Undernärd 2åring. Tips?
Hej!
Jag har just fått hem en ganska vanvårdad 2årig russhingst. Han är väldigt mager, revbenen och höftbenen syns väldigt mycket. Pälsen är ruggig och han kliar sig mycket också.
Skulle gärna vilja få lite tips på hur jag lättast ska få ordning på den lille. Bör jag ge extra foder utöver hö/gräs? Kan jag ge honom mycket nu i början med tanke på att han inte är van att äta så mycket? Tror ni att han kommer att få men i framtiden, tex försvagat skelett pga att han är så pass undernärd?
Tacksam för alla tips!
lusernpellets
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Du kan ju installera slow food nät så att han inte kastar i sig maten och får en massa luft i magen eller att han helt enkelt inte äter för mycket inom väldigt kort tid :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Jag hade börjat med att maska om du inte redan gjort det.
Gällande kliande - vi var och tittade på en ponny i helgen som kliat sig en massa. Även hon var vanvårdad och mager, och hade löss i hela pälsen. De har fått raka av henne allt nu, och satt in lusbehandling parallellt med allt annat.

Vad är det för typer som vanvårdar våra russin? :(
//Mickan

Ge ett proteinrikt kraftfoder och/eller lusernpellets och ett mycket bra grovfoder, då det är en växande unghäst får man räkna med att det tar upp till ett år innan han är i bra hull, ofta använder de allt man stoppar i dem till att växa. Så länge hästen busar med sina kompisar så får den dock tillräckligt med mat även om det inte alltid syns på kroppen 😃
Om en växande unghäst får fel typ av foder så kan det bli sådär utan att de har fått för litet mat, utan det är helt enkelt bara fel innehåll i maten, hingstar är oerhört mycket mer svårfödda än ston, då de ägnar dagarna åt att busa istället för som de unga damerna stå och äta och möjligtvis leka litet tafatt då och då.
Börja med en mindre mäng kraftfoder till att börja med, men ge fri tillgång på grovfoder. Kan bli så att han kommer att behöva tillskottsfoder även fast han går på bete i sommar.
Tack för svaren!
Avmaska ska jag göra när som helst.
Har inte sett några löss i pälsen men jag ska ta mig en närmre titt på det för det kan ju mycket väl vara det. Han är fortfarande väldigt smutsig under pälsen så han ska duschas om han går med på det då han är helt ohanterad.
Jag har gett Edel Avel och Avel mineral till mitt halvblod som nu är 3 år och han har växt på sig bra. Kanske jag ska ge samma till russet också? Är inte så kunnig när det gäller kost till ponnyer. Är rädd för att proppa i honom allt för mycket för risk finns väl för fång, eller är det ingen risk då han är undernärd och ännu växer?

Så länge hästen växer är det inte risk för fång, om den inte är överviktig och så är det ju inte här.
Du får börja försiktigt med att fodra honom med bra hö och mineraler, skall du ge kraftfoder så vänj honom försiktigt annars kan han bli dålig i magen. Allra viktigast är avmaskning och avlusning!
Fritt med hö och smyg in lusern. Det är ju snart bete och det kanske räcker, om inte, ge lusern på betet också.
# 10 Tveksamt om man skall ge en massa luzern till en häst som behöver växa på sig sakta för att benstommen skall bli stabil, driver man för hårt blir det kanske en skör häst! Bättre då att ge lite kornkross som ger hull!
Jag gav mitt russin Linfröolja och vanligmatolja han gick upp i vikt, hö och kraft :)
Det finns ett foder som gör susen och som man inte överfodra och det är Pavo PodoGrow. För unghästar och hästar som fallit ur.

#11 Nu är ju Lucern ett grovfoder med hög proteinhallt, det är ju i första hand för att hjälpa till att bygga upp muskulaturen. Givetvis skall man inte överutfodra, men det ska man inte med något foder. MEn att Lucern skulle få ponnyn att räserväxa så att benstommen skulle urlakas känns vääääldigt långsökt.
Kornkross och andra spanmålsprodukter skulle jag vara extremt försiktig med till en undernärd ponny
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 14 Jag skrev väl i alla fall inte att benstommen skulle urlakas! Men vi vill väl inte ha russ där benstommen inte hinner med att stabiliseras eftersom dom växer för fort, vi vill inte heller ha lösa benbitar eller hur? Klart det stackars kräket måste lägga på sig, men inte i racerfart!

Jag brukar ge mina unghästar slubber mash. är lindrig mot magen och innehåller många bra komponenter.
Har provat både Pavos och Haven, är nöjd med de båda…
http://www.pavo.nu/produkter/pavo+slobber+mash
Lycka till!

Benstommen lär väl inte urlakas om Ca/P-kvoten är bra.
Räcker inte mer grovfoder så prova ge olja eller små mängder högenergifoder. För att få mer hull behövs fett, protein bygger muskler (behövs förvisso det med).
Skynda långsamt så går det fortare.
Lusern är som ett bra hö.
Smyga in lusern är heller inte att ge den flera kilo om dagen.
Korn är mest en massa stärkelse och det är iaf ingenting jag vill ge till ponnyer, vill man tillsätta energi bara så är det bättre med olja.
# 15 Även om jag har ganska stor erfarenhet av att utfodra russ så kopierar jag in en sida här så att du ser att jag har rätt! Givetvis måste man också ge mineraler extra!
Citerar en sida med foder för hästar: "Korn är även det ett mkt använt och uppskattat fodermedel till hästar. Korn verkar hullgivande då det innehåller en hel del fett, även stärkelse. Många hästar som blir för heta av havre kan funka bra på korn.
Eftersom inte hästar kan tillgodogöra sig helt korn måste man antingen stöpa det eller krossa det innan utfodring. Kom ihåg att både krossad havre och krossat korn har en hållbarhetstid på ca 2 veckor. Fettet härsknar annars när det utsätts för luft.
Energi: 11 Protein: 90 Kalcium: 0,5Fosfor: 3,5"

#19 ett problem med korn är att det måste krossas. Har du ingen egen kross utan köper färdigkrossat är hållbarheten kort. Man räknar 2-3 månader från krossningen innan fettet i kornet härsknar. Havre innehåller mer fett än vad korn gör, är man rädd för "havregalenskap" kan man troligen använda svarthavre.
Men i princip håller jag med #18, grovfoder är alltid att föredra framför kraftfoder.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 20 Det står faktiskt om hållbaheten i det stycke jag kopierade…..;)
Man kan hitta belägg för det man tycker på nätet oavsett vad man tycker. Även 3kg kraftfoder till ponny. Korn använde man mycket förr, ja. Havre är snällare och innehåller lysin som är en essentiell aminosyra och viktig speciellt för de som behöver byggas upp, som unghästar. Men man börjar med grovfoder och räcker inte det så lägger man på något som kompletterar de brister man har i just sitt grovfoder.
# 22 Ursäkta, men det jag skrev är MIN erfarenhet! Sen får andra tycka eller tro vad dom vill! Har fött upp ett ganska stort antal russ och ingen har hittills blivit skadad eller fått sluta tävla p.g.a. skörhet och då har dom inte fått havre eftersom många russ blir alldeles för heta av det…..En naturlig ras som russet är så ser jag hellre extensiv uppfödning med så få extramystiska tillsatser och bra grundfoder än intensiv med en massa hokuspokuskraftfoder!

Har du anmält dem som hade hästen där den var tidigare?
Om din 2-åring ser för dj-ig ut, så lär de andra på samma ställe inte se mycket bättre ut.
Den som INTE anmäler vanvårdade djur ACCEPTERAR att det ska vara så och bidrar till att vanvården fortgår. Du kan anmäla anonymt till din kommun eller länsveterinären.