Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 10438 ggr
[Croneld]
1

Veckans hingst - Primat G 444

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Årets första hingst blir en fux som numera bor i Östergötland. A-premierade Primat är en allroundhingst som både gillar att hoppa och bli körd.

Fakta:
Född 1989, Fux ljus man och svans, stjärn 120cm A-premierad
e. Indus 381 u.Allgunnens Gloria 2700 ue. Furir 354
Uppfödare: Birger Ericsson Torsås

Meriter:
Är enligt tidigare ägare mycket skolad i dressyr, hoppning och körning. Han har hoppat hela 105cm.

GM 2012 Foto(c): Pernilla Jobs

Fick vid generalmönstringen 2007 poängen 99888=42
och 2012 99887=41

Övrigt:
Primat har fått ca 50 avkommor varav tre godkända hingstar, Toronto 475, Norm Kl 654 och Prakt KL 675 (prel) samt 8 diplomston varav ett av stona även fick både gångart och hoppdiplom på 3-årstestet, Fåglabäcks Inez.

Primat är en trevlig hingst med god exteriör och med ett väldigt luftigt och härligt steg trots sin höga ålder. Han har utöver det en unik härstamning.

Ägare och station 2013:
Desireé Pettersson
Sibborp´s stuteri
Fornåsa
Tel: 0141-220440, 073-6730084
Hemsida

Baserad på uppgifter från ägaren.
Bild (c) ägaren

Cara-Mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Primat höjdes i helgen till värdebokstav A. Tyvärr kunde jag inte närvara och visa upp honom.

Han fick dessutom ytterligare en godkänd son: Norm KL som fick 87898= 40p (bilden är från grevagården foto: Cecilia Eriksson)

[Croneld]
0

Lägger upp den här ett par dgr, för jag visste inte tidigare hur man fick upp artiklarna i den nya ifokusversionen. Snart kommer det en ny hingst igen.

Russtoka
0

Han är så fin Primat G 444. Ganska lik sin dotterson på bilden?

Morfar till Qveiars Leil Blixt som jag sålde som valack till Marie Bergstedt i Sala, där han ska gå som brukshäst i grönsaksodling och vedkörning + lite ridning av Marie själv som är av den mindre storleken av kroppshydda.

Cara-Mia
0

puttar upp lite då detta kan vara hans sista säsong, man vet ju aldrig och det är ju en hingst med ovanlig stam.

Qveiarsstuteri
0

Och han har endast 1 syster i avel också :) Otroligt många bröder, o hans mor var en av de snällaste man kan ha (samt syster hans) :D Grattis till en fin hingst Desiree!!

Cara-Mia
0

Han ska väll få 2 avkommor i år om jag sett rätt, tror att en är född….

Hoppas att han ska vara fertil i år och förhoppningsvis några år till så att hans gener får föras vidare.

#5 tack!

Reko
0

#6 Jodå, ett stoföl ska vara fött, har jag hört.

Cara-Mia
0

Primat har fått 4 av 5 ston dräktiga i år. Skrattande

Primat letar station till 2012 och vill dit så fort som möjligt.

Cara-Mia
0

putt

Lena90
0

Så fin hingst, han är mormors far till mitt lilla sto :D

Carpe diem!

Cara-Mia
0

En frisk och pigg herre som inte märks att han är 22 år. Skulle gärna vara någonstans där han blir riden eller körd. Samt får betäcka nästa år.

Jossa
0

Tyvärr gick en av hans döttrar bort för (imorgon) två veckor sedan. Imma Vips 4065, rekord på 2.20,0, hoppad upp till 120 cm - med och utan ryttare.
Tävlad i galopp en gång, kom trea även om hon snubblade på upploppet och hamnade sist i fältet.
Ett grymt psyke och kunde dra allt.
Timmer, släde, tunga och lätta vagnar… Allt.

Jag och min älskade och saknade Imma förra året på gävle travbana.
Syns inte att hon här haft tre fölungar…

Cara-Mia
0

Putt

Cara-Mia
0

Primat söker fortfarande station till 2012 och vill komma dit så snart som möjligt då det är för mycket med 2 avelshingstar på gården.

Cara-Mia
0

Bild på 22-åringen från utställningen 23/10 då han fick 5x8= 40p BIR

Cara-Mia
0

En huvudbild

Cara-Mia
1

En till

Cara-Mia
0

Tillfälligt ny hemsida www.sibborps.n.nu

Cara-Mia
0

söker station 2012.

Cara-Mia
2

Primat är hemma i år. Han har betäckt ett sto i år som är dräktigt.

Förra året betäckte han 5 ston och hitills har det blivit 3 föl och dom andra 2 kommer när som helst.

Se bilder på fölen på hemsidan eller här på sajten.

Cara-Mia
0

Primat fick alla sina ston dräktiga förra året. Han har i år haft 4 ston och alla verkar vara dräktiga.

Primat är till salu!

Cara-Mia
0

Denna vackra hingst är till salu. fortfarande fertil. Intresserade kan höra av sig till mig. Kan även lånas ut.

Cara-Mia
2

Kritik från generalmönstringen 2012:

Harmonisk modell. Välskött. Mycket vackert huvud, naturlig resning, lång hals, rastypiskt kors. Välbenad, rättställd. Framåtgripande skritt. Energisk, något kort trav.

99887=41p

Cara-Mia
3

Igår föddes ett brunt stoföl med stjärnämne i Skåne, stolt moder är Adas Ariel 5223.

MagganS-B
1

# 24 Lägg gärna in henne i föllistan! 🙂

Cara-Mia
2

Årets första föl e. Primat G 444 u: Adas Ariel 5223

Ariana, sto med stjärn född 7 April 2013.

Qveiarsstuteri
0

Primats halvsyster Qveiars Bläcku 4852, fux, 126 cm, f.2004, utlånas med fördel till seriös avel främst pga hennes intressanta gamla stam på mödernesidan. Hon är e: Timon G 533 u: Allgunnens Gloria 2400 som i sin tur är e: Furir 254 och u: Baby 2400. Hon har lämnat 3 föl i dagsläget: 2008 br hingst (numera valack) Qveiars Hauk e: Vidar 522. Han är en i Gotlandsrussparet som används som skolhäst inom brukskörningen på Strömsholm! 2011, br sto Qveiars Anoosheh Ahoo e: Henden Hector (Kaspisk hingst). Hon är en medveten korsning mellan dessa raser (pga mitt enorma intresse av russens historia). Fadern till Olle 2, den otroligt kända samt en av de första stambokförda russhingstarna) var, enligt nedskrivna anteckningar, ett resultat av en "hingst från Alleppo trakten" samt ett russto. Denne hingst, som ska ha varit i russtorlek, från Alleppotrakten skall ha funnits på Berlins Zoo innan han (förmodligen) kom till Sverige och detta sto betäcktes med honom. Alleppotrakten är belägen vid Kaspiska havet, där även den urgamla Kaspiska hästen har sitt ursprung. Denna ras var i första hand en körhäst och är avbildad på målningar av den forna persiska kungen Darius, där de är kopplade i par framför hans vagn under en lejonjakt. Dessa små hästar är, liksom andra urgamla raser från detta område, otroligt uthålliga. Olle 2 sades vara extremt uthållig, och i kombination med det otroligt arbetsvilliga Gotlandsrusset, skulle KUNNAT ligga till grund för den otrolige Olle 2:s bedrifter. Ahoo är således ett experiment från min sida, där jag velat kunna ge russvärlden unika möjligheter att studera om någon likhet kan finnas i fenotypen mellan Olle 2 samt Ahoo. Tyvärr finns inte många kort (i min kännedom) på Olle 2, men kanske finns möjligheten att studera detta utifrån den information som är känd om honom? Det 3:e fölet Bläcku fått är: 2012 Qveiars Leil Ärte, br sto e: Tejas Pegasus 636, också med en mkt intressant stam ur framtida avelshänsyn. För intresserade som har några frågor, kontakta mig helst via min hotmail adress: aqruss@hotmail.com

Qveiarsstuteri
0

Jag insåg efter jag publicerat detta inlägg att den hamnat på helt fel grupp. Kan någon av administratörerna flytta detta till rätt grupp? Kram Samt ett stort LYCKA TILL till "Cara mia" med den genetiskt värdefulle Primat 444!! Kram

Cara-Mia
0

Primat G har hittils i år fått 3 avkommor, väntar en ytterligare. 2 ston och 1 hingstunge.

Primat går nu med 2 fruar och verkar även vara fertil i år! Så tveka inte att komma med era ston om ni vill ha denna unika och värdefulla stam.

Cara-Mia
0

Primat fick i år 2 avommor, ett sto och en hingst.

Primat G 444 har nu fått vandra till dom evigt gröna ängarna 25 år, pigg och fräsch men fick tyvärr tumörer på snoppen.