SP Bollnäs 23 augusti 2014
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas nån av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering) i den här tråden, gärna med bilder?
Långnäs, Bollnäs (Hälsingland), lördagen den 23 augusti
Premieringsförrättare Ronny Johnsson
Arr. Svenska Hästavelsförbundet, www.svehast.se
Karta till premieringsplatsen Långnäsparken, länk
Avensis
-11 e Bloka Joker 620 - Fidélia 4523 e Denilson 529
Isilon L'Oréal - till salu
-11 e Duktig 568 - Wella 4582 e Wilnius 524
Isilon Melissë - till salu
-11 e Duktig 568 - Jaritza 3873 e Kanel 442
Mellanbyns Nenya - till salu
-11 e Kurant 462 - Dixybess 4579 e Acke 476
Björksta Chic
-10 e Chip 538 - Björksta Jäntan 4122 e Junisorken 484
Östlundas Benni Bus
v -07 e Ripadals Benni 398 - Tina 4193 e Windy Boy 313
Lycka till allesamman!
Hästägare som väljer att stambokföra sitt sto ska inom fyra veckor efter visningsdagen betala in stambokföringsavgiften 400 kronor till Svenska Russavelsföreningens plusgirokonto 69 34 81-4. Ange vilket sto betalningen avser samt ägares namn; gärna också var stoet visades.

Jobbar där då så jag försöker fixa både bilder och resultat.

Jag är där och visar mina Isilon russ, ska försöka fota o rapportera men vet att det kan bli lite rörigt när man har två för visning. Men något kan jag säkert bidra med……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Katalogen bifogas som en pdf-fil. Premieringen startar klockan 10.00, de anmälda russen har katalognummer:
28. Avensis
29. Isilon L'Oréal - till salu
30. Isilon Melissë - till salu
31. Mellanbyns Nenya - till salu
32. Östlundas Benni Bus
33. Björksta Chic

Resultaten från Bollnäs i dag, tyvärr utan foto,.
28 Avensis 87787= 38p
29 Isilon Lóréal 88887= 39p
30 Isilon Melissé 87888= 39p
31 Mellanbyns Nenya 87797= 38p
32 Östlundas Benni Bus 77787 36p
33 Björksta Chic 87887= 38p

Isilon Melissë eDuktig uJariza ueKanel 39p 1a i treårsringen till salu

Isilon L'Oréal eDuktig, uWella, ueWillnius 39p 2a i treårsringentill salu

Mellanbyns Nenya eKurant uDixybess ueAcke 38p 3a i treårsringen Till salu

Avensis eBloka Joker uFidélia ueDenilsson 38p fjärdeplats i treårsringen

Östlundas Benni Bus eRipadals Benni uTina ueWindy Boy 36p

Björksta Chick 38p eChip uBjörksta Jäntan eJunisorken
Jerker Klang,
#5 Storleken? Dina egna borde du ha måtten på åtminstone!

#6 Det är sådant du missar när du inte har FB ;)
Men här får du både mnkh och hela kritiken på mina:
Isilon Melissë: eDuktig 568, uJaritza 3873, ueKanel 442
125cm i mkh Sv stj
God rastyp 8p
Vackert huvud, välansad hals, Naturlig resning, bra rygg och kors 8p
Benad för storleken, relativt korrekt 8p
Taktmässig skritt m god steglängd 8p
Kort markbunden trav 7p
8-8-8-8-7=39p
Isilon L'Oréal: eDuktig 568, uWella 4582, ueWillnius 524
116 cm i mkh Fx Stj
Feminin av god rastyp 8p
Vackert huvud, Naturlig resning, Välmusklad rygg, Kort kors 7p
Välbenad från sidan, nöjaktigt korrekt 8p
Avspänd taktmässig skritt 8p
Vägvinnande ngt markbunden trav 8p
Jerker Klang,

Grattis allesamman!
Blev litet förvånad när jag såg i #5 att hästar visats i grimma? Se arrangören SHs Regler och anvisningar för sommarpremieringar (bifogas som pdf), punkt 1.19:
"/Hästägaren/ ansvarar för att samtliga hästar visas i träns med bett, dock ska föl visas i grimma (föl får inte vara lösa). Ettåriga ston och ettåriga valacker får visas i grimma. (rasvisa bestämmelser kan förekomma)"
Har gotlandsruss rasvisa bestämmelser som medger undantag från bettregeln i 1.19? Synd att jag inte visste det i så fall; jag hade gärna visat min treåring utan bett.

#8 Jag hade väl inte läst så noga. Hade för mig att det endast var hingstar som var tvunget att visas i träns(för så var det förr) och har inte uppmärksammat att det ändrats. Fick iaf inga kommentarer om det från domare eller Medarbetare vid utställningen. Så uppenbarligen är det fler än jag som missat detta……
Jerker Klang,

#9 Om du fått kommentar om detta har du då haft träns med för att visa i ? Jag reagerade men vet inte om det gjort någon skillnad och Ronny sa inget om detta kollade ju däremot mankhöjden mot reglementet på den ena.
Alla andra oavsett ras visades i träns enbart fölen som hade grimma.

Shetlandsponnyer har undantag från bettobligatoriet, enligt deras rasvisa bestämmelser får ston oavsett ålder visas i grimma om ägaren bedömer det lämpligt. Det är så vitt jag vet den enda ras som har undantag: russ har det inte.
Jag såg bilder från sommarpremieringen i Norra Ljunga i lördags, där visades åtminstone två treåriga russ i grimma. Och stona i Lojsta-flocken, som visas när de är 1-2-3-åringar, har aldrig träns på sig utan premieras såklart i grimma. Finns säkert fler exempel.
Man kan ju tycka att finns den här regeln ska den efterlevas, lika för alla (utom Lojsta-flockens russ som har speciella förutsättningar) och på samtliga platser - eller så ska det vara fritt att välja; fast då måste det först till en ändring i de rasvisa bestämmelserna.

undrar om inte welschar också kan visas i nån typ visningsgrimma..
#12 Men welsh kan däremot inte visas på premieringar. De har sina egna separata utställningar men i en del fall anordnas de i anslutning till premieringar, t ex Gräfsnäs och Skara.

#13 EXAKT!!

#10 Hade ju bara 1.5 mil hem så jag hade isf fått åka hem o hämta…..
#11 I vanliga fall har jag träns när jag visar, tycker det är snyggare. Men då jag fortfarande bor i lite av en kappsäck så hittade jag inte mina små utställningsträns. Tyckte att travhuvudlagen inte passade in, så då blev det grimma eftersom jag missade den punkten i reglementet……
Blev lite förvånad när Ronny konsulterade reglementet för höjden på Isilon L'Oréal (116 cm) då Avensis, som gick precis före i ringen, var av ung samma storlek (kommer inte ihåg om hon var 115 eller 117). (se nu detta inte som kritik utan bara ett konstaterande)
Sedan vill jag verkligen berömma alla inblandade funktionärer. Det var nog en av de proffsigaste SP jag varit på, även om ljudanläggningen hade lite övrigt att önska. Det var trevliga funktionärer, professionellt utförande av mätning(godkänd mätman) och identifiering. Att sedan underlaget var gräs, vilket uppskattades stort av mina barfotahästar, gjorde ju inte det hela sämre.
Jerker Klang,

#15 Ja tänk vad vi kan i Hälsingland ;) Ljudet är ett av de problem vi har då det ej finns el i direkt närhet så ljudanläggningen är av en äldre batteridriven modell. Vet att det kollades upp om det fanns något alternativ till denna men den fick vara i tjänst ett år till.
Tack ska framföra det på vårt nästa möte.