så vet du vilken temp den har, bra att veta den dagen den blir sjuk. Hoppas ditt russin kryar på sig!

VeronicaP
0

Den har inte foderstrupsförstoppning , då hostar de kan svettas , de kan även komma slem ur näsa

ponnylisa
0

jag skulle ha ringt veterinären om jag vore du. att han hostas och svettas kan vara för att han är förkyld eller har feber :) det är sällan allvarligt, men man ska ändå kontakta veterinärn