Jäv
Hur gör man om någon/några av de anmälda hästarna är yppfödda av domaren?

uppfödda ska det givetvis vara…
Är det två domare så kan den andra domaren gå in och dömma den specifika hästen. Är det en domare kan man få hästen dömd ändå men utanför tävlan.
Så är det på shetland i alla fall. Men oftast låter man bli att anmäla om domaren är uppfödare.

Dom hade det problemet på en Welsh i Forshaga idag. Då gick den andra dommaren in och dömde….. Sen kan man fråga sig hur lätt det är att "dömma låga poäng" på kolegans uppfödning…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3 Nä, det är nog inte många som vågar. Får nog räkna med en rak höger från uppfödaren om man gör det. *s*
Ni underskattar nog domarkåren…
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag tror nog att de flesta domare skulle klara att bedöma egen uppfödning, egentligen, men det ser ju inte så bra ut…

#5 Har inte sett kritiken ännu så jag har egentligen ingen åsikt där. Kan bara tänka mig att det inte är så lätt då de dommare som var i Forshaga väldigt ofta "dömmer i par".
Har ett mycket högt förtroende för de flesta dommare, speciellt de dommare jag stött på i Russ världen. Däremot är jag ytterst tveksam till vissa "all-ras-dommare"…..
Jerker Klang,
#5 Men rykterna går ju tyvärr. Vet en domare (shetland så klart) som har rykte om sig att lusläsa utställningskatalogen och tidigare resultat innan utställningen och sedan ge samma poäng igen. 
#6 Jag tvivlar inte en sekund på att en domare skulle klara av att bedömma egen uppfödning, MEN eftersom en bra bedömning ger meriter till föräldrarna, så skulle det nog lätt bli någon extrapoäng lite här och där om domaren skulle bedömma sina egna uppfödningar.
men om man är uppfödare på en pålle som man ska dömma så skulle då jag (om jag var dommare) så skulle då jag försökt få så höga poäng på den som möjligt.. eftersom man vill ju att andra ska höra/veta att man föder upp fina hästar? om nån fattar poängen vad jag menar :)
Nu måste jag faktiskt undra vad du menar, ryttarn.
Vad menar du med att de domarna dömer i par? De domare som dömde i Forshaga har aldrig tidigare dömt ihop, det vet jag alldeles säkert.
Problemet som vi domare har, är att vi alldeles för sällan får döma tillsammans nu för tiden. Det innebär att chansen att vidareutvecklas och lära av varandra är i stort sett obefintlig. Den enda gången som domarna dömer tillsammans i dag, är på avelsvärdering på hingstar, i stort sett aldrig annars.
#10 Förut dömdes alltid godkända hingstar och 3-årsstona tillsammans av domarna på en utställning. Jag undrar så varför det inte är så längre? (Nu är jag inne på shetland igen). Det gav ju dessutom domarna en chans att "dömma ihop sig" eller vad det kallas för.
MEN på shetland händer det faktiskt att domarna dömmer ihop. Bla. på RIKS dömmer de alltid tillsammans. Kan hålla med om att det vore bra om domarna fick dömma ihop mer!

Kanske ska man ha 2-3 domare i samma ring som inte får prata med varandra, utan bara bedöma. Sedan så får var och en skriva poäng och kritik helt enskilt. Spännande att se vad det skulle bli :o)

#10 Jag menade absolut inte på något sätt att misstänkliggöra dommarkåren. Det var inte det som var min mening iallafall. Det kan vara en minneslucka för mig, men jag vill minnas att de har dömt tillsammans på Värmlands Ponnyförening förut, detta var även vad som sades av andra på utställningen(utan att det på något sätt var menat som kretik).
Vad jag menade egentligen är att det, oavsett vilket område det handlar om, är väldigt lätt att man ser med "possitivare glasögon" på en kollegas "produkt". Detta oavsett om det är en uppfödning, ett konstverk, en teaterupsättning eller vad det nu är msom man gör en subjektiv bedömmning på. Jag vill speciellt stryka under, vilket jag tycker framgår av mitt förra inlägg, att det absolut inte var menat som en kritik mot dagens "dommarpar" i Forshaga, utan mer en generell tanke….
Som jag skrev tidigare, jag har generellt ett mycket högt förtroende för de dommare jag stött på…..
Jerker Klang,
Det är nog en minneslucka, för jag vet att de aldrig har dömt ihop innan dagens utställning.

Finns bara ett litet problem med det här med domare, domarkåren är alldeles för liten! Vi som arrangörer skulle gärna ha fler domare/utställning men bristen på domare gör att vi är glada över att få tag på en till varje aktivitet. Sen får man ju tänka på det här med ekonomin, hur mycket är utställarna villiga att betala i anmälningsavgift?

Hur löser man detta då:
Säg att det är 5 russ i Klassen varav två ska bedömas av annan domare pga jäv.. 3 russ får lika mkt poäng.. vem rangordnar dom i klassen?

Det kan väl inte vara så stort problem på våra russutställningar. Enl. allmäna bestämelser för russutställningar, punkt 10, får man inte anmäla om domaren har jäv.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#17 Då är detta löst med andra ord! 
Men vad räknas som jäv då?
Om uppfödaren finns inom domarens släkt (typ mamma, pappa eller barn till domaren), är det jäv då?
Om avkomman är en avkomma till någon av domarens uppfödningar, är det jäv då?

Så här står det: "Hästägare äger ej rätt att anmäla häst där domaren är uppfödare eller ägare till far eller mor till det utställda djuret".
www.vikingponnycenter.se
Måste bara tillägga att jag tycker de gånger i ungdomen man tex ridit för en domare som man också tränat för - ett helt annat exempel alltså! - så har det synts på poängen … neråt! :/
De vet ju PRECIIIIIIS var man har sina svaga punkter - och dömer ofta hårdare på någon de känner väl. Samma sak i skolan, där lärare som har sina egna barn oftast kräver mer av dem än av andra!
Så jag har lite svårt att tro att problemet är så jättestort, faktiskt.

#20 håller med Dommare som haft någon anknytning till hästen dömer hårdare inga gratis poäng där inte Våran grupp är så liten så det dyker alltid upp något men jag tror att våra dommare är rättvisa (fast de gillar ju olika typer av russ) Jag tror att vi som utställare gjärna hittar en ursäkt om det inte går så bra som man hopas. Och svenska avensjukan finns ju alltid Visst vill jag vinna jämt men det gör jag inte, och lika glad är jag ändå så det så Mitt russ har jag valt på andra grunder än att det ska passa alla
ps när jag vissade araber var det alltid tre dommare så fick man snittet
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Blir jobbigt för den domare som varit framgångsrik med många uppfödningar som sålts runt omkring i landet och som skall visas. Den stackaren får väl byta yrke, eller stå utanför ringen å glo medans kollegan springer som en jojjo mellan två ringar… 
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Det är ju därför det är bra med domare som kan flera raser, då behöver de ju inte döma sina egna.
www.vikingponnycenter.se

Gäller anmälningsförbudet för hela utställningen även om det finns andra ponnydomare där oxå?

Det framgår inte av bestämmelserna. Kanske för att det oftast är bara en domare på russutställningar.
www.vikingponnycenter.se

#24 Det som reffereras till i #19 gäller väll enbart "rena" russ utställningar. Tex kunde vi inte anmäla Monljus till Guldruss förra året eftersom Torsten var dommare och tillika uppfödare av Monljus.
#23 Hur är det med "raskunskapskontroll" på dommare? För om jag förstått saken rätt finns det ingen form av ratifisering eller certifisering av dommare till en viss ras? eller har jag fel där?
Jerker Klang,
#19 Så om uppfödaren är barn eller förälder till domaren, så är det inte jäv?
Det finns något som kallas delikatessjäv, dvs domaren kan anse sig vara jävig även om de inte är släkt, hingstägare eller annat.
Om du som domare anser dig vara jävig, skall du själv anmäla det. Det kan ex vara att din granne är ägare, eller liknande saker som egentligen inte är regelrätt jäv, men som kan tänkas påverka ditt domslut.

Självklart har domarna kunskaper om de raser de får döma. De har gått med rasdomare på rasspecifika utställningar och ofta även varit med kå kurser för olika raser. Att de däremot inte är insatta i stammar, uppfödare, och ägarförhållanden i andra raser än sin egen, är väl egentligen ingen nackdel. Men som sagt olika domare gillar olika typer, och det är väl helt OK. Jag misstänker att det finns missnöje bland andra raser också när våra russdomare har dömt annorlunda än vad man är van vid.
Det är nog bara att "gilla läget"
www.vikingponnycenter.se
Ja, ställer man ut får man ju liksom "gilla läget" - eller stanna hemma. Men man kan inte först ställa ut/tävla/visa sin häst och sen efteråt komma och klaga på domarens domslut. Det är bara att inse att det är en bedömningssport och vissa domare tycker som man själv, andra inte.
Däremot tycker jag det är väldigt viktigt att domaren MOTIVERAR sitt beslut på ett sätt som man kan ta till sig. Kommentaren "oädelt huvud, ej rastypiskt" säger ju mycket mer än om domaren skriver bara det ena eller det andra.
Håller för övrigt helt med Karisma: "Mitt russ har jag valt på andra grunder än att det ska passa alla Gerdan & Hjördan är vackrast i världen, OAVSETT vad någon annan tycker - så det så! :)

#29 Det var en undran från mig, inte en anklagelse….
.
Jerker Klang,
#28 Tack för svaret Liselotte!

#31. Jo jag förstår att det inte var en anklagelse, utan en högst berättigad fråga.
Jag förstår precis hur du känner efter en sådan utställning som den du var på i helgen. Du anar inte hur många gånger jag kännt likadant. Första gången Jonis inte kom upp i guldpoäng var jag så nedstämd att jag tyckte det var väl lika bra att kastrera honom. Den gången var det Totte som dömde, och det var säkert rätt dömt, men egentligen var det nog delikatessjäv, eftersom vi bodde på samma gård och hade mycket med varandra att göra, och jag tror som Anna att man är hårdare mot dem man känner väl. Det skulle ju lätt kunna bli en massa "snack" annars. OBS detta är inget personangrepp på Totte, som är en av mina äldsta vänner. Det är bara ett inlägg i "jävsdebatten".
www.vikingponnycenter.se

#33 Jag tror inte pappa tar illa upp =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Agge - tänkte du tänkte väl inte kastrera TOTTE???!!!! *gaahaah* jag hoppas att jag läste fel?!
…. läser inlägget lånsamt en gång till … ….
Puh, vilken tur!
Jag hade fattat fel ….. :D
===================== tillägg ===============
Sedan ska man också komma ihåg att det är en bedömningssport och hästar är ju inte lika bra alla dagar, liksom vi människor inte är på topp jämt.
Jag menar - låt mig trava fram och tillbaka på gårdsplanen efter att ha lyft in ett ton halm, och ni ska få se på en trav som är max 4:a mässig … Men på Flustret en fredag efter ett par cider och en cigg eller två rör jag mig åtminstone som en 7:a - typ! ;)

#11 "Förut dömdes alltid godkända hingstar och 3-årsstona tillsammans av domarna på en utställning. Jag undrar så varför det inte är så längre? (Nu är jag inne på shetland igen). Det gav ju dessutom domarna en chans att "dömma ihop sig" eller vad det kallas för. "
Pga tidsbrist döms inte längre treåringarna tillsammans om det är många anmälda. Däremot döms nästan alltid hingstarna av båda domarna (om de är fler än en den dagen).
Men just för att domarna skulle få "döma ihop sig" så lät vi ofta treårsklassen gå gemensamt direkt på morgonen. Men det tar för lång tid om det är 120 hästar anmälda, varav 15 är treårsston.
"MEN på shetland händer det faktiskt att domarna dömmer ihop. Bla. på RIKS dömmer de alltid tillsammans. Kan hålla med om att det vore bra om domarna fick dömma ihop mer"
Inte alltid dömer de tillsammans. Detta år blev det så eftersom det egentligen anmäldes för få hästar för att ha två domare.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#35. Visst, jag kastrerade verkligen Totte, men det var en annan Totte, med efternamnet Viking, och många år senare.
www.vikingponnycenter.se
#36 Okej, då har jag missuppfattat det. För som jag fick höra på RIKS så dömde domarna alltid ihop. Men då stämmer inte det. Tack för infon!