Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 5657 ggr
[Croneld]
0

Ny tråd skapad..

Entill:  #25. När hästen har pullburk, går den och trycker halsen mot den, det leder till att hälsmuskeln på undersidan av halsen blir kraftigare, samma effekt har en högt spänd uppkäk. Man kan faktiskt även få den effekten av annat. T.ex. vår Trojka har under några veckor i sommar gått i en hage med hög stenmur. För att kunna se över den har han ofta stått och vilat huvdet på muren. På ganska kort tid utvecklade han en ful underhals, som var jobbig att arbeta bort, men nu ser han normal ut igen, och tävlar igen (fälttävlan)

Smurfina:     #29 Vad anser du är det optimala att använda ett russ till? Vad har du dina egna till? Tappar tråden här det är jag medveten om, men jag har sett många av dina inlägg och av någon anledning så är dina kommentarer om användning till trav ganska negativa och fördomsfulla. Många gånger verkar du tro att trav är något slarvigt slit och släng. Jag ser det som väldigt positivt att russet kan användas inom så många hästsporter och att russet behåller och ökar sin status i dessa olika genrer och att använda dem till en sak utesluter definitivt inte det andra! Jag kanske har missuppfattat dina inlägg och då ber jag om ursäkt och har jag inte gjort det så tycker jag verkligen att var och en har rätt att använda sitt russ till det som intresserar dem mest. Själv är jag väldigt intresserad av dressyr, men gillar det mesta och tycker att man kan lära sig bra saker mellan de olika sporterna. Och väldigt imponerad är jag av russet i trav eftersom det vanligaste är att ponnier är linjetravare och att det verkligen är en konst att balansera dem så att de får plats med sitt travsteg utan att det blir alltför stora belastningsskador på resten av kroppen!

Maggan S-B:  #30 Du pratar om ponnier som är linjetravare, men de flesta russ är INTE linjetravare, utan har ett naturligt bra baksteg och får plats!    #29 Agge, om man använder pullarburk kanske 10 gånger per år och bara i tävling, så tror jag faktiskt inte att det kan bli nån underhals…..Såg ingen på Jinnic den sommaren vi hade honom! Dessutom låter det hemskt när det tjuter i halsen på dom…..Däremot tror jag att "fel körstil" + hög uppkäk kan framkalla underhals, se på Munter, när han blev gammal tappade han sin underhals, den blev helt vanlig och satt på rätt ställe, alltså felmusklad innan!

Entill:   Ja, det är nog en missuppfattning att jag är negativ till ponnytrav. Har sysslat med ponnytrav sedan 1950-talet. Har varit med och startat Eskilstuna Ponnytravsällskap, och även varit ordf. i EPS. Jag är dessutom sedan snart 20 år funktionär på Sundbyholm, så jag har en viss erfarenhet av trav. Våra egna ponnyer används delvis även till ponnytrav, även om det oftast inte varit deras huvudsakliga uppgifter. Våra russ och shettisar används även till avel, körtävlan, hoppning, dressyr och fälttävlan. Jag tycker också att ponnytravet är oerhört viktigt för russaveln. Det är därför jag ibland kritiserar ponnytravet. När man hållit på så här länge kan man se förändringar både positiva och negativa. Jag har lockat in många ungdomar på ponnytravet, men också visat dem att det finns annan form av körning.  Man måste vara medveten om att alla russ, oavsett stam, inte trivs på travbanan. Om de då fått en gedigen grundutbildning, är det lättare för dem att få en användning inom något annat område. En god grundutbildning är ingen nackdel för en travare. Vad jag är mest kritisk mot är att många av dagens ponnytravungdomar har en lite tråkig attityd. De tycks tro att alla problem kan lösas med tekniska hjälpmedel. Selkammaren blir större och större. Om jag frågar en ung ponnytravkusk idag om hon eller han vet hur man sätter igång ponnyn, får jag till svar att man daskar till ponnyn med tömmen och smackar… hur gör du när du svänger då? - Då drar jag i ena tömmen. Och om du ska stanna? - Då drar jag i båda tömmarna. Detta kallar inte jag för att köra häst. Hela problematiken ligger i att utbildningen tycks vara bristfällig. OK att man inte kan allt från början, men vilken vidareutbildning finns? När man fått sin licens är det meningen att man ska klara sig själv.

Som du ser finns det en hel del som kan förbättras inom ponnytravet och om ingen pekar på det, lär det inte bli någon förändring till det bättre. Det är alltså inte min mening att "slå någon i skallen", men kan jag få någon att "tänka till" lite är jag nöjd. Ponnytrav, liksom allt annat man kan göra med sin häst är och skall vara ROLIGT.

StuteriSolo
0

Hejja Agge!

amandahandersson
0

Håller med om att det finns ponnykuskar som bokstavligen SLÄNGER på hästarna en massa saker! Jag har sett ett 10-tal skräckexempel, både "här uppe i skogen" och betydligt längre ner.

Jag har en galoppig shettis (16 starter i år - 6 diskade + att han tagit galopper då han minst ska göra det!), men han går bara mec check. Ska dock se om det finns någonting att göra åt hans så onödiga galopper.

Sen har jag ett erkänt problemruss, som travar dåligt i kurvor,  inte tar i, osv. Men ändå så har han beteydligt mindre utrustning än så många andra russ här i Boden, som inte på långa vägar strular lika mycket. Zolle har "bara" strykkappor och raymondcheck + att jag ska se hur jag ska balansera med boots nu.

MagganS-B
0

Bra Agge! Vi som känner dig vet ju allt det här…..

Det värsta man kan se är när en häst galopperar i ett lopp och kusken kastar sig bakåt och sliter som en galning i tömmarna…..det är inte heller att KÖRA häst!

entill
0

#2. Du vet, man kan balansera hästen genom att köra den i balans. Att aldrig låta hästen "springa" utan se till att den travar hela tiden, d.v.s. du skall känna takten hela tiden. Detta gör du genom kontakten med hästens mun. Du kan då hjälpa hästen att hitta och behålla takten även när det går fort. Detta kräver en mjuk och följsam hand.

Det är naturligtvis svårt att förklara med några korta meningar. Vad jag kan förstå finns det körträningar även uppe i norr , eller hur Bisse? Förmodar att inte ponnytravungdomarna kommer dit så ofta.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriQveiar
0

Nej. Det läggs på något vis in för lite presitionskörning för barnen under en kurs, när de borde få öva mer på sådant! Att kunna manövrera med små hjälper, sakta ner försiktigt och planera körningen på ett annat sätt, ger en bättre kunskap att kunna hantera sin häst i lopp. Det finns massvis med duktiga kuskar, men det finns nästan lika många orutinerade som inte fått lära sig grunderna ordentligt. Att vara mjuk i handen ger en häst som blir mjuk i munnen…

Reko
0

Jag har ingen erfarenhet av ponnytrav men jag har en massa fördomar. Just att man har tekniska lösningar på problemen är en av de största. Kan någon redogöra för nyttan av pullburk, check och slagrem?

VeronicaP
0

Vi har pullburk på ena shettisen här hemma och det enda  jag kan säga att hela hästen mår bättre sen hon fick den , travar bra och satt nya rekord utan att låta som en häst som fått astma anfall.

Sen är det så att vissa hästar är svåra att få ner från galopp hur välridna de än är eller körda , vi rider alltid våra *travare* med och alla är inkörda av vuxna och myckte tömkörda och fått lära sig lyssna på rösten, men vi har en ponny som även jag kunde *skälla* på dottern just för att jag tyckte jag att hon tog henne för hårt i munnen när hon skulle ha stopp på henne då jag visste hur hón var när jag kört in henne hemma och kört henne i skogen, det enda jag kunde göra var att sätta mig själv i slukyn och köra henne på banan och med andra hästar , kan tala om att det blev en helt annan häst än den som gick hemma ,när hennes tävlingsinstinkt kom så blev hon stark och klart mycket *hårdare* och då kan jag förstå att dottern fick ta hårdare i henne och sen dess har jag aldrig sagt något till dottern om denna hästen, tror inte man ska säga för mycket innan man suttit och kört hästen på banan mot andra hästar för som sagt den snälla hästen kan bli en helt annan på tävlingsbanan.

VeronicaP
0

#6 *Slagrem* är en skitbra sak , den förhindrar att kusken blir sparkad om nu hästen skulle slå , det är en ren säkerhets sak för kusk, en häst kan slå utan för den delen vara elak, de kan slå av glädje , att de är pigga osv , ryttare använder ju säkerhetsväst fall de skulle ramla av pga av om hästen skulle göra lite glädje skutt eller annat så kuskarna får väl ha lite säkerhet de med ;-)

Reko
0

Är slagrem ett krav vid start?

*7 Du får gärna beskriva skillnaden mellan med och utan pullburk. För mig ser det ut som att det hindrar hästen från att böja på nacken men en annan av mina fördomar är att travare sträcker nosen så långt fram som möjligt.

StuteriQveiar
0

#8 Jag menar inte att en häst/ponny inte kan ligga på om den är pigg och körs på bana eller körs fort! Jag kör/ har kört både stora travare och ponnyer, och jag vet att de är "taggade" på ett annat sätt då de hamnar i tävlingsmässiga miljöer, men en häst som är inkörd och körs med mjuk hand är ändå inte "hård" i munnen trots att den ligger på! En häst som är hård i munnen är en häst som svarar emot, eller inte reagarar alls på din hand, den så att säga är inte följsam i handen…"Man talar för döva öron" s a s.

Rätta mig om jag har fel?! En häst som inte fått den grund som jag förstår att du också ger dina hästar vid inkörning, och som du säkerligen förmedlat till din dotter, blir närapå oregerlig, eller försöker "springa ifrån" bettet då den körs. En sådan häst blir också svår för barn att köra…

entill
0

Ja, det handlar om att "prata" med hästen via handen. Förhållningar, eftergifter, havlhalter osv. Då kan man "takta in" hästen när den börjar tappa takten. Jag tror att många gör riktigt utan att veta vad de gör, det bara funkar för vissa. Det är naturbegåvningarna, eller de med lång erfrenhet. Andra behöver hjälp att hitta rätt. På de körkurser min dotter brukar ha på Sundbyholm, får deltagarna lära sig att känna hästen. Då kör de med "dubbelkommando" d.v.s. dubbel uppsättning tömmar. Instruktören har det ena paret och kusken det andra. Då kan kusken "känna" hur det skall vara. Brukar ge verkliga "Aha-upplevelser"

Pullburken kan vara nödvändig för vissa hästar, men långt ifrån alla som använder den behöver den. Det har blivit lite av "mode". Om en häst verkligen behöver pullburk för att inte kvävas, har den antagligen en exteriör defekt. För tjock huvudansättning, för smala ganascher eller liknande, eller kanske något fel i strupen.

www.vikingponnycenter.se

StuteriSolo
0

Angående pullburk så kan det vara så att hästen är väldigt het och vill med i vilken gångart som helst = kraftig förhållning, hästen viker ner huvudet och håller på att kväva sig. Men det känns ju som att det är en bra lösning för den ponnys om behöver det vid tävling, kanske inte ett alternativ för vardgskörning…

Och för alla som är intresserde här i norr finns det faktiskt möjlighet att lära sig KÖRA :) Jag är flyttbar!

Miii4
0

Att slänga på saker på hästen bara för att "alla andra" har det har tyvärr blivit ganska vanligt :/. Ofta ser man shettisbarn som har hela selkammaren på sin lilla ponny, som gått tre lopp!

Själv försöker jag att ha så lite som möjligt på mina travponnyer.
Nu på "äldre" dar (19 år gammal :O) har jag blivit mer intresserad av just grunderna, hur får man en lydig häst som svarar fint på bettet. Och det är skit intressant.

Ang. pullburk använder jag det på tävling på Ina, då hon är grymt het ibland. De dagar hon inte är det, så skippar vi den.
Filur har sin hela tiden, han slår näsan knut på halsen annars!

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med jämna mellanrum plockar vi av allt på våra hästar och kör på banan i heat mot varandra för att se vad dom inte längre behöver. I Måndags gjorde vi så, det resulterade i att Monljus nu bara har boots fram, då han slår på sig i låga farter, vanligt standard cheek och helstängt huvudlag.  Detta med balansering av travponnyer är en "never ending storry…."

Att bara hänga på pryl efter pryl och aldrig "rensa" är rent kontraproduktivt. Att dessutom, som jag tyvärr ofta sett, använda utrustning för att kompensera problem i rörelseapparaten är ju direkt korkat. Att försöka balansera en häst med diverse utrustning utan att först åtgärda låsningar, hältor, muskelstelhet osv är tyvär något som ponnytravet i allt för stor utsträckning "ärvt" från stortravet.

När vi började med ponnytrav för några år sedan hade jag mängder av fördommar mot "travfolk" (är fd hoppryttare själv), vissa har bekräftats emedan andra kommit på skam. Det är farligt att dra alla över en kam.

Såg ett "skrämmande" exempel för ett tag sedan. På ett kval var det en schettis som verkligen hade "hela" selkammaren på sig, tror man inte hästen skall kunna klara kvaltiden utan helstängt, springrem, rajmond, resgjord, pullburk och huvudstång skall man nog åka hem och träna sin häst på något annat sätt, tycker jag.

Utrustning kan vara nödvändlig och berättigad men man skall alltid veta varför man använder en viss utrustningsdetalj. Om man som jag är van att sitta på hästen kan det ibland vara väldigt frustrerande att inte kunna balansera hästen med säte och tygelpossitioner. Mun kontakten kan man, som agge så målande beskrivit som att prata med hästen, använda men som ryttare kan man använda så mycket mer. Vissa av dessa hjälper får man i stället kompensera med utrustningsdetaljer. Men, som sagts, det får inte bli en statisk process där man bara hänger på mer och mer….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

Mina har inte så mycket grejor på sig, däremor kan jag säga att jag provade ut en pullburk till Pigall igår. Han har problem vid sina galopper-ställer sig still och nästan kväver sig själv. Efter en sådan galopp måste han få i sig så mycket syre att han bara väser och väser. Nu ska vi prova en pullburk och hoppas att det blir bättre. Detta gäller förstås bara tävling - hemma går alla mina helt utan extrasaker.

amandahandersson
0

#4, jag kanske kör så med. Min galopponny har ändå fått 10 godkända lopp, varav 2 segrar, sen är han snabbast, segerrikast och vinstrikaste shettisen här uppe i år.

Men ibland beror inte ALLT på kusken, hur den kör och balanserar i tömmarna. I vissa fall är det faktiskt så att hästen behöver lite hjälp, för att den slår ihop, inte håller upp/ner huvudet, slänger åt sidorna osv.

Visst har MÅNGA onödig extrautrustning i överflöd, MEN i grund och botten är denna extrautrustning till för att hjälpa och alla har sin speciella funktion. Används detta på rätt sätt, i rätt mängd, där det ska användas så ger det en positiv effekt på hästen.

entill
0

Tro nu inte att det bara är inom travet denna "prylgalenskap" finns, det är minst lika illa på ridsidan, men hjälptyglar till förbannelse. Självklart ska man kunna använda olika utrustningsdetaljer som hjälpmedel, men aldrig som ersättning för god körning.

Det stämmer att man som ryttare har tillgång till fler hjälper,i form av skänklar och vikthjälper, men jag tycker inte att man behöver kompensera dessa med utrustningsdetaljer inom körningen. Man har tömmen ,piskan och rösten och med dessa hjälper kan man få hästen att göra samma saker utan att man behöver sitta på den.

Jag tycker att alla ponnytravintresserade (även de som redan kan allt) ska försöka få till stånd kurser och clinics i ämnet körning. Man behöver inte lämna ponnytravet för att man blir en duktigare kusk. Det är ingen ursäkt att man bor långt borta. Som sagt Bisse är flyttbar, och även Jajja. Det kanske finns fler instruktörer med den bakgrunden som dessa båda.

www.vikingponnycenter.se

amandahandersson
0

#17, körning i all ära - det är säkert jättenyttigt, men som aktiv ponnytravkusk och tränare med mål om fortsatt travkarriär skulle jag tyckt det var mer intressant om en kurs om extrautrustning. Vad extrautrustning är, hur det ska användas, och vad det ska användas till.
Genom en sån kurs skulle nog många förstått vad det egentligen har på sina hästar, och hur det påverkar hästen. Flera stycken skulle säkert plocka bort ett ex antal saker, då de förstått att hästen inte har nån användning av det.

ryttarn
0

#18 Grundläggande körning för en travponny är lika viktigt som dresyr för en hopphäst. Glömmer aldrig när en av våra landslagsryttare i hoppning deffilerade efter en vinst genom att rida sin hopphäst med galoppombyten i vartannat steg(hög grad av svårighet i dresyr)

På samma sätt borde ponnytravkuskar lära sig att köra sin ponny kontrollerat och med pressision för att på det viset kunna reglera och balansera sin ponny på ett bra sätt, och därmed bli mer vinstgivande….

#17 Jodå, prylhysterin är brutal innom ridningen, om än på ett lite annat sätt.

Vad gäller körning är detta en del av träningen av såväl kusk som ponny. Men man skall inte vara så naiv att man tror att bara man kan köra ordentligt behövs ingen hjälputrustning, rätt utrustning vid rätt tillfälle rätt använd hjälper ekipaget att fulfölja sin uppgift.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

JA ponnyryttare inom hoppningen är tex experter på att betsla upp sina hästar och ha en massa annat trams på dem.

Jag är också från början ryttare och jobbat som ridlärare i lite mer än 8 år , även jag har varit fördomsfull mot travet, och är fortfarande mot vissa saker, jag gillar tex inte alla som blistrar sina utan att eg har kollat upp vad som är orsaken till problemet eller att det sprutas hit och dit i alla leder.

#9 tycker att du har fått rätt bra svar om vad pullburken gör av andra.

#14 Bra skrivet vi har också ändrat på våra när det gäller skydd , någon har blivit av med boatsen och går helt utan , men däremot har vi satt huva på henne då det var där hennes största problem låg att hon blev så stressad av alla som för oljud under lopp.

Det är ju så att hästarna ändrar sig efter hand och då måste man ju koilla och inte köra i gamla invanda rutiner, våra går alltid utan skydd hemma tex , men kan behöva hjälp på bana.

pillidill
0

#7men varför inte ha säkerhetsväst inom travet. Och vissa har inte säkerhetsväst inom ridningen.

Reko
0

Jag är fortfarande nyfiken på alla attiraljer travet omger sig med, t ex vanligt standard cheek, springrem, rajmond, huvudstång och helstängt huvudlag. Någon som kan förklara för en novis vad de är bra för? (och vad är det för något?)

amandahandersson
0

#22, raymondcheck är en check som gör att hästen lägger sig i checken på ett annat sätt, och även tar ut framsteget. På mitt russ hade denna raymondcheck en enormt bra effekt!

För ett tag så slog han inte ihop fram och bakben längre, vilket ledde till att jag kunde ta bort bootsen fram! :) Men nu har han börjat slå ihop igen, då han vågar ta ut steget så hiiiiiiiimla mycket mer.

Här är Zolle med raymondcheck!

amandahandersson
0

#22, springrem används för att hålla ner hästens huvud. Jag hade springrem på en shettis vid namn Lucky Luke, som körde upp huvudet och tokgalopperade. Hm…

På Lucky hade den bitvis bra effekt, men hästen var inlärd att galoppera så det blev ingen travare av han. Men men, han var trevlig ändå ;) 

Här är iaf Lucky med springrem :)

amandahandersson
0

#22, vanlig check… Inte alls komplicerad, används för att hästar ska ta stöd av och få traven stabilare. Varierar från häst till häst på hurvida lång eller kort check man behöver. För kort check är dock inte bra!!!

Norrskenets Jupiter med vanlig check!

Reko
0

Tack så mycket amandah_! Springrem är en motsvarighet till martingal? Bilden på vanlig check ser jag inte. Både raymond och springrem som i ryttarns exempel låter lite mycket. Finns det hästar som måste fixeras både uppåt och neråt?

entill
0

För att börja med chechen så är den till för att hästen skall kunna ta stöd i den när den börjar bli trött. Förr i tiden hade alla vagnshästar stuptygel, det var föregångaren till upchechen. Den hjälpte hästen om den snubblade på ojämna vägar, och hindrade den från att stupa. Travet har ju, hör och häpna, sitt ursprung i vanlig körning med häst och vagn! För några år sedan var det vanligt att man inom stortravet checkade upp sina hästar så att de nästan hängde i luften. Numera har man insett att baksteget blir sämre om huvudet bärs för högt, därför ser man inte så ofta hästar med för kort check på stortavet idag. Det finns till och med hästar som går utan check. Frågar man en travkusk, stor eller liten varför de har check blir svaret att hästarna blir för starka annars, och det finns en poäng i det. Det är nämligen tungt att hålla upp hästen utan check.

Här en bild från körkurs på Sundbyholm i somras. Övning att köra fort utan check.

www.vikingponnycenter.se

amandahandersson
0

#26, njaaa, jag har glömt bort var martingal är för något, det var ett ex antal år sen jag slutade med ridning… Men springremmen spänns i hästens nosrem (jag spände där iaf) och mellan frambenen.

Jag har använt springrem och vanlig check ihop, men på mitt russ som har raymondcheck skulle jag inte sätta på en springrem!

Här har vi en bättre bild på vanlig check! Ingen av mina hästar på bilden, men jag har tagit den iaf ;p

juliapettersson
0

Hejsan!

Jag använder den fruktade pullburken på min valack, hör och häpna, till och med uppcheck!

Min valack kväver sig inte, men i vissa moment utav värmningen/loppet kan han bli mycket stressad och pulla. För ett par år sedan stupade en utav Nogerius hästar i ett lopp som jag var med i, obehagligt, händelsen sitter kvar och jag vill inte köra utan pullburk "i fall att" det skulle hända min häst & mig. Men med åren kommer den säkerligen kunnas plockas bort i.
Min valack både tränas och tävlas utan skor och "naken på benen", ett vanligt rakt bett som ligger bra i hans känsliga lilla mun. Som 4-åring fick han även gå med en huva för att slippa bli stressad utav hästar som kom bakifrån, men den detaljen har nu plockats bort.

Varför DÖMMA folk som använder sig utav ex. pullburk, slaggjord, resgjord osv. ?!

Kanske det är lika idiotiskt att använda sig utav hjälm, har man en välkörd häst ska en olycka inte ske, vad vet jag……..

Jossa
0

Min lilla Imma har inte mer än hon behöver. Mor köpte en liten luva utan öron för att russisarna var så söta i dem. Men annars inget som inte behövs. Sele och träns med de tillbehör man måste ha är ju ett måste. Och redan då har man en massa utrustning som tillsammans kan bli otympligt, vad jag tror, Men annars har jag knäskydd på henne fram, för att hon slår ihop så förbaskat. Och ibland har vi haft skalpers också då hon har varit sårig vid kotorna när hon värmts upp. Vi måste ha käkbett på henne då hon ligger för mycket med huvudet så hon får svårt att andas, och lika så när hon pullar. Slaggjord har jag på alla hästar, vare sig de är veteraner eller ej. För både min och ponnyns säkerhet. I övrigt tror jag inte att det är så mycket mer jag har på mina ponnysar.

entill
0

Nejdå, det är ingen som vill DÖMA någon för att de tänker på säkerheten. Tvärtom, det vore bra om man kunde tänka lite mer på säkerheten inom all hästsport.

Om vi nu skall hålla oss till ponnytravet finns det några situationer där säkerhetstänkandet inte existerar. Man ser påfallande många ponnytravkuskar sitta i sulkyn men ett eller båda benen hängande när de kör över stallbacken, slaka tömmar och blicken i fjärran. Är det säkerhet? Eller den lilla lyckliga kusken som vinner lopp och visar sin glädje genom att höja benet högt i luften och nästan trilla ur kärran. Är det säkerhet?

Måste säga att jag är imponerad över hur otroligt duktiga ni ponnykuskar måste vara, som inte anser er behöva mer utbildning i körning. De flesta tävlingsryttare och tävlingskuskar tränar regelbundet för en tränare, men det tycks int ni behöva. Grattis!

www.vikingponnycenter.se

PernillaJ
0

Jag håller med om att "less is more" vad gäller travhästens utrustning. Det finns ett gammalt talesätt, "ju skickligare tränare, desto mindre utrustning" - och det ligger något i det.

Här är en ganska tydlig bild på ett travhuvudlag med käkrem (checkrem). Bild på min f d ponny Lova Ess från Gävle 2005-09-10, med öppet huvudlag och checkrem med kindstropp (inget käkbett). Tyvärr lade Lova tungan över bettet och tog då inte styrning, så till både hennes och min avsmak var jag tvungen att sätta tungband på henne - av säkerhetsskäl (numera har Lova tydligen slutat med denna ovana, glädjande nog?).

amandahandersson
0

Slagjord är en STOR säkerhetsågärd som är lika viktig som hjälm för mig. Jag ska börja vänja min 1-åring med en gång med att använda slagjord. Min shettis slår nämligen titt som tätt, och det är när han blir för het helt enkelt - han hinner inte med även fast han vill!
Och vanligvis är min shettis vääärldens snällaste grabb! Han har aldrig träffat någon när han slagit (han har slagit av 5 slagjordar), och det är inte hans mening heller tror jag. Han stoppar som in benen under släga kroppen och hoppar upp med rumpan. Ser ganska kul ut faktiskt, haha.

Men tacka vet jag slagjord - använd det!!! Skitbra!

entill
0

#18. Har du inte gått på travskola? Eller har man hoppat över kapitlet om extrautrustning? Det finns i alla fall bra kurslitteratur om det i STCs utbildningsmaterial.

www.vikingponnycenter.se

Odena
0

Odena går med pullburk för hon kväver sig om hon får tryck och pullar mycket men hon har ju bara den på tävling och slaggjord har hon också bara på tävling iaf att något händer. Men på tal om pullburk så börjar hon utveckla lite underhals inte mycket men lite…

Blåsippa har faktiskt så lite som möjligt för hon "stör" sig på det mesta. Det ända hon har är små kotskydd bak då springer hon som bäst sätter du på uppkäk så får hon fnatt och galopperar som en galning och sätter du på slaggjord så böjer hon ryggen på ett konstigt sätt och galopperar, men på tävling vill jag helst inte köra utan slaggjord men snart måste jag väl det på henne hon kan ju inte galoppera tills hon blir diskad.

amandahandersson
0

#34, när jag gick på travskola var jag sådär 6-8 år. Förstod mig inte på extrautrustning då, och det var inte förrens jag var 13 jag började intressera mig för ämnet.

Tror ärligt inte heller att så många 6-8 åringar förstår sig på eller är intresserade av extrautrustning, och jag vet inte om det finns med i utbildningen.

entill
0

#36. Nä, det var just det jag menade. När man fått sin licens lämnas man åt sitt öde. Ingen fortbildning från ponnytravets sida Varför???

www.vikingponnycenter.se

Susanne.Nygren
0

#21 Största problemet med att använda säkerhetsväst vid körning är att den är för lång i ryggen. Jag har inte hittat någon som inte trycks upp bakom nacken när man sitter…. Snacka om att känna sig som en huvudfoting! Skrattande

amandahandersson
0

#37, jadu, fråga inte mig! Jag tycker absolut det borde nödvändigt med kurser i detta ämne. Jag skulle iaf varit mycket intresserad, då jag vill fortsätta jobba med hästar och trav i framtiden med.

Sen är det nog nyttigt för många. Särskilt för dom som slänger på allt som bara går på en häst ;/

Miii4
0

Här är en bild på en ponny med allt, Raymond, slagrem, springrem, check och pullburk!

Hannna
0

#21 Många travkuskar inom "storhästtravet" använder säkerhetsväst, bla Erik Adielsson, Per Lennartsson mm. De blev nog lite rädda efter den perioden för något år sedan då allvarliga olyckor avlöste varandra vecka efter vecka med långa konvalecenstider för kuskarna som var inblandade. *ryser*

Har använt mig av skydd på mina ponnyer en gång under min ponnytravkarriär(från 1998-2007), både träning och tävling inräknat, och det var helt enkelt för att testa om ponnyn var nära att slå sig på knäna och blev spänd pga det. Boots har jag självklart använt fast i balanseringssyfte.

Om det är någon utrustningsdetalj jag använt mig mycket av är det väl isåfall helstängt huvudlag. Tyckte mina ponnyer blev mycket mer koncentrerade och fokuserade på sin uppgift och hade "tanken framåt", behövde inte driva så mycket och störa dem utan ofta skötte dem det ganska bra själva.

entill
0

Bra Hanna! Du tillhör de ponnytravkuskar som andra borde ta lärdom av. Tänk om fler delade din inställning. Självklart ska man använda skydd när det behövs. All utrustning har sitt berättingande om den används rätt och vid rätt tillfälle. Helstängt är absolut inte fel, det är ju allmänt kännt att hästarna blir mer koncentrerade på sin uppgift då. Det är väl något som ridsidan skulle kunna lära sig av. Våra hästar tränas ibland i ridning med helstängt. Checken är också användbar när små barn skall lära sig rida. en lååång check hindrar ponnyn att stanna och betaSkrattande. Har även sett körtränare använda check på träning på hästar som går och "droppar" huvudet.

Om säkerhetsvästen inte är bekväm att köra i får man försöka få tillverkarna att utforma västar som är anpassade för trav.

När ponnyerna (och även stora hästar) slår eller "tokgalopperar" finns det oftast en orsak till det. Det är viktigt att man försöker hitta orsaken till deras beteende. Slaggjorden kan ju vara en bra säkerhetsdetalj (rätt använd), men den löser ju inte orsaken till problemet. Orsakerna kan vara många. En detalj som de flesta inte tänker på i detta sammanhang är utrustningens konstruktion och tillpassning. Tänk själva hur det skulle kännas om man skulle springa med byxor som vrider sig och sitter snett, för att de är felkonstruerade.

www.vikingponnycenter.se

ryttarn
0

Detta med utbildning är intressant. Det är inte bara det att det inte finns några Clinics eller tränare på det sätt man har innom ridsporten. Det finns dessutom nästintill ingen literatur. Letar du efter böcker om ridning så hittr du tusentals men försök hitta något vettigt om ponnytrav….. Finns ingenting. Har flera gånger efterlyst att förbundet tillsammans med några duktiga ponnytravtränare skulle ta fram ett matrial i flera nivåer. Men när jag säger sådant ser folk på en som om man var en idiot, alla vill tydligen behålla sina knep och kunskaper för sig själva….

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
0

Jag förstår varför man har slagrem på sätt och vis. Det måste vara obehagligt att sitta så nära och riskera träffar. Är det någon som har sett det inom övrig körsport?

#40 Raymond är alltså metallbygeln över nosen? Och den används tillsammans med check? Jag är fortfarande mycket nyfiken på kombinationen av springrem och check. Hästarna har svårt att samtidigt hålla upp och ner huvudet?

StuteriSolo
0

Om man går bakåt i historien så är det ju faktiskt inte så värst många år sedan det blev obilgaoriskt att utbildas på en kurs för att få licens. EPS var först ut med licenskurs 1990, men jag tror det dröjde till framåt -97-98 innan det blev obligatoriskt att gå en kurs för att få licens.

Däremot behöver det ju inte vara vattentäta skott mellan olika körsporter t.ex, man kan ju träna för en körtränadre fast man tävlar trav, men denna person kan väl inte råda en hur man ska få hästen att trava så fort som möjligt i alla lägen :) Däremot kan ju hästen bära sig själv bättre om den är rätt musklad och t.ex kan trava i full fart genom kurvor. Man ska tänka på att det tar flera år att få en häst fullmusklad, och det är väl egentligen det som travet inte har tid med. Framför allt de stora hästarna som står hos tränare och tickar pengar.

Jobbar man sin häst rätt från början så får den ju en bra start oavsett vad man vill tävla med den. Man tappar litet form under travsäsongen (inte tävlingsform, rätt form) men ger hästen en chans att lära sig jobba på rätt sätt ändå.

Våra två "unghästar" (3 och 8 år) går ännu utan käk, för de bär sig själv än så länge (rek. 3.10 och 2.24) När kusken inte okar hålla upp dme är det dags för käk :)

entill
0

#43. Visst finns det sådana tränare, jag känner åtminstone två. en i norr och en i söder, Bisse och Jajja. Tror säkert att de ställer upp och är beredda att resa en bit om det finns intresse. Naturligtvis kostar det att anlita en tränare, men jag tror inte att det handlar om oöverkomliga kostnader, och jag kan lova att man får valuta för pengarna.

www.vikingponnycenter.se

palomia
0

#44 Du kan nog i princip se på vilken bild som helst på andra körsporter och se att slaggjord nästan är mer regel än undantag. En säkerhet för både kusk och häst. Hästen kan ju faktiskt slå över skalmen och gå omkull.

Reko
0

#47 Kan du visa en bild med slaggjord från en vanlig körtävling? Din bild visar en baksele vad jag kan se och det är inte riktigt det samma.

VeronicaP
0

Vi vet tex varför våran Lilla My slår ibland och hon KAN göra det när hon är brunstig *ler* de där tjuriga märrarna , så därför har vi slaggjord på henne i förebyggande syfte, men hemma går hon oftast utan.

Teja-Bea
0

Jag har gått på flera av Jajas kurser och har (är utlånad nu) ett russ så är jätteduktig på traditionell körning.

Jajja är en jätteduktig instruktör som förklarar bra och som EnTill sa så får man verkligen flera "Aha-upplevelser" på varandra! Verkligen att rekommendera! Synd bara att inte efterfrågan är större… =/

Jag har lite småskrot på mina ponnyer när de går på banan. Men hemma kör jag i (min jäättefiiina!!) bröstsele, draglinor, baksele och tung rockard. Inga balanseringar etc. Bara sele, huvudlag och vagn!

Less is more…

Nåt som ofta skrämmer mig är att se hur säkerhetsutrustningen (!!!) Slagrem anspäns på hästarna. Tyvärr är det med vanligt än ovanligt att den sitter helt åt hellskotta fel! Tyvärr kan en felaktig anspänning faktiskt orsaka att hästen slår. Eller om hästen slår så fyller inte slagremmen sitt syfte…

Bilden: Exempel på slagrem som (i min åsikt) sitter för långt fram - och en som sitter "rätt"

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
0

När jag gick igenom bilder i jakt på slagremsanspänningar så hittade jag andra skräckexempel.

Denna bild visar något välsigt vanligt. Som man får ta i tu med när man, tex, går på Jajjas körkurs. Måååånga travkuskar , speciellt på stortravet, sitter och hänger i hästens vänstertöm, och den andra bara hänger!!

Teja-Bea
0

En bild till, sen ger jag mig. Man diskuterade effekterna av att sätta för hög uppcheck..

Här är ett exempel på vad jag anser är en för hög uppcheck!

Målet ska ju vara att sätta uppchecken i hästens naturliga vinkel och huvudhöjd när den springer. Jag tvivlar på att denna häst travar med huvudet så högt…

Teja-Bea
0

Jag har nog bilder på de flesta utrustningsdetaljer. Om ngn undrar hur någon utrustning ser ut så fråga så går jag igenom arkivet! =)

ryttarn
0

#46 2 st i sverige…. statistisk samma sak som ingen. Innom ridsporten finns det ett 20 tal innom ridningen förutom alla ridlärare på ridskolorna…..

Problematiken är att ponnytravet är så omoget utifrån detta perspektiv. Har försökt få till ett intresse innom vår klubb men blir betraktad som en "jobbig" typ som har åsikter…. Men jag skall på det igen…. Kan du PMa mig mailadresser till Bisse och Jajja? Om dom inte kan själva kanske dom i sin tur vet någon….

Jerker Klang,

www.isil.se

Edde
0

#44 OM du är seriöst intresserad av travträning och travhästens utrustning tycker jag att du ska ta kontakt med ett profesionellt travstall. Att i teorin hålla på att ifrågasätta olika utrustningar är lite omoget. Precis som Amandah skriver så får man allt större förståelse med åren för hur olika utrustningar kan användas för att hjälpa hästen till en maximal prestation. Travsporten liksom all annan sport utvecklas hela tiden och att ex varmblod var högre uppkäkade och numera ofta går lägre beror i hög grad på att aveln gått så långt att de travar lättare och kan bära upp sig från födseln. Likaså är det numera betydligt sällsyntare med boots, tåvikter på stortravarna. Hit har vi inte kommit med ponnyerna, vi behöver hjälpa dom på traven (!) oftast behöver de vikthjälp som unghästar och sedan kan du lätta när de lärt sig teknik. Men åter till min början, är du intresserad av att lära, skaffa dig praktik. Okunskap är källa till många missförstånd.

entill
0

#55…. och vilka profesionella travstall ger dig en kurs i körning? Inom ALL annan sport använder man sig av tränare, bara inte inom travsporten. Jag menar inte att en tränare kan och vet allt (de utvecklas också själva hela tiden), men att få tips och råd från andra som har andra erfarenheter kan väl inte vara någon nackdel?

#48 Jo, jag har faktiskt en bild på en körhäst med både hintertyg och slaggjord!? Det är inte så vanligt på körtävlan, men förekommer.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

#45 Upplysningsvis så har Gotlands Russtravklubb haft utbildningar med både teori och provstarter i säkert 20-25 år p.g.a. att vi kört på toto. Vi har också tagit in både proffstränare och amatörer som pratat om utrustning, balans, hästens utfodring m.m. Vi har även haft precisionskörning för instruktör, vi körde slalomtävlingar på banan m.m.

Hur kurserna är upplagda i dag vet jag inte, men jag var med när vi började och vi var dom första som höll på en hel termin med utbildningen!

Miii4
0

Ja, Raymonen är skrotbiten över nosen ;). Det är en annorlunda typ av check. Det finns fler också!
I komb Springrem /Check kan jag bara ta våran egen häst som exempel. Han springer naturligt högt med huvudet och har ett högt framsteg.
Han har springrem också, men den sitter absolut inte tajt, det ser ni på bilden. Orsaken till varför han har den är att när han galopperar slänger han upp huvudet ännu längre och för att förhindra att han kommer för långt "bak" med huvudet använder vi den.
Pullburken har han då han efter ha slängt med huvudet ngra gången går neråt istället.

amandahandersson
0

#56, jag tror #55 menar att många tränare är duktiga på det där med extrautrustning, inte hur vida dom körde bra eller inte. Eller har de som sysslar med klassisk körning också stor kunskap om travets extrautrustning?

entill
0

#59. Ja, jag kan ju bara svara för de två jag nämnt. De kan i alla fall ponnytrav, då båda själva kört ponnytrav i mååånga år, och nu har barn som tävlar. De har dessutom tävlat en hel del i klassisk körning, och är utbildade körinstruktörer för både ponnytrav och klassisk körning. Vad gäller Jajja så har hon dessutom både jobbat i travstall och är utbildad skogskörinstruktör. Båda är dessutom ponnyuppfödare, med lång erfarenhet. Så nog kan de mer än de flesta i ponnytravsvängen idag, men som sagt de utvecklas ju också hela tiden och lär sig ständigt nytt.

www.vikingponnycenter.se

amandahandersson
0

#60, men om frågan är extrautrustning och dess funktion, och inte någon körstil av något slag, tar man då skada av att fråga nån proffisionell travtränare?
Bara en fråga.. Använder ni samma utrustning som vi travmänniskor inom körningen också?

Miii4
0

#61 Kollade i STCs utrustningspapper idag. Läs dom! :)

amandahandersson
0

#62, vart finns dom? ^^ Skulle säkert vara lärorikt :) Är hel inne på utrustning och balansering efter allt tjorv med Zolle så..

entill
0

Amanda, jag tror inte du riktigt förstått vad det här handlar om. Det är inte fråga om någon "körstil" av något slag. Det handlar om att lära sig när man behöver använda extrautrustning och vilken utrustning man då skall använda och vad man kan göra som alternativ till extrautrustning. Alltså vad man kan prova innan man tar tillextrautrustning. Varför tar du inte kontakt med Bisse och ber om hjälp?

www.vikingponnycenter.se

Mixie
0

Kan inte hjälpa att varje gång det dyker upp en disskution om utrustning och liknande av våra ponnyer så uppstår en konflikt mellan föräldrar och kuskar angånende olika ting.. "VI" behöver inte er 40+ som klankar ner på oss och (aja bajja) talar om för oss vad vi gör för fel, utan istället kanske någon som berömmer oss när vi gör rätt och ger råd när vi är ute på hal is… Känns hela tiden (även fast ni kanske på erat sätt ger oss råd) som om att ni försöker tala oss till rätta.. Tänk efter, medparten av ungdommarna ni talar med är under 16 år.. hur mycket lyssnar dessa på "gör si och gör så".. Använd huvudet ni fått och tala på rätt sätt.. Jag kommer antagligen få otroligt mycket kritik för mitt inlägg och kan ta detta men snälla… formulera det konstruktivt.. det hjälper ALLA!!
//Mikaela :)

*Glömde tillägga.. Försök inte vara bättre än alla andra och tala om dom som har "måååååånga" års erfarenhet utan försök dela med er av det ni kan istället för att ge en "skrytsam" ton.. Man lyssnar bättre då..

//Mickan

entill
0

#65. Nej, av mig får du ingen kritik för ditt inlägg, jag tycker det var bra att du skriver hur du och andra uppfattar det. Att ni ungdomar inte vill ha skrivet på näsan att ni gör fel eller inget begriper o.s.v förstår jag, för hur konstigt det än låter har även vi "åldringar" en gång varit tonåringar och tyckt likadant som ni nu tycker om de gamla. Jag vill uppriktigt be er om ursäkt om jag fått det att låta överlägset och kaxigt. Det var aldrig min mening att trycka ner någon. Att jag berättade om några tränares erfarenheter i ämnet beror på att någon i ett inlägg ifrågasatte vad de kunde om trav.

Som ni förstår är det inte lätt att i några korta meningar berätta hur man kan lösa olika problem. Det är därför jag har föreslagit att man skulle ha fler utbildningar och träningar.

Jag tror också att en del missförstått meningen med körutbildning och körträning. Det är inte fråga om att byta gren, eller övergå till klassisk körning. Det handlar mer om att förstå att likheterna är större än skillnaderna, att ta till sig det bästa. Då är det bra att ta hjälp av någon som har en bred erfarenhet, alltså från olika användningsområden av häst. Meningen är ju att underlätta för både kuskar och hästar.

Efter som du nu förklarat hur du tycker att vi gamla skall vara, skulle jag vilja be er ungdomar att inte vända alla taggar utåt, såfort någon över 19 år säger något. Vi kanske kan komma överens om att lyssna lite mer på varandra. (jag kan avslöja att även om jag snart är 100 år så lär jag mig hela tiden något nytt även av er ungdomar)

www.vikingponnycenter.se

amandahandersson
0

#64, jag behöver faktiskt ingen hjälp just nu. Jag LÄR mig, genom att själv få prova mig fram! Har du aldrig tänkt att det är ett grymt bra sätt att lära sig, om man är intresserad och vill lära sig?

Jag kanske låter naiv och dum nu, men jag tycker jag lär mig bäst själv. Jag sköter mina hästar helt själv, det har jag gjort sen 12 års ålder. Idag äger, tränar och kör jag Norrbottens snabbaste shettis, som under sina två första säsonger blev kallad "Norrbottens söligaste shettis". Ingen hjälp har jag fått med honom, och jag har inte bett om det. Jag lär mig, och jag tycker idag att jag haft stor lärdom av att faktiskt ha dragit lasset själv.

#65, jag håller med!

entill
0

#67. Jag tror säkert att du är jätteduktig med dina hästar, och du har helt rätt i att man lär sig mycke genom att prova sig fram. Så gör jag också i det mesta. Men har du tänkt på vem det drabbar om dina försök inte lyckas?

En bra tränare slår dig inte i skallen och talar om att du gör fel och är värdelös. Tvärtom, med en bra tränare har man en dialog, ett samarbete där man kan diskutera för och nackdelar. Man behöver inte tro på allt tränaren säger, de kan ju faktiskt också ha fel … och lär sig mycket av att diskutera med sina elever.

Vi har på våra kurser, aldrig tvingat någon att plocka bort någon utrustningsdetalj, eller ändrat på något de tycker är bra, men de får veta att det kanske finns alternativ, som de kan prova om de vill. Det är meningen att man skall börja tänka själv, och väga ihop egna erfarenheter med andras

www.vikingponnycenter.se

Teja-Bea
0

Nu är jag osäker på vilken kategori jag hör till… Jag är varken    -19år eller +40… Jag kanske hör till ung, men ganska erfaren?

Amandah> Det är jättebra att du försöker själv. Och visst lär man sig av egna misstag. Men detta gör det inte till ett fel att våga fråga någon om hjälp/råd. Tvärt om är detta en styrka!

Mixie> Att läsa inlägg på en internetsida är alltid en tolkningsfråga. En text som skribenten menar ska vara ödmjuk tolkas ibland som ren kritik! Bara för att en "vuxen" skriver något så innebär inte detta att det är omedelbar mening att visa  att "vi vuxna vet bäst!!"

Till Alla> Varje gång du läser ett inlägg. Läs det tre gånger. En gång som om målet var att kritisera/en gång för att ge råd/en gång som om det vore frågande.

Jag vet sedan tidigare att många  av "åldringarna" är mycket kloka, de har redan gjort många av de misstag som vi unga är på väg att göra! Jag har lärt mig ooootroligt mycket av flera av "åldringarna" både här och ute i verkligheten. Jag anser mig kunna ganska mycket om hästhantering/körning etc. Men Jag kommer aldrig att sluta be om råd från de som faktiskt har mer erfarenhet än jag.

Man måste ju faktiskt inte använda sig av andras idéer. Lyssna vad andra har att säga - sen väljer du själv vad du vill göra med informationen.

(För att undvika missförstånd så vill jag nu klargöra att detta inlägg är skrivet med ödmjuk mening - absolut ej menat som skritik eller att klanka ner på någon!!)

Våga vara "open minded"!!

entill
0

Tack Bea!

www.vikingponnycenter.se

Jossa
0

Jag vill också påpeka att Imma på något sätt aldrig blivit såkallad "förstörd" av att tränas i trav och springa så fort hon bara kan med snabba starter och uthållighet.
Här hemma gör hon allt hon kan göra, både med något bakom och på ryggen. Hon brukar få dra stora lass med stammar, eller bara med släden på vintern. Vi har stannat för att skalmarna lossnat på vagnen, och hon står snällt och väntar på att vi ska fortsätta vidare. Vi har även splittrat en loka då släden fryst fast i snön. Vi har också hoppat 120 cm, mina ben stack dessutom ner under magen på henne, så hon hoppade nog högre än så. Vi har släppt loss på nästan alla åkrar häromkring så snabbt vi kunnat och velat. Alltid full fart. Hon har tävlat på galopp och kom tre mot SM-russ med en snubbeltrubbel på "upploppet", blev omsprungen av halva klungan på 8 hästar, men kom om till tredje igen.

Jag skulle vilja säga så att Imma kan skillnaden på trav och övriga aktiviteter som vi håller på med. Tar jag på en vanlig sadel och jag sätter mig upp blir hon busig och vill inte riktigt lyssna. Men sitter min bror upp som inte är lika erfaren ännu går hon snällt som ett lamm, aldrig något bråk.
Lika så med rockard och släde, eller stammar. Med stammarna och släden kan hon gå efter mig utan att jag leder henne fram, hon vet att hon ska stå still så jag kan ta på henne grejerna i lugn och ro. Men med rockarden går hon så fort jag tar tömmarna, då ska vi springa, speciellt om det är travtränset med käkbettet, då är hon taggad. Inge fjanterier där inte då, det är bara att hänga med och gå, gå och gå. Inget stopp då hon hotar med att lägga sig i knät på en.
Men med allt annat funkar hon super!
Hon kan skillnaderna som sagt var.

MagganS-B
0

För det första, tack Bea, det var ett bra inlägg, precis så menar man när man skriver, och så skall man läsa!

Kul Jossa att du skrev om Imma, det är precis så russen är. Intelligenta som få, dom vet precis vad det handlar om, har superminne! Vi har haft russ som nästan kunnat volta och starta själva på kommandona på travbanan……vi hade en märr  en gång som precis visste vad det var frågan om när kalvarna smitit ut, hon mindes efter första gången att man skulle runda dom och jaga tillbaks dom, precis som en bordercollie…..:) Oj vilka resor vi hade…..

Hannna
0

#50 Nu ser man ju inte exakt hur de sitter, men jag tycker den blåa slaggjorden sitter lite långt bak, risk att den glider bakåt om hästen skulle börjar slå?

juliapettersson
0

Lite lustigt om Malin Baryard skulle säga "jag lär mig bäst själv, jag behöver ingen hjälp". Flört

[Croneld]
0

Jag har följt den här tråden  och skulle vilja skriva några ord:

Detta är ett diskusssionsforum, där alla, där de med mer erfarenher än andra kan lära sig av varandra. Det har inte alltid med åldern att göra vem som kan mest eller bäst. Alla har olika erfarenheter med sig i bagaget och kan delge sina kunskaper och erfarenheter till andra. Ibland kan det också vara så att det finns flera lösningar och svar som är rätt eller fel.

Jag råder er också att man ska vara lyhörd och kanske inte ta åt sig personligt i diskussionerna, fast det kan vara svårt i bland.

Vi har ju olika åsikter om olika saker ibland, och då får man acceptera att andra tycker annorlunda. Har vi detta i bakhuvudet så kommer denna sajt vara mycket givande för alla.

Med vänliga hälsningar                                                 Sajtvärd Christina Croneld

Odena
0

På tal om slaggjord så har jag sett flera ponnyer i år som har slått och sulkyn har lyft så att kusken blivit sparkad så har den gjort nytta då igentligen?, visst hade dom kanske blivit mer illa sparkade utan men ändå känns det lite onödigt om dom ändå kommer upp att sparka. Min egen treåring kommer jag att köra utan slaggjord men kommer då ha en sulkett så att iaf om hon skulle sparka så kan hon inte träffa kusken ändå.

palomia
0

Man skall inte tro att för att man satt på en slaggjord så slutar hästen slå, den finns där för att undvika värre olyckor som istället kan hända. Den ger en bra chans att korrigera hästen. Slaggjorden är ju inte bara till för kusken utan lika mycket för hästen som faktiskt kan slå över skalmen och skada sig.

amandahandersson
0

Jag har då sett skräckexempel där föräldrarna är det drivande medlet i hästhållningen/träningen. Ungarna har 100 saker på hästen utan att veta varför, dom kör verkligen inte häst, och dom vet inte hur man anmäler till ett lopp!

Nej, jag är då nöjd över att jag gör det mesta själv. Självklart frågar jag andra om råd - men bara folk jag verkligen tror kan hjälpa mig och om det behövs! För övrigt ska jag fördjupa mig inom travet, gå gymnaisum och ev. läsa vidare som hippolog. Detta intresse hade jag nog aldrig fått om nån sa åt mig vad jag skulle göra!

Att testa mig fram, upptäcka saker och ting själv har lärt mig enormt mycket. Jag är glad över att jag fått göra saker och ting själv, skulle nog inte änns kunna bråkdelen om jag inte fått syssla och pyssla på som jag vill.

Och helt värdelös tränare och kusk tycker jag inte heller att jag är. Jag är långt ifrån bra, men så länge jag har någonting att syssla med så är jag nöjd. Och träna häst är ju kul så.

Hagelberg
0

#44 Jag vet många körkuskar som använder slaggjord och själv anser jag att det är en billig försäkring. De flesta körkuskar använder inte slaggjorden i dressyrmomentet då man ska vara så fin som möjligt men i maraton används den av flera.

I min klubb har vi det ofta vid träning och inkörning. Själv har jag aldrig använt det och anledningen är att jag är självlärd och inte vetat om annat. Att vara självlärd gör att man gör många misstag och det går ut över resultaten. Min ponny har mkt stor kapacitet men har en matte som gjort alla sina fel på honom vilket gör att vi harvar kvar i de lägre klasserna. Det och de små söta barnen!

Jag har ingen bild på detta då jag aldrig varit intresserad av att ta foton på denna typ av detaljer utan man får släkt och vänner att fota en själv (haha).

När jag ska köra in mina unghästar så kommer de att vara försedda med slaggjord!!

Har även sett flera körekipage som skenat kommit sparkande ut ur ett hinder så varför inte slaggjord?

pillidill
0

#38 men jag vet att man kan köpa västar som har kort rygg visseligen hag jag köpt in i en ridaffär men det finns och min formar sig när man använder den man märker knappt att man har den på sig.

amandahandersson
0

På tal om pullburkar! En av världens snabbaste russ har pullburk, nämligen Gumino.

Reko
0

#53 Jag vill gärna se en bild på helstängt huvudlag, om du har. Om jag får gissa så antar jag att det är som skygglappar ungefär.

#55 Jag är på inget sätt seriöst intresserad av travkörning, mer än om mina russ skulle dyka upp på en travbana nära mig. De russ jag har är numera utlånade till ponnytrav och därför kan det vara roligt att veta vilken effekt olika hjälpmedel har. Jag kan därför helt ärligt säga att jag har inte alla hästar hemma. Skrattande!!!! Det kanske förklarar en del?

Det är kanske omoget av mig att ifrågasätta olika hjälpmedel men jag förutsätter att man har en teori bakom varför man prövar olika hjälpmedel.

Hannna
0

#82 Här är en ponny som går med helstängt huvudlag.

StuteriQveiar
0

#82. Utan att fråga kan man inte bredda sitt eget synfält och se saker som andra ser det, så jag tycker det är helt rätt att fråga. Att vara ödmjuk och kunna visa att man inte vet allt är att vara modig, och är en egenskap man ska vara rädd om. Jag kan själv alltför lite om allt, (=kunskapstörst) och suger i mig kunskap från alla som skriver här på sidan. Alltid lär man sig något. Jag har hållit på med hästar, och russ i över trettio år, men anser att det finns så många kunskapskällor att ösa ur att jag aldrig kommer att bli fullärd, och sett ur det perspektivet kan jag alltför lite.

Jag vill t ex hemskt gärna lära mig att tömköra en häst i dressyr. Jag har tömkört en massa hästar genom åren för trav, men ändock inte lärt mig att dressyrtömköra (konstigt, eller hur…?). De har blivit jättefina travhästar, både stora och små. Dvs tömkörningen har tjänat sitt syfte då, nämligen en häst som svarar på små hjälper, halter och framåtdrivningar osv, men som inte gått i form (dvs gått på töm/tygel). De kan fortfarande lära sig, men jag behöver kunna det bra också. Man blir lätt hemmablind, och en utomståendes ögon ser mer än mina egna. Därför tror jag att man utvecklasmer om man tar hjälp av andra. Egen kunskap är ju en blandning av andras och mina egna teorier…

Hoppas ni förstår vad jag menar…

entill
0

Ja, helstängt är ett huvudlag med skygglappar. Det är ingen skillnad på det som används i travet och det som används inom annan körning. Dess syfte är också detsamma, att skärma av synfältet åt sidorna och snett bakåt för att få hästen att koncentrera sig på sin uppgift.

Det finns även något som heter halvstängt. Då är skygglapparna lite mindre och begränsar därför synfältet lite mindre. Halvstängt är nog vanligare inom travet än annars.

Sedan finns det "rörliga" skygglappar, s.k. "Norskt huvudlag", som kusken kan ändra med hjälp av en rem att rycka i. Jag tror jag överlåter till travexperterna att förklara hur det fungerar. Det kanske finns ännu fler varianter som inte ens jag känner till (det var ironiskt menat, jag är ingen expert).

www.vikingponnycenter.se

Angel
0

#51 Det där är vår Maxxum. Och det finns en bra anledning till att han hålls i ena sidan, än så länge.. men sen ska inte högertömmen hänga sådär iaf, helt rätt.

Och vi har alltid/har alltid haft slaggjord på våra hästar, trots att ingen av dem slår, aldrig, aldrig! Det har att göra med att vi kört i alla (utom Pigall) själva, samt att det är en billig försäkring.

GAJarhult
0

Tack för denna tråd! Som novis på trav har jag förstått lite vad all utrustning är till för!  Men förklara för mig… Varför ska huvudet upp i luften? Om hästen får böja sig ner/fram får man ju ett bättre påskjut från bakbenen… Alltså längre steg..? Snabbare..?

Jossa
0

#87 Vad jag har för mig så är det för att hästen ska lättare hålla kvar i trav. Om den tar ner huvudet för mycket tappar den balansen i trav ochg år då över till galopp. Lättare…

Rätta mig om jag har fel.

PernillaJ
0

De flesta travhästar behöver checkremmen, som ett hjälpmedel att söka stöd i under loppets slutskede, när mjölksyran satt in. En trött stor (vbl/kbl) travare är väldigt tung för kusken att hålla upp enbart i tömmarna. Ponnyer springer sig sällan trötta på samma vis som en stor travare, men visst ser man även ponnyer som tar stöd.

För trettio år sedan var det mer vanligt att se hästar med huvudet "rätt upp". På den tiden var det fler "skuttburkar" på banorna, idag är de flesta (i alla fall varmblod) naturtravare och kan gå med ganska lång käk, ibland t o m helt utan. "Om han inte är en stjärna ska han i alla fall se stjärnor!" (svar av bister tränare på frågan om varför hästen gick så högt käkad)

Den typen av travmekanik som prisas av exteriördomare är inte nödvändigtvis den som ger det snabbaste löpsteget. Majoriteten av alla travhästar behöver t ex bredda bak för att gå fria från framsteget, men russ som breddar bak får nedslag på detta om de visas på utställning eller premiering. Hög käk brukar ge bredare bakaktion, vilket kan göra en häst som felat pga att den slagit på sig mer travsäker. Men det där med balansering är en hel vetenskap (och man får olika svar av olika personer), som jag inte vill utge mig för att vara expert på! Man får prova sig fram.

smurfina
0

#52 bra exempel på hög käk du. Jag har en liten regel jag brukar upprepa emellanåt för folk: En häst som ser stjärnor blir inga stjärnor, men det är min åsikt om för hög käk.

Slaggjord däremot tycker jag är en billig livförsäkring, ingen häst eller ponny är 100% säker, men all utrustning ska givetvis användas på rätt sätt för att ha rätt effekt och inte störa hästen. Unghästar brukar ju behöva lite mer hjälp, men när de "hittat" steget och koncentrerar sig bättre brukar man kunna plocka av det mesta. Sedan får man ju tänka lite på att en del hästar inte har kapaciteten att bli bra och då kanske har väldigt mycket jox på sig, eftersom man älskar sin ponny och inte vill ge upp hoppet! De kanske inte har råd att skaffa en topponny, och så länge de inte skadar sin ponny, måste de ju också få vara med anser jag. Man att klä ut sin häst/ponny till julgran bara för att, är givetvis helt fel.

Utbildning skulle behövas och lite mer bra böcker om travsport. En idé är ju att starta studiecirklar/diskussionsgrupper och prata om olika skydd och annat för man kan alltid lära sig av varandra.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.