Enköping 24 augusti
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar ska dit och kan rapportera hur det gått (poäng och placering), gärna med bilder?
Enköpings Ridklubb, Enköping (Uppland) fredagen den 24 augusti
Start klockan 9.00, premieringsförrättare Madeleine Beckman
Vägbeskrivning: Enköpings RK ligger strax norr om Enköping. Sväng från riksväg 70 vid Jet-mack mot Torstuna, Härkeberga, efter ca 400 meter sväng höger mot "Ridskola".
8. Allison
född 2004 e John Russ 422 - Pella 3201 e Inter 380
9. Andromeda
född 2004 e Allgunnens Opal G 428 - Melissa 3954 e Nomad G 424
10. Bläcku
född 2004 e Timon 533 - Allgunnens Gloria 2700 e Furir 354
11. Kålmans Primavara
född 2004 e Polar 415 - Primusa 30-93-5839 e Munter 326
12. Pearl
född 2004 e Tyson II 536 - Snäckan 4178 e Hero 324
13. Thomasin
född 2004 e Micky 544 - Welinda 3117 e Jesper 340
14. Primusa
född 1993 e Munter 326 - Pirouette 2030 e Marcolo 238
15. Welinda 3117
född 1987 e Jesper 340 - Dagmar 2031 e Dröm 131
16. Vicki Viking 2866
född 1985 e Jesper 340 - Tiddeli 2588 e Lador 292

Hmmm, jag som inte är så hemma på detta med premiering. Kör man alla i samma ras på en gång eller "åldersvis". Tex start med de som är 3 år, och sedan de som ska stambokföras, osv? Jag har nämligen två med mig som ska visa, och det kommer bli svettigt om de ska visas samtidigt :o)
#1 Rasvis med de yngsta först brukar det vara.
Jag ska dit men med en shetlandsponny som ska höjas.

Närå Jennie, det är ingen fara: russtreåringarna går in på ring alla tillsammans och går runt några varv i nummerordning, sedan vidtar den enskilda bedömningen en och en (de andra går ut eller står i ett hörn av ringen). När den sista treåringen är bedömd blir det till att vandra på ring i nummerordning några varv igen, sedan vidtar rangering, och så "prisutdelning" när premieringsförrättaren läser kritik och poäng och klassindelning.
För de äldre stona varierar det lite grann från plats till plats hur de vill ha in dem, jämnåriga tillsammans eller var och en för sig. Det är ju ingen konkurrensbedömning för äldre ston som bara visas för stambokföring, därför är det kanske mest vanligt att inte ta in dem tillsammans på ring. Men som sagt, det varierar.
Du kan hursomhelst vara lugn för att din treåring och hennes mamma inte ska vara inne i ringen samtidigt (om inte prem-förrättaren skulle få för sig att vilja se en avkomma inne tillsammans med stoet, förstås… fast det tvivlar jag på).

#3 Tack för infon Pernilla… Känner mig betydligt lugnare nu!

Det jag vet om premieringen var;
Nr 9 Andromeda gick etta i ringen med 8-8-8-8-9=41p DIPLOM
Nr 13 Thomasin gick två med 8-8-8-8-8=40p DIPLOM
Nr 11 Kålmans Primavara gick 3:a med 8-8-8-7-7(?)= 38p
Nr 10 Bläcku gick sist som 4:a med 8-8-7-7-7=37p
Welinda blev höjd till SUPERELIT
Vicki Viking fick ELIT
Primusa blev stamboksförd, men vet ej poäng.
Strukna var Pearl och Allison…
Bild på Andromeda medföljer

Bild på Bläcku

Så fick Opal sitt 11e diplomsto! *rätt nöjd hingstägare* och hon ser skitfin ut! hoppas på att det går lika bra för dom andra imorn. Grattis!

Hon är jättefin ^^ Men, jag tror att hon är den som kommer bäst till :) Meiram har en chans då hon visat sig bra när jag tränat henne, men Bea blir intressant xD
Welinda ser otroligt fräsch ut för sin ålder och alla föl hon burit fram.
Ih vad fin Vicki är, GRATTIS Susanne hälsar jag och Akleia
Och GRATTIS Liselotte!
Och GRATTIS Qveiars!
Ett stort Grattis till diplom, elit och superelit!

Jag tackar för mig och mor Signe :D
Jag vill ännu en gång gratta Liselotte som då också fick superelit på Welinda! GRATTIS!
Även er andra ska ha ett stort grattis! *tummen upp*

Känner mig verkligen stolt. Vår första uppfödning har fått ELIT. Trojka fick sitt A i år, första gången han avkommebedömdes, och deras mamma Tiddeli 2588 fick 38 p. vid 30 års ålder, med en 9 på typ. Synd bara att Tidde inte kan få höjd värdebokstav trots att hon har 160 avkommepoäng.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~