Jagga Ess avkommor
Hur skulle ni säga att Jagga Ess avkommorna är generellt sett?
Så här ligger det nämligen till : Jag har länge varit sugen på att köpa ett russ och nu när det föddes ett hingstföl här (welsh) så tänkte jag att det vore ett ypperligt läge att köpa en russkompis som kan växa upp med honom. Så då funderar jag på att kanske köpa ett hingstföl från Lojsta hed.
Jag kan väldigt lite om russ-stammar så därför tänkte jag höra lite med er här inne om vad man kan säga om vad Jagga Ess ger för typ av hästar. Han är själv travare har jag läst och jag har en fördom om att travrussen är mycket tuffare och skarpare. Hur tänker ni där? Sen är det klart att fölen har en mor som präglar dem, om inte mer än sin far, men en hingst får ju fler avkommor och då är det lättare att se en röd tråd i vad som förärvs.
Jag har tänkt att använda mitt russ till att köra med, min son behöver större ponny efter sin shettis så småningom och sen gillar jag att åka på utställningar. Jag vill gärna ha en ponny som inte är alltför skarp eftersom min son ska kunna hantera den (under min guidning så klart).
Jag är jätteglad för lite hjälp med tankar kring detta 🙂
Tycker du ska satsa på en Jaggaunge, har en själv. Fast han är några år nu
Nu känner jag inte till just Jaggas avkommor och deras humör men många russ med renodlade travstammar är inte vassare än andra om de inte tränas för trav. Många travtränade russ är riktigt behagliga barnponnysar samtidigt som de tävlar i trav.
Vår, Montró, tävlar i trav men går samtidigt ponnyridning med småbarn mellan varven.
Jagga är en jättetrevlig hingst! Jag kan inte tänka mig att han lämnar heta avkommor. Hans mamma Jullette var en riktig barnhäst, hur snäll som helst i alla lägen, kunde trava snabbt också!
Tack alla för era svar! Ja, det låter ju väldigt positivt med Jagga.
Om det är nu så att jag ska köpa ett föl från flocken, så är det ju så att jag köper den obesedd… Lite nervöst och väldigt emot mina principer egentligen, men på något sätt känns det ändå som att fölen därifrån har lite av en kvalitetsstämpel eller har jag någon övertro på det kanske?🤔
Men det är ju också så att jag tycker att det är så fantastiskt med att vi faktiskt har en flock med vår inhemska ponny som lever på det sättet , så det känns också som ett bra sätt också att stötta det.
Äsch, det blir nog hur bra som helst. Jag följer Tessan08's råd där och tänker att ett russ blir vad man gör det till 😉

Jag har 2 ettårsston efter jagga hemma hos mig som är födda på heden. Den svarta är min egen, hon är jättetrevlig, lättlärd och mysig. Även hennes syster är en trevlig och snäll dam :) Så jag tycker du ska slå till på ett russ från heden, dom är underbara!
#6 Tack för ditt svar! Så kul att de var födda på heden också. Ser jättefina ut :-)