Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1210 ggr
MagganS-B
1

Sälja russton utomlands.....och var är hingstarna?

Flera bra avelsston när det gäller både exteriör och trav har blivit sålda utomlands, vad tycker ni om det? Finns det ingen som vill satsa på att avla på dom jättefina stona som lägger av tävlingsskorna? Många av dom här stona har fin gammal stam också? Är det ingenting värt? Jag vet att det finns några seriösa ponnytravuppfödare här i landet, men varför inte fler? Många av dom här stona har stam som kanske försvinner…..

Likadant är det på hingstsidan. Jättemånga valacker är det som tävlar, en del hingstar också. Men varför visas så lite ponnytravhingstar? Vi håller på att förlora en hel, om inte två generationer! Dom börjar på att bli gamla, Tyson, Gumino, Skotte m.fl.

Bara en reflektion i vårsolen!

Stallmima
0

Hade jag massor med pengar skulle jag ha ett mindre russtuteri, men nu som marknaden ser ut med folk utan jobb är det ganska lönlöst och kostsamt att försöka satsa på avel tyvärr då folk inte har råd

ryttarn
3

Huvudanledningen är nog att man inte får betalt. Svenska ponnytravkuskar/tränare är inte beredda att betala för vad en bra avkomma är värd, hur skall vi då som uppfödare ha råd att köpa bra avelsmatrial? Många av oss börja ledsna på att subventionera sporten år efter år…..

Att föda upp russ är, som du ju mycket väl vet, inte gratis och skall man då mer eller mindre skänka bort fölen så tappar nog de flesta intresset. Vi är några tappra dårar som envist fortsätter, men det kostar oss oxå massor om man ser det rent ekonomiskt……

Hade det bara funnits rimlig ekonomi i det hela skulle jag deffinitivt ha köpt ett par av de fina ston som varit ute. Men jag subventionerar redan mitt russintresse med uppemot 100.000:-/år…… det får räcka….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
1

… tyvärr är det nog inte bara inom russaveln det är såhär… Det verkar finnas signaler som pekar på att väldigt många uppfödare av hästar rent allmänt, oxå minskar/lägger av…
Importen verkar väll inte minska däremot….?

savrarpstuteri
1

Sälja nåt i Sverige verkar inte lätt nu. Det är klart att det påverkar intresset för att avla.

Hur göra för att väcka intresset är väl en nöt vi gemensamt kunde arbeta med att knäcka =)!?

Här står vi än så länge emot bra bud från annat land  =)!

Gnistra
2

Jag har sålt ett russ sto till Finland och det har lett till nya trevliga kontakter. Nu har jag åter haft ett russ-sto till salu och jag har haft flera riktigt bra spekulanter på henne och även denna gång var det en trevlig finska som var intreserad, men jag valde att placera stoet i en  svensk barnfamilj som tillsamans ska rida och köra henne i första hand.

Mina tankar om att sälja russ till andra nordiska länder då jag tycker det är OK och att det lättare att få de begärda priset för hästen.

Men visst fins det en baksida av medaljen när det fina materialet försvinner från oss.

Historien upprepar sig åter igen då det blev tillåtet att sälja russ från Gotland till fastlandet och mycket av det bästa hästarna såldes från ön, Vi bör tänka till för framtidens russ-avels fortsättning.

Egedal
4

Nu er jeg en af dem der har købt avlsston i Sverige. Alle min afkom efter disse hoppe er registret i Sverige, så helt forsvundet er de ikke. 

Men "I" gør det ikke nemt for os ikke svenskere at bidrage til bevarelsen af russet. Fölbidrag ud betales kun til avlere som bor i Sverige. Der er krav om CEM test på alle hopper og hingste som kommer fra udlandet og skal anvendes i avl. Vores omkostninger på føl er derfor allerede højere inden føllet er født. Det motivere ikke lige frem til videre avl. 

Hvis jeg fremover indkøber russ bliver det nok ikke til  avl, men til det sportsbrug og/eller udstillinger, men jeg vil stadigvæk købe ston med et godt eksteriør. Så dem "mister" vi i avlen.

JuliaC
4

Jeg har som Egedal, købt både ston og hingste i Sverige. De er registreret som avl i DK, men min nyeste hingst Ur Kul er registreret i Sverige som avlshingst,  (men det kræver CEM test af svenske ston),men virker også i DK.

Som Egedal skriver, så skal "svenskerne" , måske tænke nye baner, så det bliver lempeligere at avle russ, som er "Nordiske" og ikke bare svenske. For så forsvinder de desværre.

Måske skulle man indføre følbidrag til alle svensk registrerede russ og medlemmer i SvRF uanset land og ikke bare til svenskere.

Reko
2

Jag bläddrade just i hingstkatalogen från Grevagården och jag tänkte också på att det saknas någon hingst med travmeriter. Vi får väl glädjas åt Jargas och hoppas på Ratatatas Raimon?

Tusen
0

#8 Vad menar du? Både Jargas och Raimon har väl  travmeriter?!!🤔

VeronicaP
2

#8 bara för att de inte har travmeriter så behöver inte de vara sämre än någon annan, många är ju inte så gammal mm tror inte man ska titta sig blind på det. #6och7. De är nog inte russavelsföreningen i sig själva som bestämt att de måste Cem testas, likadant för shetland tex tror att de är så för flera raser som betäcks naturligt, de är ju för att förhindra smitta.

VeronicaP
4

#0 jag har inte ont av att sälja bra ston utomlands, för mig är de viktigast att de får det bra och att de kommer till nytta och faktiskt att man får det. Man begär för dem utan en massa idiotiska krav hit och dit ;)

Stuteri-Ekslatt
0

#9 De visas väl inte på Grevagården!!

Tusen
0

#12 Inte vet jag. Varför skrev #8 så då?

ryttarn
0

#9 Men de visas inte på grevagården. Jargas godkändes på Gottland och Ratatas Raimon visas på wången i aprill…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#14 Jag har förstått det av inlägget tidigare.

MagganS-B
1

Russen är ju naturvårdare, samtidigt som vi bevarar en utrotningshotad ras, tycker att det skulle passa bra för dom som har möjlighet och marker att nappa på…..marknaden måste ju lätta så småningom!

Tusen
0

#16 Maggan. Vet du om dessa markägare kan söka något speciellt bidrag för detta.

MagganS-B
0

# 17 Du kan kolla med Länsstyrelsen, jag har i alla fall bidrag för min betesmark….sen har du ju fölbidraget. MEN du måste ha en jordbruksfastighet!

ryttarn
0

För att få betsesbidrag måste du ha en gård med stödrätter. Dessa går inte att komplettera utan delades ut för ett antal år sedan. Nytt från förra året är att man måste "bruka" marken för att få ut bidraget. Tidigare räckte det med att man log ner gräset….. Detta skulle kunna göra att intresse för att låna ut betesmark skulle kunna öka. Men min erfarenhet är att stödrättsinnehavarna vill behålla bidragen själva…..

På min gård i Värmland som har stödrätter till ca 7,5Ha fick jag ut ung 15.000:-/år i olika former av stöd. Dessa var inte kopplade till russinen utan jag kunde använda vilka djur som helst för att beta av, eller skörda grovfoder på marken.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Jag tänkte mest på detta med russen som naturvårdare. Finns det bidrag för detta? Marken är inte min men tänkte höra om jag kunde, med bra argument och kunskap, övertyga markägaren om att det är riktigt bra att ha våra russ på deras marker.

#19 Vad menar du med att det inte går att komplettera? Kan en markägare, som inte tidigare haft djur på sin mark, inte söka betesbidrag längre? Eller om markägaren haft betesdjur på andra arealer men inte just på denna. Går det inte att söka bidrag för detta då?

karisma
0

Stodrätterna är på väg bort fösta sänkning kommer nu på ca 10 % fick jag brev om

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

#21 Nä, stödrätterna är inte på väg bort. Däremot sänks stödet och man kommer succesivt förändra systemet. Men själva stödrätterna i sig kommer troligen bli kvar men villkoren kommer att förändras.

#20 Stödrätterna delades ut i samband med att vi gick med i EU. De var inte baserade på vad du hade för djur eller om du hade djur, enbart på om du hade jirdbruksmark. Sedan fanns det tidigare ett stort antal olika bidrag att söka beroende på vad marken användes till. Idag finns i stort sätt enbart "öppna landskap" och "miljövårdande" stöd kvar. Bidragen baseras på stödrätterna som finns.

Tyvärr är stödrätterna inte direkt kopplade till marken utan till den som brukar marken. Flera markägare har blivit blåsta då de fört över stödrätterna till en arendator som när arendet gått ut vägrat lämna tillbaka stödrätterna……. Detta är rena djungeln och äkta ogenomtänkt EU-jordbruks-politik…….

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

# 20 för att reda ut begreppen och få ett svar på vad som gäller i nuläget skall du ta kontakt med lantbruksenheten på din länsstyrelse!

Reko
2

#9 För att reda ut begreppen så höll jag med MagganS-B när hon undrar i sitt ursprungliga inlägg varför så få hingstar med travmeriter visas. Sedan tycker jag att det är roligt med Jargas och hoppas på Raimon. Förstod du nu?