Russkorsningar!
Tänkte höra om det finns några framgångsrika russkorsningar i landet? Mitt sto e:Tyson II kommer i år att betäckas med hingsten Magic Park.
#TS: Då jag inte vet vilken ras Magic Park är av, så frågar jag dig istället. Ras på hingsten? Vad har du tänkt att fölet skall användas till? Vilket användningsområde?

Magic Park är ett svensk varmblod. Fölet ska användas till ridning framförallt hoppning.

Det finns flera gamla trådar i ämnet, t ex den här (länk).

Tack :)

Fanns förr ganska många russkorsningar som var bra inom ex.-vis hoppning. Här på Gotland Fanns fullblodshingsten Son of a Gun xx och Ben Hur ox bl.a. båda lämnade utmärkta ridponnyer. Exempel på ridskola som använt russkorsningar i verksamheten är Svedens Gård i Falun bl.a. Klintebys här på Gotland har russblod i alla sina ridponnyer dom fött upp. Om man avlar för ett särskilt ändamål tycker jag inte alls det är fel, avkomman räknas dock inte in bland mammans meriter.

#5-6 Verkar vara populärt att korsa med fullblod eller hingtar med stor del fullblod i stamtavlan. Får man inre räkna in avkomman till meriter om den tex skulle bli godkänd ridponnyhingst
# 7 Nej, korsningsavel räknas inte som merit…..om det inte blivit nån ändring dom sista åren men det tror jag knappast!
Russ/arab va populärt som hopp ponny på den tiden jag red ponny (Mååånga år sedan)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Russ/arab korsningar blir väldigt snygga!!

En sak som jag tycker man ska ta i beaktande när man korsar , varför ska jag göra det ? Har jag ett visst mål med min avel ?
Betäcker man med större hingst med ett russ är de så att man utsätter stoet för förlossnings skador pga fölet kan bli för stort?
Enligt lag får man ju inte medvetet göra något som är farligt för hästarna (lätt översatt)
# 12 Här på Gotland (kan bara prata om det jag vet…) har man ofta parat russton med antingen arab, fullblod eller travare och fått fram bra ridponnyer. Kolla i Blå Basen, där ser man att många gamla ridponnyer har russ i stammen. Har inte hört talas om att det hänt nåt med stona, fölen är ju inte alls mycket större än vanliga russföl, bara lite längre ben.
Om man betäcker med en större hingst så är det väl i alla fall så att man verkligen vill ha en större ridponny, eller hur?

Är det inte så att fölet anpassar sig efter stoets storlek? Har läst att det finns många exmoor som är korsad med tex PRE hingstar. Det jag har hört att man ska kolla efter om man ska betäcka med större hingst är att hingsten inte ska vara för bred över bringan.

#12 Kan ju bara tala för mig själv men mitt mål är att få fram en större ponny som jag kan rida och utbilda och kanske ev. sälja med inte allt för stor förlust.

#14 Det är inte säkert att de gör det faktisk.
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att betäcka en B-ponny sto med en stor häst just pga riskerna som kan uppstå vid fölning, tycker att man utsätter dem för en onödig risk om jag ska vara ärlig.
Maggan vet ston som har tagit skada pga de är betäckta med stora hingstar .
Jag kan förstå att man gör korsningen men skulle aldrig själv ta en sådan risk. En B ponny med en liten D ponny kanske men är ju inte för att korsa för mycket ändå. Man vet ju aldrig hur slutresultatet blir , blir kanske en liten ponny ändå ;)
Kan det ens bli större än C-ponny om stoet är ett russ? Är hingsten russ tror jag att det finns D-ponnys.

#16 Okej, då ska jag tänka om! Tycker att jag forskat ordentligt men tydligen inte tillräckligt. Jag inte hittat någon som sagt att det är någon fara för mitt sto. Man vill ju självklart inte att något ska hända!
#17 De jag har pratat med har sagt att jag kan förvänta mig att det på sin höjd blir en liten d-ponny som färdigväxt. Men att jag inte skulle förvänta mig något mer än en c-ponny
Men om man vill ha en D ponny, varför köper man inte en ras som är D ponny? Finns flera stycken jag kan komma och tänka på som är D ponny och trevliga raser. Connemara och welsh är två av dem.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#18 När jag var tonåring var jag i ett stall som enbart avlade på russ-arab-korsningar. De hade en egen arabhingst och en hel mängd med russton. Inte en enda av deras föl blev större än en C-ponny. Många blev t.o.m. B-ponny. Har du tagit med den "risken" i din bedämning? För så kan det bli.
Nu när det ex.-vis finns Svensk Ridponny så finns det ingen anledning att hålla på att korsa. Och det är som någon säger här ovanför, hingsten får inte vara för stor och bred i bringan……det var inte ex. Son of a Gun eller Kariba ox!

#20 Den "risken" är jag medveten om men håller tummarna att det blir en c-ponny. Men nu tror jag inte att det blir någon betäckning eftersom det var farligt för stoet att korsa med större hingst :/

Vi köpte en shettis/welshkorsning till ridskolan som visade sig vara tjuvbetäckt med ett halvblod , hon var inte högre än 112 cm . Fällningen var jobbig för henne , jag var med och vi fick hjälpa henne och hade inte vi varit där så hade både hon och föl varit döda . Fölet var väldigt stort skilde inte så mycket höjdmässigt mellan dem. Han blev maxar D ponny , blev en väldigt trevlig ridponny och där hade vi tur , men kunde som sagt gått fel. Så jag tor nog att man kan få D ponny även om stort är USAs, tror man får titta även där på vad som ligger bakom stoet och hingsten

Jag känner flera ridponnyuppfödare och de brukar säga att det viktigaste om man väljer en större hingst till ett mindre sto är att hingsten är ädel (precis som Maggan skriver i #21). Fullblod+russ eller arab+russ är ju en beprövad korsning.
#22 Magic Park 1268 (länk) som du funderar på att använda är 168 cm hög och har inte så nära fullblodsinslag - en anglo (Inschallah x) och en fullblodshingst (Ladykiller xx), båda i fjärde led. Hade det varit mitt sto skulle jag letat efter en mindre och nättare hingst.

#24Magic Park är 166 cm. Har även funderat på Hamilton som är 163 cm och har fullblod i tredje led. Men får se om det blir något överhuvudtaget. Men tack för tipset :)
Jag vet inte hur framgångsrik han var men en godkänd ridponnyhingst i alla fall med russmöderne i botten. http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=175714 Elisabeth Olofsson hade med sig ett fyrspann russ-arab när pappa Alf fick jobbet på Wången i början på 80-talet. Numer jobbar hon på Strömsholm och utbildar brukskuskar med bl a russen Movitz och Qveiars Leil Blixt. Gimmic (http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=206890) har också använts en del i korsningsavel med russ. Han hade också nära till fullblod i härstamningen och var inte så stor.
# 26 Ja, Gimmick användes på Klintebys till deras korsningsston (som hade russ bakom!). Han fick många jätteduktiga avkommor!
Det är ingen fara för stoet att betäcka med en större hingst. Har själv kollat det med veterinär innan betäckning. Fölet blir inte större än att stoet kan föda det utan problem ( självklart kan komplikationer alltid uppstå )

#28 Tack! Jag har kollat in Dirco oxå :) #29 Jag har hört samma sak av uppfödare det enda de sa var att man skulle kolla så att bringan inte är för bred!
#29 det beror väl på HUR mycket större hingsten är. En fullblodshingst på 165 med ett Connemarasto på 145 är kanske ingen fara. Men man måste vara försiktigare ju större skillnaderna är mellan hingst och sto.
Skall man ha större korsningar är väl det bättre att ha en liten hingst på ett stort sto.
# 29 Det kan visst vara olämpligt om hingsten är mycket större och ex.-vis bredare i bringan. Finns ju t.o.m. föl av samma ras, ex.-vis shettis som kan vara svåra att få ut!
Ok.Jag fick det svaret i allafall.Har ingen egen erfarenhet…..
jag har "betäckt" seminerat en b-ponny(120cm) med en angloarab(167 cm) och det blev en väldigt fin d-ponny(144cm vid 4årsålder, som var mitt mål, en d-ponny)som jag kan rida på. fölningen gick hur bra som helst och fölet var lika litet som ett russföl när det föddes.

#34 Va kul att höra att allt gick bra. Har du ingen bild på ponnyn?