Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1265 ggr
entill
0

Grattis Liselotte!

Nu får du äntligen ditt 2-min diplom, då Monopol idag sprängde 2-min.gränsen på Valla

Grattis ocksåtill Veronika "Virre" Stennemark som äger och kör.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack, snälla!!

Jag tror detta är den roligaste dagen i mitt liv som russuppfödare! Jag är så himla lycklig! TAck Virre och Pålle!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Odena
0

Grattis

Anna-Uppsala
0

GRATTIS storebrorsan, hälsar Hjördis!

(Hjördis låter dessutom tillägga att hon minsann också kan trava i två minuter om så krävs. Kan det vara så svårt, eller?! ;) )

MagganS-B
0

Grattis Liselotte! Välkommen i 2.00-gänget!

Tittut
0

Tack!

Jag känner mig hedrad!

ryttarn
0

Grattis!!!!

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Croneld]
0

Grattis!

Asagard
0

Gratulerar! Verkligen något att fira! :-)

thilda-
0

GRATTIIIS :D

CarolaG
0

Jättegrattis!!! Glad

VeronicaP
0

Jättegrattis.

Tittut
0

Tack alla vänliga människor !

StuteriQveiar
0

Grattis, och kul!

StuteriSolo
0

Tänk vad roligt att få ett tvåminutersdiplom på en häst som "inte har någon travstam".

Hoppas det kommer flera efter Welinda!

Reko
0

#14 Och Morin!

Tittut
0

Morin har även lämnat Katla, inte att förglömma.

Sedan vet jag inte om man skall kalla Jesper-Dröm "inte travstam". Men det är klart, Welinda själv har ju inte startat, och inte hennes mamma heller, men i dagsläget är det väl inte mycket att skryta om dessa gamla hästar som travade för 100 år sedan…

Reko
0

Jag säger som du, Jesper-Dröm är svårt att inte kalla travstam oavsett vad Welinda och hennes mor har gjort på travbanan. Rollo och Dröm är klassiker som håller. Kul att det kombinerat med Morin kan ge 2-minutare! Jag tycker gott man kan lyfta fram fler hingstar för att få till mer bredd inom ponnytravaveln.

entill
0

Nja, vi vanliga dödliga uppfödare, dom det inte regnar 2-min-diplom över, har nog kanske inte fattat att det krävs att hästarna både skall ha en viss stam och springa fort själva. Bara det ena räcker oftast inte. Tror inte heller att "Rollo - Dröm- blodet" står så högt i kurs som det en gång gjorde (men det gav i alla fall sunda individer). Nu har väl dessbättre många fått upp ögonen för vilka hingstar man bör använda om man vill få avkommorna sålda till ett vettigt pris. Vi andra fortsätter oförtutet att odla våra sunda stammar, som kan komma till nytta en gång i framtiden, när dagens "toppstammar" inte längre är så popullära. Fundersam

www.vikingponnycenter.se

StuteriSolo
0

Vår hittills enda uppfödning som gått under två min är e. Vagabond mf Jesper - Rask, udda så det räcker :)

Jag håller på alla "udda" stammar, det breddar ju indirekt aveln, om man "bevisar" för alla att det inte måste vara den allra senaste modehingsten som pappa för att få en bra travare :)

Och förutom uppfödaren får man aldrig glömma den som äger och tränar hästen! Det betyder ju så mycket att hästen hamnar hos någon med ambitioner!

MagganS-B
0

Vilket snack ni kör med……varför skulle legenderna vara bortglömda? Vi minns ju Elvis och Beatles, varför skulle vi glömma Dröm och Rollo??????? Dom finns ju där i jättemånga fina hästar, strunta i om dom starta i trav, dom kan säkert göra massor med andra bra saker! Lämna fina föl som kanske kan starta ex.-vis…..Jag har en märr e. Titan 260, han startade aldrig i trav, han var hopponny, märren har startat en gång, gick 3.17 verkligen inget att skryta med. Mormor har aldrig startat, men lämnat travavkommor. Jag är stolt över min Titan-märr, det finns inte så många av den sorten!

Visst, udda stammar, men glöm inte dom gamla bra, rastypiska russhingstarna för det…….ibland tycker jag att det blir lite för "knubbigt" för att det skall vara russ!

entill
0

Jo, du har så rätt Maggan!

och vet ni vad… rätt som det är så dyker det upp en häst som har en ur travsynpunkt hopplös stam, med föräldrar utan löpskalle osv, och så går den som ett skållat troll. De e´lycka de. Har faktisk sett några sådana.

www.vikingponnycenter.se

Tittut
0

Det kanske är lite av "surt sa räven", när det gäller mig själv.

Jag har ibland försökt få ev köpare att inse att det hästar som finns i stammarna på någon jag skall sälja, har bra travstam, eller vad det nu kan vara, men om det inte går att läsa om dem i resultatlistan i sista Ponnyronden eller i någon resultatlista från årets utställning, så är det tack och adjö. Monopol, som den här tråden faktiskt handlar om, är en typisk sådan. När han var till salu, var det flera som inte ens brydde sig om att komma och titta, för att de aldrig hade hört talas om hans far, Morin. Men en bättre och mer allsidig pålle än "Pålle" tror jag inte att jag lyckats föda upp i alla fall.

Därför har jag förståelse för att folk väljer att använda sig av hingstar som ger intresse hos köparna. Men jag är övertygad om att russaveln skulle må bättre av en större bredd bland de hingstar som används.

StuteriQveiar
0

Appropå  Morin. Är det fler som har relativt aktuella bilder på honom? Jag har endast sett de i avelskatalogen (hingst), samt från Elmia…Måste dock säga att vad jag såg på kortet från Elmia då han travade så såg han ut att ha relativt bra driv i steget med bakkärran. Ni som sett honom live, stämmer det? Han är ganska intressant tycker jag.

Tittut
0

Jag har en bild på min hemsida, under hästar-hingstar.

Han är en väldigt stor och kraftig hingst, med mycket tryck i gången. Jag trivdes väldigt bra med honom när han var här, en trevlig gosse.

StuteriQveiar
0

Han ser fin ut…Är det Rungegård som har honom till avel även nästa år tror du?

Tittut
0

Jag skulle tro det. Han har stått över några år, men har verkat i avel igen nu.

Reko
0

#22 Skulle du välja Morin igen, om tillfälle bjöds, nu när du har facit i hand eller är det "bränt barn skyr eld"?

Tittut
0

Absolut skulle jag göra det!

I stort sett alla Rungegårds hingstar skulle jag använda med glädje, om det inte var så långt till Småland. Jag lånade upp Kej och Morin hit, och hade faktiskt önskemål även om hingst till 2007, men han blev kvar hos dem.

Hanna-D
0