Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 944 ggr
Iinnaa
0

Motion utan att köras/ridas?

Hej!

Har en b-ponny kille på 15 år som är ganska lättfödd och för att han inte ska bli för tjock och få följdsjukdomar som t.ex. fång m.m. så behöver ju denna kille motion. Han används endast till hobbykörning (någon tur då och då i skogen) men då jag inte har möjlighet att köra honom så ofta så hoppas jag på att ni har tips på saker/övningar som jag kan göra med honom så han får motion men inte behöver köras/ridas.

Har ni något tips på övningar/saker man kan göra med honom så han ändå får nyttig motion? Jag är intresserad av alla tips och råd som jag kan få :)

Stallmima
0

Löshoppning kan vara både kul och motionerande för hästen

silarp
0

jag cyklar nån mil eller två i veckan med märren jag inte kört in än.. bra motion! liiiite farligt om dom inte är uppfostrade, men nu går de bra!

Iinnaa
0

#1 Ja det vore kul! Men har ingen paddock utan bara gräshage och hur jag ska få honom att fokusera på mig och hoppningen istället för gräset blir ett STORT problem :P #2 Oj! Ja då krävs verkligen uppfostring! Haha tror tyvärr det inte är nått för oss då jag knappt kan hålla mig kvar på en cykel själv, haha, hur ska det då gå med en häst också ;P

Tusen
0

Gå långa snabba promenader så får både du och ponnyn motion.

För att hålla koll på hullet kan du dessutom använda en gräsreducerare.

silarp
1

de går fint! träna försiktigt och sakta! jag hade inte heller cyklat innan jag började! löpträning är också bra, gör jag också emellanåt, men pga min tilltagande lathet, blir det lite mer sällan nu, cykling enklare och så kan man dra iväg nästan en mil utan att jag är död efteråt!

Reko
0

Longera?

lil-sis
0

Tom min skvättiga connemara går det bra att cykla med, hon tycker det är roligt och sköter sig fint.

Om du har annan häst som du rider/kör så kan du ju ta med russet som handhäst.