Anlag till skäck/skäck hingstar
Tänkte om vi kunde starta ett inlägg där vi presenterar dem Godkända russhingstarna som är skäckar eller har anlag till skäck!
Hade varit praktiskt att samla alla hingstar som har anlag eller är skäckar! 😃
Skicka gärna med bild och lite information, bla om vart hingsten står! 🙂
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

De skäckhingstar som är aktuella inför avelssäsongen 2014 är
- Stig-Helmer 461 (rödskäck)
- Toppå 550 (rödskäck)
- Allgunnens Yes 560 (rödskäck)
- Bloka Joker 620 (svartskäck)
Sedan finns flera kända anlagsbärare som lämnat skäckföl; Skotte 492, Ursus 512 och Tyson II 536. Marlon S 531 är DNA-testad och Lotus HT 673 har skäckpappa, även de är anlagsbärare.
Förmodligen är även Harpun 573, Jagga Ess 583 och Tyfon 617 anlagsbärare, men de är vad jag vet inte testade och har inte heller lämnat skäckföl (än).
Fler?
# 3 tack så mycket för hjälpen så vi kan få svar på om även Sävrarp´s Zatsiki 634 är anlagsbärare. Hoppas få presentera honom i denna tråden om några veckor 🙂!
#3 test är på gång på Kapo KL 615.
# 3 Hur är det med Gumino? Bägge fölen e. Linella Ess har vita tecken…..

#4, #5 Så spännande, jag och alla andra nyfikna ser fram emot resultatet 🙂
#6 Ja, Gumino 607 kan mycket väl vara skäckanlagsbärare - han har ju själv "låga vita tecken" (vtvbf) och har lämnat en del tecken. Fast baserat på Linellas avkommor (som antagligen är anlagsbärare) går det inte att dra slutsatser, det kan precis lika gärna komma från henne, genom Leilu-Vagabond.
Det finns ett antal hingstar som vi kan gissa att de möjligen är skäckanlagsbärare. Men innan de lämnat ett skäckföl, eller testats, är det bara gissningar.
Prakt KL borde vara en kandidat med Ursus som morfar. Ursus har lämnat skäck och Prakt KL har stora tecken.

#8 Om du menar Palör KL 676 är jag med.
Sävrarp´s Zatsiki 634 är nu testad och INTE skäckanlagsbärare!
Parat har lämnat skäckföl.

#11 Hm, jag är skeptisk 🤔 Jag vet att han har tre avkommor med mycket tecken (fuxar med bläs och 4vtff) u Piaff 2901, är det någon av dem du menar? Bild?
Allgunnens Eko borde kunna vara en anlagsbärare. Hans mormor har lämnat Allgunnens Yes och Eko har en del tecken.
# 13 Det vet du inte förrän han är testad! Zatsiki har också en mormor som lämnat skäck o är u. Lill-Saga som är (var) skäck, hans pappa lämnar skäck.
# 12 Jag har sett ett sto med stor fläck under magen, jag ansåg nog att den var skäck men stod bara som fux. Den hade vita fötter och mycket vitt i huvudet, ska försöka komma på vad den heter. Återkommer! 🙂

#8, #9 Nu har Palör KL 676 lämnat ett skäckföl och därmed bekräftat att han har skäckanlaget "Splashed White".

Micky 544 är DNA-testad som anlagsbärare för skäckanlaget "Splashed White".
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus