Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 1815 ggr
__Prenses
0

Stall namn

Hejsan! Nu har jag äntligen kommit till vad jag skulle vilja ha min lösdrift/gård att kallas till, men nu till frågan. Jag bedriver ju ingen som helst verksamhet eller har eget företag i tankarna, men får man ändå ha eget stallnamn utan att det har betydelse ? Jag skulle ju gärna se att jag skulle kunna ha namnet sen som något slags uppfödarnamn sen i framtiden om det blir aktuellt med några föl.

/ sabina

Stallmima
0

Jag ser inga hinder i att ha ett stallnamn

Tusen
1

Vill du ha ett eget stallnamn som du sedan vill använda som stuterinamn i framtiden, kan du redan nu ansöka om att få det stuterinamnet. Det kostar lite men då är också namnet ditt. Det finns inga krav på att du måste bedriva uppfödning just nu och heller inga andra avelskrav. Bara anmäl vilken ras du hade tänkt föda upp. Sen kan man ändra i framtiden om man vill föda upp någon annan ras.

__Prenses
0

Är det bara en engångsumma eller måste man betala avgift varje år för det ?

Tusen
0

#3 Det är en engångssumma.

PernillaJ
1

TS Sabina bor ju i Finland, så det är i alla fall för mig svårt att ge några råd eftersom jag inte vet vilka regler som gäller för inregistrering och användande av stuterinamn i Finland. Avelsorganisationen Suomen Hippos (www.hippos.fi) kanske kan svara på frågan?

På Svenska Ponnyavelsförbundets hemsida (länk) kan man ladda ner info och ansökningsblankett för att registrera stuterinamn om man har för avsikt att bedriva ponnyuppfödning av svenskfödda ponnyer. Kostar 1000 kronor. Blanketten bifogas som en pdf-fil.

Stallmima
3

Erja Mattilia kanske har koll på stuterinamn i finland  👍

__Prenses
1

Ja det kanske hon har, jag borde kolla med henne. :)