Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: uppfödare
Läst 2269 ggr
ryttarn
0

Registrering av stuterinamn?

Vi satt och diskuterade i helgen vad som krävs för att registrera stuterinamn. Jag hade för mig att det krävdes 5 kvalificerade avkommor innan namnet kunde registreras emedan en bekant påstod att det bara var att bwetala in en summa pengar till SH och ansöka om namn.

Finns det någon här som vet vad som egentligen gäller? vi letade påde på SHs hemsida, ponnyavelsförbundets hemsida och givetvis på russavelsföreningens hemsida utan att hitta något svar….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asagard
0

Förr var det så, att man var tvungen att ha 5 reggade avkommor. Tycker jag var jättebra, men så tog de bort det, så idag är det bara att betala in, så får man sitt stuterinamn reggat, om namnet går igenom dvs.

Det kostade 1000:- när jag reggade, vet inte vad det kostar idag.

ryttarn
0

Reggar man det på SH eller var?

Jerker Klang,

www.isil.se

Asagard
0

SPAF

karisma
0

I dag köper du ditt stuteri namn bara betala och se glad ut ( tror det kostar 1500) det står på spafs hemsida hur du gör

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

Vi fick vårat stuterinamn registrerat i år. Det kostade 1000 kr och skickades in till SPAF. Där kan man också hämta blankett för anmälan om stuterinamn.

Själva är vi jätteglada att få använda ett stuterinamn. Vi har en liten uppfödning men försöker för den delen ändå vara seriösa. Antalet föl avgör inte hur seriös man är och det är bra att man numera dessutom får döpa om sina tidigare uppfödningar till sitt stuterinamn. (Om ni förstår vad jag menar).

Inom kattaveln MÅSTE man ha ett uppfödarnamn för att få registrera sina kattungar. Det tycker jag är bra, för med det följer vissa förpliktelser också. Något som ponnyavelen kanske skulle ta efter.

StuteriSolo
0

hmm, när vi registrerade vårt stuterinamn så skulle man ha tre ston i avel, alt. en hingst och två ston, och ha fött upp minst tre avkommor med lägst 35 poäng som ettåringar. Men det var ju snart tjugo år sedan förstås…

Verkar ju enklare idag :)

StuteriQveiar
0

Hurdå får döpa om sina tidigare uppfödningar? Är de sålda och ägaren inte vill kan man väl knappast få göra det fastän man fött upp den?

Tittut
0

Uppfödningarna kan registreas om med stuterinamnet som tillägg, om köparen eller ägaren så vill, men inte om den tävlat under gamla namnet, eller är riksstamboksförd redan. Då blir det stopp!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

MagganS-B
0

Ursäkta, jag kanske trampar nån på tårna, men tycker att det var bättre förut då man var tvungen att ha ett visst antal hästar och ett visst antal uppfödningar för att få stuterinamn. En enda fölunge gör  ju inte att man helt plötsligt blir ett stuteri. Ett stuteri enligt min mening är ett företag som seriöst med ett antal ston och kanske en hingst avlar fram flera avkommor per år, och naturligtvis deklarerar för företag eller lantbruk!

Anna-Uppsala
0

Å andra sidan - har man ett stuterinamn är det enklare att döpa varje häst till något helt unikt - och det måste man ju göra nu för tiden! :)
I övrigt håller jag med om att det inte är antalet uppfödningar som bestämmer huruvida man är seriös eller inte.

ryttarn
0

#9 Håller med dig till viss del. Någon form av seriositetskrav borde åtminstone finnas. Sedan om det är antal föl, ston, egen avelshingst eller vad man använder för kriterier skulle kunna bli en intresant fråga.

Skattemyndighetens krav för att man skall anses bedriva avelsverksamhet är att man har en egen avelshingst eller en avelshingst på station. Å andra sidan finns det ytterst seriösa uppfödare som helre skickar sina ston till andras hingstar för att få en större bredd. Så vad som är seriös avel är en delikat fråga….

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

#11 Har inte hört talas om att skattemyndigheten har såna krav….men kanske det är annorlunda med oss som har jordbruksfastighet…..Seriöst var fel ord (ursäkta!), det är man även med ett föl, men ORDET "stuteri" betyder ju faktiskt avel med flera hästar. I så fall heter det inte "stuterinamn", utan "uppfödarnamn" eller "stallnamn".

ryttarn
0

#12 Jag har oxå jordbruksfastighet och hade revision här förra året, det var då diskusionen kom upp. För att få idka avdrag i verksamheten för häst skall det antingen vara avelsverksamhet eller tävlingsverksamhet om pengar dä hästarna tränas av licensierad tränare. All annan hästverksamhet anses vara hobby och är därmed inte avdragsgill, enligt skattemyndigheterna i Arvika. Jag klarade mig på att vi har Monljus och att jag dessutom är licensierad ponnytravtränare och står som trännare på alla våra ponnyer….Skrattande

Se detta som en parantes i diskusionen, men det kan vara intresant att veta den dagen man åker på en revision…..Penga mun

Jerker Klang,

www.isil.se

Anna-Uppsala
0

Ja, skattemyndigheterna är inte att leka med! *huvvaligen*

MagganS-B
0

#13-14 Har haft med dom att göra när vi hade varmblodstravare…..hästarna skulle ha foder ur olika lådor :) men nu är det lugnt, LRF-Konsult kan sina saker!

Anna-Uppsala
0

…. och själv har jag en superduktig revisor och inga hästar i firman, förutom de som bor i datorn förstås! ;)

karisma
0

Har alldrig haft problem med skattemyndigheten, fast jag skulle väll ha för få ston då jag alltid samlar på hingstar Brukar ha flera killar få se hur ligger det tll för dagen  oj oj det är jämt har nog inte hänt på länge Fast på hund sidan är det bara flickor och de är ju oxå med i företaget

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus