Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 2665 ggr
karisma
0

God Morgon !2/9

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morgon i alla stugor kolsvart ute kan inte säga hur vädret blir här idag, men det känns fuktigt och är det så få se. Det är lite svårt att sova med fyra väckarklockor i sovrummet vaknar bara de gnyr. Men idag ska jag försöka återställ hemmet i brukbart skick och bara gå runt å njuta av livet här i skogen ladda batterierna för det behövs. Den enda jag vet som är depp idag är Axel inga kullor kvar men så kan det gå Njut av livet där ute och ha det gott

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

Gomorron! Vilka söta bebisar du har som väckarklockor Malin?!

Här är vädret som det varit senast veckan, regntung himmel och blött på marken. Ungarna uppe och ska iväg till diverse aktiviteter.

Vi hörs!

StuteriSolo
0

Godmorgon i stugorna! Här kommer solen fram genom molnen, vart tog regnet vägen? Men jag är inte ledsen… Vi var på ridlketionigår, och hästanra var ritkgit dukitga, de var inte så fulla av överloppsenergi som förra veckan. Idag ska jag jobba hela dagen, och då blir det seeen middag, för jag har tänkt att vi ska hinna ut med treåringen och ågot sällskap innan det blir mörkt.

karisma
0

#1 tidigare kull den nya är bara 5 dygn men de är för goa

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Anna-Uppsala
0

Godmorgon! I dag ska jag in till stora huvudstaden och mingla på ett förlagsparty! inte alltför ofta man får åka på sådant, inte. :)
Tyvärr lade bilens vindrutetorkare av i går, så jag måste åka tåg in till Sthlm - blääk! Men vad gör man inte för lite gratis mat och babbel med diverse bekanta?! *sss*

ryttarn
0

Godmorgon!

Är i Gällivare några dagar och här regnar det….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tittut
0

# 4 Mingelparty, inte illa. Det betyder med andra ord, att jag får mingla själv idag, för tåget lär väl knappast stanna här.

Jag får återgå till mina sifferrader och tänka på att det hade varit trevligt om Anna kom och hämtade sina papper.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

StuteriQveiar
0

Jag måste bara berätta om gårdagens russäventyr…

Jag var ju som sagt till Ludvika i förrgår och hämtade en liten söt russfröken vid namn Torpets Amorosa. För att hon skulle få bekanta sig med ett par av stona hon skulle gå ut med i hagen, hade jag ställt in dem i stallet bredvid henne. Igår morse skulle jag skjutsa ungarna till skola och dagmamma, och då gav jag de små liven mat innan jag for. Jag ville ta ut dem när jag inte var stressad iväg någonstans.

Nåväl. Jag kommer hem vid gott mod. Jag har min mor med i bilen för jag hade varit förbi dem och tagit en slurk kaffe innan. Vi går ned mot stallet, och eftersom att jag har svaipdörrar (halvdörrar kanske det heter på svenska…), så var de övre dörrarna öppna. Utanför stallet ligger sopkvasten och plastgrepen ned. De stod när jag åkte…

Tittar in i stallet…Täckena ligger på golvet ihop med ytterligare en grep. Vad har hänt här? undrar både mamma och jag. Fylld av onda aningar går jag in och tittar misstänksamt mot Floxas box. Hon var nämligen ut ur sin box 2 ggr under måndags eftermiddagen då jag höll på att förbereda en box åt Amorosa. Jag vet att hon lyckats öppna boxlåset själv, för 2:a gången jag stängde om henne var boxlåset fuktigt av hennes saliv.

Den var tom, likaså Bläckus box! Båa dörrarna var tillstängda. Bläcku kan knappast ha hoppat över sin boxdörr, för hon börjar redan bli trött och tjock av dräktighet. Den enda som finns kvar är Amorosa…

Antagligen har det gått till så här: Floxa har öppnat dörren till sig själv, gått runt lite i gången och ställt till allmän oreda, Tagit tag i Bläckus boxlås där det satt ett balsnöre, och öppnat även den. Sedan har de fortsatt att dra ner täcken, och råkat knuffa till dörrarna så de gått igen, provsmakat på naren som håller nedre svaipen stängd, fått upp den och begett sig ner till hagarna. Där hittade jag dem på åkern, betandes i lugn och ro.

Äkta skogsbaggar! (Nämnas bör att Floxas mamma Pella 3201 var den fölunge som förlorade sin mamma väldigt ung och som man inte hittade förrän två månader senare. Hon hade livnärt sig på det som fanns i en radie av två hundra meter från sin döda mamma). Har hon månde ärvt sin mors intelligens?…

MagganS-B
0

God morgon!

Ja du Anna, har dom väl lärt sig att öppna dörrar så fortsätter dom, likaså grindar…..Vi lånade en korsning Ben Hur/nordis en gång, han öppnade grinden för dom andra, men stod själv kvar i hagen…..ögontjänare! Det är inte bara russen som kan sånt…..

Solen lyser i dag också, men det blir säkert nån regnskur ändå, det har det varit alla dom andra dagarna…….fast champinjonerna mår bra :)

Jarhultdenyngre
0

Godmorgon. Vakande idag till ett plask blött torestorp. men vad gör det det blir studier för min del hela dagen. och ett studie besök med en föreläsning om ranch drift.. spännande spännande.. ha det gott

Odena
0

God förmiddag :) Här är det fint väder!! men tyvärr har man blivit sjuk ( Förkyld och huvudvärk) Men ingen sjukdom stoppar mig från att träna hästarna så igår var jag ute och tränade Sipp och hon slår sig på knäna och lite längre ned på benet när hon fick ny balans så det var på med skydd och tro det eller ej så gick hon ny träningsrekord tid :) Nu vill jag bara att hon vill springa lika fort på banan :) Hare bra :D

Asagard
0

God förmiddag. Här är lugna gatan idag. Har bara läst matte på förmiddagen och varit ute och fodrat hästarna.

Det blåser riktigt ordentligt här idag. Eller hur det är just nu, det vet jag inte, men när jag var ute hos hästarna var det riktigt blåsigt. Trist, för i övrigt skiner solen idag.

Asagard
0

#7 I stallet där jag jobbade som tonåring fanns det ett halvblod som också öppnade dörrar. Det spelade ingen roll hur ägarna försökte förhindra det, varje morgon när jag kom till stallet så stod han i sin box, dörren var stängd men hela stallet var en total katastrof. Fiffig häst inte sant. :-D Till slut gav ägarna upp och började knyta grimskaft för dörren och då äntligen höll han sig i boxen. Att knyta upp en dubbelknut var inte det lättaste för grabben. :-)

Det var 30 hästar uppstallade i det stallet och jag kan säga att det var inte populärt att ha en lösspringande häst i stallet på nätterna! Skrattande

[Croneld]
0

God dag! Min dag började för länge sedan och är i full gång. Längtar hem, till allt som ska fixas och donas med, ibland hamnar jag efter…

PernillaJ
0

Tips för alla med Houdini-hästar som öppnar boxdörrar med gångjärn (ej skjutdörrar): sätt en "kick over bolt" längst ned på boxdörren, som komplement till det vanliga boxlåset. Endast en häst med girafflång hals kan möjligen nå den inifrån boxen; själv öppnar man den smidigt med foten. Dessutom är det en säkerhetsdetalj, som förhindrar att boxdörren fjädrar upp i nederkant och ett ben kommer i kläm om en häst rullar sig mot dörren.

Mycket vanligt i brittiska stall, vet inte om den finns att köpa i Sverige (men är ju inte svår att kopiera för händig person) men här är en hemsida där man kan beställa… Kostar £7 styck = ca 95 kr, plus frakt.

StuteriQveiar
0

Jo, vi diskuterade sådan direkt efter att det hänt faktiskt. Det är bara upp till bevis nu…Skrattande

Russtoka
0

Det var på ett mycket tidigt stadium jag konstaterade att det är RUSS man försöker hålla instängda. Själv har jag säkerhetskedja på grinden, glömmer man den dröjer det inte länge förraän de pillat sig ut…

En gång lyckades min Qveiars Leil Gaist rymma, och sprang iväg med bestämda steg genom skogen till en gård en kilometer längre bort där en gammal russvalack går - förbi grannens arab- och welshston… Jag tror han är rasist… Fundersam

StuteriQveiar
0

Han är bara ordentligt uppfostrad…Oskyldig =)