Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 7336 ggr
silarp
3

Älvor! (russ födda 2011)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte man kunde få se andras russåringar, alltså russ födda 2011! (lite nyfiken!)

(skriv gärna vilka dom är efter oxå!)

Kan ju börja med min egen….

Silarps Tekla,
Har ett SANSLÖST humör, är VÄRLDENS finaste o goaste, men en RIKTIG häxa oxå emellanåt! Gillar henne faktiskt ändå väldigt mycket, hon är speciell!

(u Ängens Ida ue Tomtebos Enoc och e Stans 622)

SofieStrindlund
4

Här är Lill-Ragnar! :) E: Greger Gross U: Gilda Roll! :) Har vuxit i kapp sej otroligt å blivit riktigt stilig faktiskt :)

SofieStrindlund
4

Här är Prinzen E: Arn de gothia U: Cikoria Roll! :) Älskade lilla gubben! :) Speciell på alla vis! :)

Margita
3

Det här är min Elsi ser ut som en lusäten skinnfäll när all vinterpåls inte är borta än. Är jämn i humöret, blir nog bra när hon blir stor.

E Hadar u Lill Trixi ue Taktik

Tillsammans med gammelman 27 år ung

linlan
4

Genova

e. Gumino u. Primusa ue. Munter

Dussi Ess

e. Korsnäs Brådis u. Dullilla Roll ue. Titan

Var och hämtade dom den 22/5.

Genova är väldigt bestämd och har humör medans Dussi är mera försiktig. Båda är jättenyfikna så vad man än gör vid hagen står dom där o vill kika.

Det är tänkt att båda ska bli travponnyer när dom har åldern inne :)

Har tyvärr inga bra bilder än.

PernillaJ
11

Det här är Rodfos "Roffe", gulbrun hingst född 2011 på Lojsta e Tyfon 617 - Duva 4513 e Junisorken 484, uppf. Bernt Hägg, Gerum. Bilden tagen igår 11/7. Roffe har ett stabilt psyke, är samarbetsvillig och trevlig att hantera.

silarp
0

#5 RIKTIGT vacker! SÅÅÅ sugen man blir…. Kyss

ann_j
3

Här är Tylli e. Tyfon u. Jolli, född 1/5 -11 Kyss

Kom hem till mig i mars ifrån Lojsta Hed. Helt underbar!

ann_j
5

Här är Tylli e. Tyfon u. Jolli, född 1/5 -11 Kyss

Kom hem till mig i mars ifrån Lojsta Hed. Helt underbar!

PernillaJ
8

#6 Ja, han är riktigt snygg. Jag vet ju att många gillar gult, men i mina ögon hade han varit finare i brunt…

#7, 8 Kul att se en annan Lojsta-uppfödning.

silarp
1

#9,,, jo, kanske det, men det "gula" gör honom lite unik o speciell….! Gillar honom skarpt! (honom ska jag hålla ögonen på framöver…!)

LouiseS
0

#5 & #9 Tungan ute Vilken snygging! Du visste vad du gjorde när du valde honom.

PernillaJ
4

#11 Önskar jag kunde påstå att jag hade aktivt selekterat just honom… I själva verket bestämde jag mig våren 2010, direkt jag hört att Tyfon skulle betäcka på Lojsta, att jag ville boka ett eventuellt föl undan Duva född 2011. Och det i princip av sentimentala skäl; jag gav Duva hennes namn vid fölskiljningen i november 2001. Jag har varit mallig alltsedan dess över att ha döpt ett Lojsta-sto, och klar över att en dag skulle jag köpa ett föl undan Duva: det blev Rodfos.

Duva har förresten fått ett gulbrunt stoföl i år som är en (feminin) kopia av storebror, och fortfarande osåld…

bilden är från förra årets regniga Lojsta-premiering, Duva 4513 med Rodfos vid sidan

Vikasstuteri
8

Här är vår Vikas Robban e.Ernst Ronaldo 580 u.Gosan 4710

trolldalen
6

Alba född 2011 på Lojsta E.Tyfon 617  U: Bruden 5136

Alba har varit "blyg" ett tag på vårkanten , men inte längre…

Hon har verkligen växt i sommar både kroppsligt och mentalt.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Gnistra
3

Här är Russ 4an i Träskhagen ute i Mästermyr, dessa 4a 1åringar är:

Zigma E. Qum - U. Bina (den bruna utan sjt, Till salu),

Zlända e, Nordman u, Skoj (brun m stj),

Zåbra e, Qum u, Quilt (brun med stj) Äg. Marita o Jessica.

Fuxen är en en valack u. Sussan (Bond är morfar kan ej vilken hingst som är far,någon av Gardsbys hingstar, Till salu)

Samtliga kommer från Gardsbys Russ i Fardhem, B o C Johansson (och A Kelldegard).

trolldalen
3

Tykke född 2011 på Lojsta  E. Tyfon617 U. Bridget 4399

Var igår och hälsade på våran goding, han går på hingstbete under sommaren några mil bort.

När Tykke åkte dit hade han massor av vinterpälsen kvar, satt som bara den, trodde aldrig han skulle tappa allt innan nästa vinterpäls börja läggas…men nu är han slät å fin! Rundare har han också blivit. Han har varit en kantig kille, mkt höftben och tunn, trots avmaskningar, bra mat mm

Han är så fin!

trolldalen
1

Tykke: före bild, mitten på juni. Hårfager…

Lena90
2

Vilken skillnad på bilderna :)

Carpe diem!

Miica
7

Kumlaby Mandelbom
Sto född 22/5 2011
e. Fantom 639
u. Mirana 4765
ue. Korsnäs Brådis 551

Bilden är tagen igår, passade även på att mäta henne. Hon är ca 110 cm i manken, hur stora är era ettåringar?

Margita
0

Elsi är 115 + just nu, ser ut som har vuxit bra i sommar. Hoppas hon stannar på 125, hennes småsyskon är ju ganska små.

silarp
1

… min Tekla är nog oxå MINST 115.. hon ser nästan lika hög ut som Fridhan, som är 120…
Hon har inte sett stor ut i vinter, men gräset har gjort att hon grovnat och vuxit… MEN, jag minns att även lilla fridha, som nu stannat på 120, var nästan lika hög som sin mamma första året oxå, och hon var 119…
Jag HOPPAS hon inte växer FÖR mycket mer, utan ska hålla sig i sina mått….

Finns säkert någon erfaren här i tråden som kan svara på hur mycket man kan räkna med att dom växer mellan 1-3 år…?

amandahandersson
6

**ZIDANE ZOJVIDE
**e. Skotte, u. Dar's Foxtrot, ue. Darius Roll

En herre som kommer bli en otroligt stilig häst när han blir vuxen! Fortfarande lite liten men har gått på bete nu och växt på sig en del.
Han är en ganska försiktig kille, men ändå social och vill gärna hälsa. Han har även börjat visa lite attityd.

Han kommer dock flytta från mig i augusti men vi ska ha det jättetrevligt fram tills dess!

silarp
0

#22 vad fin!!!

SofieStrindlund
3

Här är Prinzen med sele på sej för första gången! :) Jätte duktig!

SofieStrindlund
2

Och Lill-Ragnar! :D

bohuslan
0

5# Superfin och så lik pappa:)

19# Fin stam.. Blir spännande att se på travbanan:)

Miica
5

#26 Ja de ska bli spännande o se!

Här har vi en ettåring till.
Född 18 juni 2011.
Fazit
e. Fantom 639
u. Winna 3481
ue. Allgunnens Opal G 428

Ägs inte av mig, men bor här för tillfället =)

linlan
2

Mätte Dussi och Genova idag. Båda var runt 120. Dock taskigt underlag jag mätte på så är väl inte säkert att det stämde så jättebra. Skulle också vilja veta ungefär hur mycket man kan räkna med att dom växer. Dock har båda uppfödarna gissat på att dom blir ca 127 så får hoppas på det.

witessa
4

Zafari E Tyfon U Brinna

silarp
2

… har inte mätt Tekla än, men körde Fridha 3 år och 121,5 cm igår, och hade Teklan 1 år med bredvid,,, det ser inte ut som att Tekla är LÄGRE än Fridha iaf… sen får man väga in att dom kanske inte går EXAKT på lika högt underlag, så det är svårt att säga,,, Fridha har ju skor på sig oxå……
Men att döma av ovan, så kanske man inte behöver ha panik om ens 1 åring är uppåt 120-122 då….?
(minns som sagt att Fridha var typ lika hög som SIN mamma när hon oxå var ett, hon hon har vuxit MAX 3-4 cm sedan dess….)

trolldalen
2

Mäte "älvorna" i går kväll.

Tykke 120 cm och Alba 119,5 cm

Båda har växt massor i sommar.

Emmelie93
7

Här kommer en bild på,

**Zidane Zojvide
**(E. Skotte U. Dar's Foxtrot e. Darius Roll)

Som jag numera äger! Skrattande

Han har blivit tömkörd 2ggr och han sköter sig exemplariskt! Glad

ps. Han är inte så gul/isabell som på bilden, han har samma färg som i inlägg 22. Glad

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

silarp
2

Tekla har varit på löshoppning för första gången idag, med STOR framgång! Löshoppnings"domare" var Uno Bohman, och han upprepade flera gånger vilken fantastiskt läraktig och duktig 1,5 åring hon var,… så nu antar jag att hon av ren mallighet.. vuxit ÄN mer.. och är ÄNNU högre än när vi åkte… (DÅ var hon ca 125….)

Tänk att lilla räpan kan va så duktig när hon vill..!!

Chirak-96
2

Här är min "Älva"

Glårija E Glim 575 U Zharanof

Hon är en snäll dam men "valpig" såklart. Tar det mesta med ro =)

Bilden är från oktober när vi var på utställning. Där fick hon fick poängen 88877=38 =)

MagganS-B
5

Här är en "Älva" till! LINNGUINA e. Gumino u. Linn Ess - Munter, en högättad dam när det gäller trav. Går dock på lösdrift och väntar på att nån gärna vill börja med henne…..

Foto är taget av fodervärden Malin Enghardt i höstas!

[Justie]
0

Puttar denna intressanta tråd! :)

silarp
1

Ja,,, jag kan väll putta med att jag tömkört lite med Teklan, gått jättebra, och så har hon dragit runt barnen på bob lite i vinter. Mätte henne häromdagen, dock utan riktig mätstock,,, hon var iaf ca 124-125 cm.
Hon har coolat ner sig lite, och känns lite mer mogen nu än i höstas…
Hoppas få inkört henne under vår/sommar, och sedan får det bli lite som det blir!

Millaaann
2

Vikas  Robban e. Ernst Ronaldo u. Gosan är nu satt för vagn sen en tid tillbaka. Han är pigg, framåt och mycket lättlärd, verkar gå i sin storasysters (Vikas Ronsan) fotspår :)

På bilden syns även hans bästis, shettisen Månstorps Qvick, som även han är satt för vagn utan problem :)

Nu laddar de inför hösten/vintern då de ska börja tränas!

lil-sis
3

Hämta hem en elva förra tisdagen, Lime, e Juniper u Chiba. Jag är tredje ägaren sedan hon såldes från uppfödaren, stackars liten. Hon är rätt så tunn och har inga muskler men är ändå fin i hovarna, så det verkar som att de har skött hovvården men inte har haft råd att mata på sista tiden.

Hon är envis som en gris men ändå snäll och väldigt social. Har totalt kärat ner sig i min andra elva som är ett connemarasto och de är redan i princip oskiljaktiga, vilket inte är så bra för framtiden, connemaran hoppar nämligen stängsel när hon känner för det.

Planen är att ställa ut, visa på treårs och köra in. Men först mata upp henne, de har redan fri tillgång på bra hö i hagen, så hon är nog ikapp de andra snart.

silarp
2

Puttar denna med att berätta att Tekla körts med loksele och skaklar, samt longerats på volt i skritt o trav idag…utöver detta har hon burit 15 kgs ryttare en kort tur runt gårdsplanen…! Börjar förstå och tycka om att göra saker, vilket ju är trevligt! Siktar på treårstestet nästa år tror jag….

[Justie]
1

Jag kan uppdatera med en bild på Zidane Zojvide (#32) som jag fotograferade på ihopsläppet av unghingstar (bland annat min 1 åring) inför bete :)

Margita
0

Nu har vi kommit så långt med körningen så Elsi drar däck, dock utan fälg, kommer sen låter mer. Och får jag bara hjälp någon dag så ska hon sättas i par med morbror också.

silarp
4

Eftersom detta är ett spännande år för våra älvor, tänkte jag blåsa liv i tråden igen…!
Tekla är under inkörning, och är också påbörjad med inridning, men största delen av tiden tillbringar hon i träns/grimma bredvid mej i löparskor.. OCH på cykel…! (fantastiskt va lat man blir med åldern…)
Hon har kommit in i det ganska bra, och vi travar väll en 3-4 km, ca 4-5 ggr i veckan för att få upp flåset lite… får väll förlänga det senare när treårsvisningen närmar sej…
Hon har inte varit mogen för inkörning tidigare, och vi tar det väldigt sakta och ordentligt… men fördelen är ju att man får mer motion när man måste springa och cykla med ponnyn, än om man åker bakom i vagn…!

[SE* Qjou´z]
0

Fina Tekla ❤️

och vilket bra tips att jogga och cykla en runda med dem,  det skall jag testa framigenom :D

Vi ses snart!

Lisa Prytz 😃

silarp
1

#44 japp! det är smart för latisar som jag själv! ;)
Ses!

PernillaJ
6

Rodfos "Roffe" (se #5, #9, #12) finns sedan i höstas på Wången, där han jobbar i travskolans verksamhet. Förhoppningsvis kommer han till start så småningom. Roffe är valack sedan hösten 2012.