Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1431 ggr
Tusen
7

Guldruss

Det är nu ett tag sedan som Guldruss på Skansen lades ner. Vad jag minns (vilket i.o.s.s. Kan vara helt felaktigt) så var det två orsaker till detta. Dels problem med att få plats på Skansen, dels ett vikande intresse. Men visst vore det väl roligt om man kunde blåsa liv i denna fina tävling/ utställning. Det är ju ett utmärkt tillfälle att göra reklam för våra fina russ. Vem arrangerade Guldruss förr? Måste det vara på Skansen? Kan vem som helst dra igång detta? Hur ställer sig SRAF sig till detta? Jag tycker det vore så roligt om man kunde dra igång detta igen. Kanske med inslag av lite uppvisning för publiken.

Emmelie93
1

Vill du berätta vad Guldruss är för något? :) Har aldrig hört det förut! :P

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

PernillaJ
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns flera gamla trådar här på sajten om GuldRuss, t ex entill-Agges fina artikel från 2007: http://gotlandsruss.ifokus.se/articles/4d7169e8b9cb462244078656-guldruss-hojdpunkten-pa-utstallningssasongen

GuldRuss var en elitutställning som arrangerades på Skansen 1989-2009. Som arrangör stod SvRAF, och Beje Blomgren tillsammans med flera eldsjälar gjorde jobbet. Evenemanget tog sin början då MälarRuss ordnade fölmönstring på Skansen 1987. Propositionerna växlade litet genom åren och klassindelningen skilde sig litet från "vanliga" utställningar, t ex fick i början inga hästar över 12 år delta (se bifogad bild av proppen till GuldRuss 1996). Hästarna kvalificerade sig för deltagande i GuldRuss genom att tidigare under säsongen ha guldbelönats (eller för treåriga ston diplombelönats). Åren 1999, 2000 och 2001 var GuldRuss också Riksutställning.

Emmelie93
0

Aha verkar jättetrevligt! 👍

~Stuteri Stenbydal~

Emmelie93
2

Jag satt häromdagen och tänkte på varför det inte fanns Russ-SM…
Man hade kanske kunnat dra igång Russ-SM & Guldruss igen?
Man kan kanske ha det samma helg?
En idé jag fick! ☝️

~Stuteri Stenbydal~

Tusen
0

Russ-SM finns i trav i vilket fall.

Emmelie93
1

Jo det vet jag. 🙂
men jag tänkte mer på hoppning, dressyr, klassisk körning & bruks.

Bra PR på Russen då! 👍

Fjordhästarna har en helg med massa olika klasser, Fjord-SM.

~Stuteri Stenbydal~

StuteriSolo
3

Det speciella med Guld-Russ var ju att det var på Skansen, och att man för att få vara med måste ha minst guld på en tidigare utställning/premiering tidigare under året.

Att ha ett russ-SM i samband med .tex riksutställningen vore ju himla kul 😃

Tusen
1

Jag kan tycka att om man bara hittade en plats för att hålla Guldruss ( naturligtvis med kvalificeringskravet, guld på någon utställning under året) så duger det lika bra som Skansen. Kolmården, Parken Zoo eller någon annan djurpark skulle duga lika bra, tycker jag.

silarp
1

tycker man inte nödvändigtvis måste ha det på samma plats varje år…. så alla kan  ha chans att åka någon gång… !

MagganS-B
3

Det speciella med just Guld-Russ var ju att det var på Sveriges största hembygdsmuseum, Skansen, inte att det var en djurpark….. Tycker inte alls att det platsar i nån djurpark utan i så fall vid någon hembygdsgård, friluftsmuseum eller liknande, ex.-vis  Gamla Valla i Linköping….

Tusen
2

#10 Jag tänkte mest på att t.ex. Kolmården har en del för inhemska raser. Men om man skulle gå på ditt förslag så finns det ju ännu fler ställen att vara på. 👍Vallby friluftsmuseum i Västerås t.ex. De har ju också inhemska raser som de visar bland gamla bevarade gårdsbyggnader.De har bl.a. Gotlandsruss och Nordsvenskar som går där liksom inhemska getter, höns och grisar. Gott om utrymme finns det där också.

silarp
0

….kanske att ett sånt evanemang måste flytta runt i framtiden ändå… med tanke på att det redan som det är ofta är svårt att få ihop deltagare till det som anordnas av lokalklubbarna…?
Eller vad var andledningen till att det lades ner…?

Tusen
0

#12 Dels för att eldsjälen och "fadern" till detta slutade, dels tror jag Skansen inte var så intresserad av att ha russen där och till sist var det att många inte åkte för det krockade med tävlingar. Bensinen blev ju drastiskt dyrare dessutom så det hjälpte nog till en hel del.

silarp
0

men jag måste också säga att det låter intressant och roligt! Så jag är FÖR, men till skansen -eller alltför många mil bort kommer jag inte kunna åka oavsett, så därför tycker jag det vore trevligt om det bytte plats över landet!

Anneberg1
1

En motion till Russavelsföreningen? Det skulle vara väldigt trevligt och motiverande med tillställningen!

MagganS-B
2

Vad jag vet sen förut så tyckte Skansens ledning att det var trevligt…..

garrilina
1

Att det var just Skansen gjorde att Guldruss var speciellt, även om planen inte var den bästa att visa på och det inte fanns stallplatser. Vi har åkt några gånger den sista gången på jubileumsutställningen och det har varit lika roligt varje gång. De gånger vi varit där har det dessutom varit russ från Gotland och Finland med eftersom det varit nära till färjorna.

einarsson
0

#17 när jag var där hade vi en stallplats och boende inne på Skansen. Jag tyckte att det var mkt trevligt.

Men det hade varit ännu bättre om det kunde flyttas runt i hela landet så att alla kunde åka. Vi hade "bara" 60mil enkel resa, det är många som har längre.