Hubertus 299
Hej…
Är lite nyfiken ang Hubertus 299…
har han lämnat någon bra travare…jag vet att han är morfar till ett par hyfsade men har han själv lämnat ngt?

Jag har uppgifter fram till 1993(har inte skrivit in resten, tidsbrist…) Drömsorken 1.49,9, Heidi 2.02,7, Prins Stjärn 1.59,1 Majgull 2.03,9a, Impuls 2.09,9 Gotte H 2.00,1, Brutus II 2.07,3, han har 27 startatande avkommor t.o.m -93
Hubertus var själv tränad i trav som yngre av bl.a. Jocke Hedlund, jag tror dock inte att han startade, men gick bra på fortkörning. Det är 100 år sen……
Hubertus är en av mina favoriter, pga det sätt han präglade sina avkommor. Mycket fina modeller tycker jag.
Jag har en bild på honom som Pernilla Hägg har tagit. Den finns på min hemsida www.liselottesruss.se, under hästar och mina favoriter
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Håller med dig Liselotte han präglade sin avkommer har ju haft både Heidi och Naima nu har jag bara barnbarn till honom kvar men de är underbara
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Min syster debuterade i ponnytrav med Marcus Bagatell f.80 u.Marika 2249 e. Hubertus 299. Han och Brutus u. Bruna Bönan kom från Gotland samtidigt och var som lång och lerhalm. Tyvärr dog "Baggis" redan som fyraåring, så karriären blev kort.
Vi hittar inte hans rekortid, ligger väl i någon kartong hos mamma.

Markus Bagatell rek. 2.32,8 27,3a tre år :)

Hubertus har ett eget rekord på 2.35,9 som fyraåring, han gjorde 16 starter
#7 Men han kunde mycket mer enligt Jocke! Det var då det…..Köpte en avkomma efter honom (Hubertus alltså, inte Jocke!) u. Linett 1730, Lamora, som jag tyvärr sålde till en tjej i Visby, hon sålde henne vidare till Skåne, fick aldrig reda på till vem utom att det var "Finduschefen"……Hon bara försvann. Kanske någon vet?????? Linett lämnade ju inte mer än några ston, så så här i efterhand har jag verkligen ångrat mig……

Vi hade Solglimt 3018 som var e: Hubertus 299, och hon hade ett monté rekord på 2.06, travrek på 2.23, och tränade tyvärr bara 1.50, hann inte få det i rekord.
Hon ledde 3-årings eliten och monté eliten, ett tag. Det är ungefär det ända jag vet.
Vi blev tvungna att ta bort henne för ca 4 år sedan som 23-åring då hon nästan blev förlamad i bakbenen och inte kunde resa sig. Men hon fick en bra sommar som ett riktigt russ med att gå på lösdrift med Komet 338 som hon förrut fått Com Vips med.
Och min älskade Imma Vips (e: Primat G 444) är undan Solis.
MagganS-B har jag för mig vet vem hon är ^^
Minns Solglimt mycket väl ;) hennes kusk också :) fast det är snart 25 år sen…..

Majgull är (var) helsyster med Solglimt, och vi hade henne tills hon var 5-6 år. Också, likt hellillesyster Linnéa på Lojsta hed, en smärt dam, vilket de alla var med den kombinationen. Linnéa fick fyra avkommor med Hubertus 299, en hingst 1978, Solglimt 1979, Majgull 1980 samt Linnéa 1981. Jag ska prova att scanna in ett kort på Majvi 1242, deras mamma, från den tiden hon gick på Lojsta hed och sätta in den. Jag har också ett kort på Hubertus 299 på Lojsta hed taget 1979, samt ett på Sven 195 taget från de år han gick som beskällare på Lojsta.
Majgull dog tragiskt 1988 då hon var på betäckning för den nye ägaren. Jag kommer inte ihåg vilken hingst hon var till, men, men…
Solglimt tränade 1.50 för min bror Tommy Carlsson, men hon var ganska hetsig. Många av hennes tävlingar slutade på innerplan eller utanför banan. Tommys kompisar på Skrubbs gjorde om Summarn kummar me soul till att inbegripa hur Solglimt sprang på innerplan…Hon var då hon blev äldre världens snällaste och lugnaste häst med barn…